خاصیت لیمو ترش برای سلامت ، سرماخوردگی و آسم
لیمو ترش خواص درمانی شگفت انگیزی برای بیماری های تنفسی، پوستی و سلامت کلی بدن دارد که نباید از آن غافل شد.

کاربرد های درمانی شگفت انگیز لیمو ترش

خاصیت لیموترش برای التیام آسم و تسهیل تنفس

ویتامین سی موجود در لیمو ترش تقویت کننده قوی سیستم ایمنی بدن بوده و این میوه را به درمانی برای سرما خوردگی تبدیل کرده است. به هنگام سرماخوردگی می توانید مقداری آب لیمو ترش را با آب گرم و کمی عسل مخلوط کرده و میل نمایید. خواهید دید که با تقویت سیستم ایمنی بدن چه اثر فوق العاده ای در التیام سرماخوردگی شما خواهد داشت. از جمله وظایف مهم سیستم ایمنی بدن از بین بردن میکروب ها، باکتری ها وآلرژی زا ها است بنابراین مصرف لیمو ترش و مکمل های حاوی آن خصوصا برای مبتلایان به آسم در کاهش حملات آسمی و تنگی نفس، بسیار موثر خواهد بود. اسید سیتریک موجود در لیمو باعث پاکسازی و حمایت از ریه ها شده و امکان تنفس آسانتر را فراهم خواهد کرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان های خانگی موثر برای آسم 


خاصیت لیموترش برای فشار خون بالا

لیمو سرشار از پتاسیم است و این بدان معنی است که می تواند با فشار خون بالا مبارزه کند. مصرف روزانه آب لیمو ترش به دلیل اینکه سریعتر در بدن جذب می شود تاثیر بیشتری در کاهش فشار خون خواهد داشت. ویتامین سی همچنین سطح اکسید نیتریک Nitric oxide را در بدن حفظ می کند. اکسید نیتریک یک ماده شیمیایی است که مسئول نرمی و انعطاف پذیری رگهای خونی است و شارش خون یا جریان خون را در بدن تنظیم می کند و عملکرد سیستم گردش خون را بهبود می بخشد.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای کاهش فشار خون بدون دارو چه بخوریم و چه بکنیم؟


خاصیت لیمو ترش برای مسمومیت غذایی 

مسمومیت غذایی یک بیماری دردناک است که درمان آن می تواند سخت باشد. خوشبختانه خواص ضد باکتریایی لیمو ترش در درمان آن بسیار موثر خواهد بود. به هنگام مسمومیت غذایی مقدار کمی شکر را روی یک قاچ لیمو بپاشید و آن را میک بزنید و یا مقداری آب لیمو ترش را بنوشید. نوشیدن آب لیمو ترش به زهر زدایی بدن کمک کرده و باعث دفع باکتری ها از بدن می شود. با مصرف لیمو ترش مسمومیت غذایی شما بطور کامل بهبود نمی یابد اما به بازگشتن سطح پی اچ بدن به حالت اولیه کمک خواهد کرد. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بعد از مسمومیت غذایی باید چه بخوریم؟


خواص درمانی لیمو ترش، مبارزه با ایجاد رگهای واریسی

 رگهای واریسی، رگهایی بد منظر و بنفش رنگ هستند که بیشتر در پشت پاها و در تمام طول آنها ایجاد می شوند. بعضی مواقع دردناک نیز هستند. اگر لیمو را کاملا روی پوست پاهای خود و قسمت رگهای واریسی بمالید، جداره رگهای خود را تنگ تر و قوی تر کرده و التهاب آنها را کاهش می دهید. برای گرفتن بهترین نتیجه از خواص درمانی لیمو در این زمینه دو قطره از آب لیمو را با دو قطره روغن استوخودوس و سه قطره از روغن گیاه زربین مخلوط کرده و آن را روی پاهای خود بمالید و پاهای خود را ماساژ دهید. سعی کنید ماساژ را به سمت قلبتان انجام دهید. درمان موثر دیگر در این زمینه، این است که وان حمام را از آب گرم و محلولی شامل چهار قطره از عصاره گیاه زربین و یک قاشق غذا خوری عسل پر کرده و پاهای خود را به مدت ۱۵ دقیقه در آن ماساژ داده و سپس به آرامی و بدون اعمال فشار با حوله خشک کنید.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان و جلوگیری از پیشرفت واریس


خواص درمانی لیموترش برای سنگ صفرا 

خواص درمانی لیموترش برای سنگ صفرا

سنگهای کیسه صفرا به دلیل کلسترول بالا، نمکهای کلسیم و زرداب های دفع نشده ایجاد شده و کبد و کیسه صفرا را می پوشانند. این سنگها اندازه های مختلفی دارند. برخی از آنها بسیار ریز و برخی دیگر بسیار بزرگ هستند. به نظر می رسد که اسید معده می تواند این رسوبات و سنگهای ایجاد شده را از بدن بزداید و به دفع آنها کمک کند اما در صورت وجود هر گونه نقصان و کمبود اسید معده، سنگهای کیسه صفرا در جای خود باقی می مانند و با گذشت زمان دفع آنها دردناک تر و سخت تر خواهد شد.

اسید سیتریک Citric acid موجود در لیمو به هنگام کمبود اسید معده، به کمک آن آمده و در دفع سنگها به آن کمک می کند. نوشیدن منظم آب لیمو ترش و یا افزودن آن به رژیم غذایی روزانه به هر شکل ممکن می تواند به بدنتان برای دفع سنگها با درد کمتر و یا حتی بدون ایجاد درد کمک کند. ویتامین سی موجود در لیمو نیز از عفونت های کیسه صفرا و سایر بیماری های مرتبط با آن جلوگیری خواهد کرد.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیمی برای مبتلایان به سنگ کیسه صفرا


خواص درمانی لیمو ترش برای کمک به بهبود پسوریازیس 

پسوریازیس Psoriasis نوعی بیماری پوستی است که به موجب آن، بخشهایی از پوست دچار خشکی، زبری، خشونت و قرمزی به همراه لکهای پوسته پوسته شده می شود. این عوارض معمولا در آرنج ها، پوست سر و گاهی اوقات در زانوها ایجاد می شوند. این بیماری بسیار بد منظر است بطوری که مبتلایان ترجیح می دهند قسمتهای درگیر از پوست بدن خود را با کلاه، بلوز و شلوارهای آستین دار بپوشانند. استفاده از لیمو یکی از بهترین درمانهای این بیماریست. اسید سیتریک موجود در لیمو به آب رسانی پوست کمک کرده و آن را از حالت خشکی و زبری در می آورد و باعث پوسته ریزی نواحی خشک پوست می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : همه چیز درباره بیماری پسوریازیس

خواص درمانی لیموترش در بهبود کوفتگی و خستگی بیش از حد 

هنگام احساس کوفتگی و خستگی مفرط تنها چیزی که به آن نیاز دارید مکیدن یک قاچ لیمو است. مصرف لیمو می تواند به تسکین فوری آن کمک کرده و طراوت، نشاط و سرزندگی را به بدن شما بازگرداند. اسید سیتریک موجود در لیمو به درمان تهوع نیز کمک خواهد کرد.


 اگر می خواهید بیشتر بدانید : ۱۲ علت خستگی مفرط و راه های غلبه بر آن ها

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : مصرف آب و لیموترش در صبح ناشتا را متوقف کنید, خطرناک است!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آب و پوست لیمو ترش دارای خواص زیادی می باشد!

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : لیمو ترش را با رعایت این موارد مصرف کنید



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatonline.ir