پوست موز را به این 6 دلیل پزشکی بخورید
 پوست موز یکی از قسمت های مغذی میوه موز است که دور ریخته می شود، اما در این مقاله به نکاتی اشاره می کنیم که متوجه خواص پوست موز می شوید و از امروز به بعد سعی خواهید کرد پوست موز را هم بخورید.

پوست موز چه خواصی دارد که خوردن آن بهتر است؟

اگر به اسموتی میوه ها و سبزی ها علاقه دارید، سعی کنید همیشه از موز در اسموتی خود استفاده کنید. در اینجا به یک واقعیت جالب اشاره می کنیم: پوست موز حتی از خود موز مقوی تر است. اگر مخلوط کن با قدرت بالا دارید، می توانید با افزودن پوست موز به اسموتی خود نفع بیشتری از این میوه ببرید. فقط کافیست ساقه کوچک انتهای موز را بردارید و تمام موز را داخل مخلوط کن بیندارید. در ادامه به علت استفاده از پوست اشاره می کنیم.


1.  پوست موز از چشم ها محافظت می کند

پوست موز را به این 6 دلیل پزشکی بخورید

پوست موز سرشار از ویتامین A و لوتئین* lutein است که به سلامت چشم کمک می کند و تصور می شود از چشم در مقابل آب مروارید و دژنراسیون ماکولا محافظت می کند.

* لوتئین lutein : به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در برخی مواد غذایی مثل سبزیجات برگ‌دار و تیره رنگ مانند کلم برگ و کاهو با برگ‌های سبز تیره یافت می‌شود.لوتئین در زرده تخم‌مرغ و ذرت نیز یافت می‌شود. این ماده مفید علاوه بر مقابله با بیماری‌های مهلکی مثل سرطان و تنگی عروق به پیشگیری از بیماری‌های چشمی و پوستی نیز کمک می‌کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کاهش خطر بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا AMD

اگر می خواهید بیشتر بدانید : جلوگیری از آب مروارید, خشکی چشم و ماکولا با این مواد غذایی


2. پوست موز به بهبود خلق و خو کمک می کند

پوست موز را به این 6 دلیل پزشکی بخورید

پوست موز حاوی تریپتوفان* tryptophan است. به علاوه پوست موز سرشار از سروتونین serotonin می باشد که به بهبود روحیه کمک می کند و سطح سروتونین تنها با رسیده تر شدن موز افزایش پیدا می کند.

* تریپتوفان tryptophan : یکی از بیست و دو اسید آمینه‌ی اصلی یاخته‌های زنده و از اسیدهای آمینه ضروری در رژیم غذایی انسان است که در موش‌ها نیز به عنوان یک فاکتور رشد شناسایی شده است. این اسیدآمینه در ساختمان بسیار از پروتئینها وجود دارد و نیز در ساخت برخی میانجی های عصبی مانند سروتونین مؤثر است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سروتونین چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نقش سروتونین در پرخاشگری


3. پوست موز به قلب شما کمک می کند

پوست موز را به این 6 دلیل پزشکی بخورید

پوست موز سرشار از پتاسیم است که به همراه سدیم به تنظیم سطح مایعات و الکترولیت در بدن کمک می کند، ضربان قلب را تنظیم می کند و از شما در مقابل بیماری های قلبی محافظت می کند.


4.    پوست موز سرشار از آنتی اکسیدان است

پوست موز را به این 6 دلیل پزشکی بخورید

پوست موز دارای مقدار زیادی فیتوکمیکال phytochemicals مانند پلی فنول* Polyphenol و کاروتنوئید - آنتی اکسیدان هایی که به مبارزه علیه سرطان کمک می کنند -است

*فیتوکمیکال‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی  phytochemicals : یا مواد مؤثر در گیاهان دارویی یا گیامغذی ترکیباتی شیمیایی هستند که به طور طبیعی در گیاهان بوجود می‌آیند و معمولاً اشاره به ترکیباتی دارند که بیشتر اثرات پزشکی دارند تا تغذیه‌ای.

*پلی فنول Polyphenol : مواد مغذی هستند که فعالیت آنتی اکسیدانی دارند و نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت دیابت و سایر بیماری ها ایفا می کنند.


5. پوست موز به کاهش وزن کمک می کند

پوست موز را به این 6 دلیل پزشکی بخورید

پوست موز سرشار از فیبرهای محلول و غیر محلول است که می توانند سرعت هضم را آهسته کنند و باعث بروز احساس سیری شوند که اگر سعی در کاهش وزن دارید به شما کمک می کند. به علاوه تمام این فیبرها به کاهش کلسترول کمک می کنند.


6.پوست موز را دور نخواهید ریخت

پوست موز را به این 6 دلیل پزشکی بخورید

آخرین مزیت پوست موز که اهمیت زیادی هم دارد این است که پوست موز رد پای کربن را در بدن شما کاهش می دهد. اگر مخلوط کن شما به اندازه کافی قوی نیست می توانید از پوست موز پخته شده استفاده کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این علائم می گویند شما به موز حساسیت دارید!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 خاصیت فوق العاده موز، از لاغری تا ضد سرطان بودن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بعد از خوردن موز این 21 اتفاق خوب در بدن تان رخ می دهد!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص عصاره پوست موز

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص جالب پوست موز! پوست موز را بخورید!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاربردهای جالب پوست موز، از درمان آکنه تا سفید کردن دندان



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ