خواص سیب و سنجد برای سلامت
سیب و سنجد دو بخش جدا نشدنی سفره هفت سین ایرانیان در عید نوروز است و مسلما دو میوه با خواص مفید فراوان برای سلامت بدن.

مزایای سلامت سیب و سنجد برای بدن

میوه سنجد Senjed  از زمانهای گذشته در سبد غذایی ایرانیان جا داشته و در اعیاد سنتی به آن توجهی خاص مبذول شده است. امروزه از درخت سنجد و میوه آن در صنایع غذایی، بهداشتی، دارویی، عطرسازی و صنایع چوب استفاده می‌شود. نام علمی سنجد ،   Elaeagnusan gastifolial بوده و در انگلیسی به نام های Persian oliv، wild olive، Russian olive,silver berry، oleaster هم شناخته می شود.

حتما از قدیم شنیده اید که خوردن یک عدد سیب در روز شما را از رفتن به دکتر بی نیاز می کند و شاید واقعا این گفته حقیقت داشته باشد. سیب مواد معدنی و ویتامین ها کلیدی برای حفظ سلامتی بدن را تامین مکند. این میوه کالری کمی داشته، فاقد چربی بوده ، ارزان و در تمام طول سال در دسترس است و به راحتی می توانید از مزایای سلامت سیب بهره مند شوید.

مزایای سلامت مصرف سیب برای بدن عبارتند از پیشگیری از ابتلا به بیماری های پارکینسون و آلزایمر، بیماری های قلبی، پیشگیری از اختلالات معده و کبد و ایجاد سنگ های صفراوی، یبوست، کم خونی و دیابت. مصرف سیب همچنین خطر ابتلا به بیماری روماتیسم، اخلالات چشم، انواع سرطان و نقرس را کاهش می دد. سیب در کاهش ضعف موثر است و در بهبود هضم و کاهش اسهال کمک می کند و در نهایت به مراقبت از پوست و دندان کمک می کند.


مواد مغذی سیب و سنجد 

باید بدانید که سیب سلامت ترین میوه دنیاست. یک سیب متوسط حاوی 95 کالری و 4.4 گرم فیبر غذایی است و 12 درصد فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می کند که سیستم گورش شما را سالم نگه داشته و از ابتلا به یبوست و هموروئید پیشگیری می کند. یک سیب متوسط 8.4 میلی گرم ویتامین C به بدن می رساند که سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و به پیشگیری از ابتلا به عفونت کمک می کند. همچنین با خوردن یک سیب مقدار کمی کلسیم برای تقویت استخوان، آهن برای سلامت گلبولهای قرمز خون و ویتامین A برای محافظت از چشم به بدن می رساند. به نظر می رسد که سیب دارای مقدار کمی پتاسیم، منیزیم، مس، منگنز و فولات نیز هست. سیب حاوی ویتامین K، ویتامین B6 و ریبوفلاوین riboflavin است. سیب سرشار از فیتونوترین ها phytonutrients و فلاونوئیدهایی flavonoids از قبیل کورستین quercetin، اپیکاتچین epicatechin،  فلوریدزین phloridzin و سایر ترکیبات پلی فنولیک polyphenolic است.

در هسته و میوه سنجد 17 نوع آمینواسید و مقداری پروتئین وجود دارد كه هر یك از این آمینواسیدها خواص دارویی بسیار مفیدی دارند بطوری كه می‌توان گفت میوه سنجد یك میوه دارویی صفر است.
این میوه در طب سنتی به عنوان قابض شناخته بنابراین در معالجه بیماریهای دندان، لثه و اسهال و در درمان زخم معده موثر است و می‌تواند از خونریزی جلوگیری كند.

 

مزایای سلامت سیب و سنجد

مواد تشکیل دهنده سیب مزایای خاصی برای سلامت شما به همراه دارد. مطالعه ای که در سال 2004 در مجله تغذیه Nutrition Journal منتشر شد، یادآور می شود فیتوکمیلکال های phytochemicals موجود در سیب با پیشگیری از رشد سلول های سرطانی به پیشگیری از انواع سرطان کمک می کنند. سیب ممکن است خطر ابتلا به آسم، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش دهد. بر اساس گزارشی که در مجله انجمن قلب آمریکا Journal of the American Heart Association در سال 2011 منتشر شد ترکیبات موجود در بخش گوشتی سفید سیب این مزایای حفاظتی را برای بدن ارائه می دهد.

اگر آرد و هسته‌ میوه سنجد با هم آسیاب شود مصرف خوراكی آن بیماری آرتروز را درمان می‌كند. مصرف سنجد براى درمان و جلوگیرى از عوارضى مثل  قى ، اسهال صفراوى، زخم روده، سرفه‌هاى حاد گرم، سردرد و اثر رطوبت نافع است. سنجد مقوى قلب و برطرف كننده تب و لرزهاى سرد در بیماریهاى سینه مثل تنگى نفس، زخم ریه و عوارض دماغى محسوب مى شود.

سنجد براى درمان بیمارى هاى كبدى مانند زردى و یرقان مفید است و سنجد پخته شده به طور كامل (پوست - گوشت - هسته) در روغن زیتون به صورت خوراكى جهت درد مفاصل، خارش پوست و رشد مو توصیه شده است. 


سیب به هضم غذا کمک می کند

سیب سرشار از فیر است و به فرایند هضم کمک می کند. مصرف منظم سیب باعث تحرک روده و پیشگیری از یبوست و اختلالات معده می شد. فیبر بخشی مهم از رژیم غذایی است. فیبر حجم مواد داخل روده را افزایش داده و به عبور راحت مواد خوراکی از دستگاه گوارش کمک می کند حرکات روده را تحریک کرده و در نتیجه مواد غذایی راحت تر در طول سیستم گوارش حرکت می کنند و در نهایت منجر به ترشح اسید معده برای گوارش و کارآمدتر شدن جذب مواد مغذی کمک کرده و همزمان کلسترول اضافی را از رگ ها خارج نموده و باعث بهبود سلامت قلب شده و احتمال گرفتگی عروق را کاهش می دهد.


پیشگیری از سرطان با سیب

نقش سیب در پیشگیری از سرطان موضوع مطالعات زیادی بوده. مصرف سیب در بهبود سرطان ها به خصوص سرطان سینه و روده بزرگ نقش متوسطی ایفا می کند، مهم ترین تاثیر گذاری سیب در زمینه بهبود سرطان ریه است. سیب توانایی مشخص و غیر قابل انکاری در کاهش سرطان ریه و کاهش سرعت گسترش آن ایفا می کند. فرضیه های ارائه شده دلیل این اثر را محتوای فیتونوترین های phytonutrient سیب از جمله کومپروفول kaempferol و کورستین quercetin می دانند ولی مکانیستم دقیق تاثیر سیب بر سرطان هنوز شناخته شده نیست.


بهبود سلامت روده با سیب

یکی از بخش های مهم و نادیده گرفته شده از سلامت ما باکتری های مفیدی است که در بدن ما زندگی می کنند. سیب به طور خاص به بهبود عملکرد باکتری های موجود در روده بزرگ ما کمک می کند. مطالعات اولیه نشان می دهد که سیب متابولیسم دستگاه گوارش را تحریک نموده و باکتری های آن را به تعادل می رساند و در نتیجه باعث جذب حداکثری مواد مغذی و محدود کردن باکتری های مضر و سموم می شود.


درمان کم خونی با سیب 

خواص سیب و سنجد برای سلامت

سیب منبع غنی آهن است در نتیجه در درمان کم خونی موثر است. کم خونی آنمی Anemia، کمبود هموگلوبین خون است که با افزایش جذب آهن اصلاح پذیر است. آهن جزئی جدایی ناپذیر از متابولیسم گلبول های قر مز است. با افزایش تعداد گلبول های قرمز در بدن نه تنها از کم خونی جلوگیری می کنید بلکه از رسیدن اکسیژن کافی به اندام های بدن برای عملکرد مناسب مطمئن می شوید.


کاهش ضعف بدن با سیب

سیب به عنوان از بین برنده ضعف و افزایش قدرت و انرژی افراد ضعیف شناخته می شود. بنابراین همیشه برای بهبود بیمان باید به آن ها سیب بدهیم. اگر می خواهید وزن خود را افزایش دهید سیب باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد. با این که سیب حاوی مقادیر پروتئین قابل توجهی نیست ولی ترکیب آنتی اکسیدان و پروتئین موجود در سیب نقش مهم ی در پیشگیری از ضعف و بهبود عملکرد ماهیچه ای دارد.


کنترل دیابت با سیب

کنترل قند خون برای افرادی که از دیابت رنج می برند حیاتی است. پلی فنول موجود در سیب مستقیما با کاهش کربوهیدرات مصرفی روزانه در ارتباط است و به نوبه خود منجر به کاهش نوسانات قند خون شده و عامل مهمی برای کنترل دیابت است. پلی فنل polyphenols سطح جذب گلوکز در دستگاه گوارش ما را کاهش می دهد و باعث آزاد شدن انسولین از پانکراس می شود که برای کنترل سطح قند خون مورد نیاز است. در نهایت پلی فنل ها گیرنده های انسولین در سلول های بدن را تحریک نموده و باعث می شود قند سریع تر از جریان خون به سلول ها منتقل شده و باعث بهبود عملکرد اندام ها می شود.


مراقبت از دندان با سیب

خوردن سیب به تمیز کردن دندان ها و لثه ها کمک می کند. به علاوه بروز حفره در دندان ها را کاهش می دهد. هنگامی که سیب می خورید فیبر آن دندان ها را تمیز می کند و خواص ضد باکتری آن از رشد باکتری ها و ویروس های پیشگیری می کند. همچنین سیب ترشح بزاق دهان را که یک تکریب قلیایی است تحریک می کند در نتیجه باعث کاهش رشد و تکثیر باکتری ها در دهان می شود.


پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون با سیب

مصرف سیب تاثیر مثبتی بر مشکلات عصبی دارد به ویژه روی بیماری های آلزایمر و پارکینسون. اثرات آنتی اکسیدان فیتونوترین های موجود در سیب قطعا به کاهش بیماری آلزایمر کمک می کند زیرا انحطاط مغز که منجر به آلزایمر می شود با فعالیت رادیکال های آزاد مرتبط است. سیب باعث افزایش مقدار استیل کولین acetylcholine در مغز می شود که با تمرکز، حل مسئله و حافظه مرتبط است. سیب با توقف تجزیه تدریجی تولید دوپامین در سلول های عصبی با بیماری پارکینسون مقابله می کند.


درمان مشکلات تنفسی با سیب

سیستم تنفسی ما به التهاب حساس است و تعدادی از بیماری های تنفسی به صورت مستقیم با التهاب غشا و سلول های داخل سیستمی مرتبط هستند. آسم جدی ترین بیماری سیستم تنفسی و کشنده است. سیب اثرات ضد التهابی فوق العاده ای دارد بنابراین یکی از درمان های طبیعی آسم محسوب می
شود.


پیشگیری از بیماری های قلبی

سیب سطح کلسترول بدن را کاهش می دهد در نتیجه باعث می شود که مکانیسم دفاعی قوی در برابر بیماری های قلبی عروقی ایجاد شود. مصرف روزانه یک سیب سلامت قلب را تضمین می کند. ویژگی آنتی اکسیدانی سیب، اکسیداسیون چربی هایی به نام لیپید پراکسید  lipid peroxidation و تری گلیسرید ها و انواع چربی های موجود درعروق خونی را که منجر به افزایش فشار خون می شوند، کاهش می دهد. سیب حاوی یک فلاونوئید flavonoid قوی به نام کورستین quercetin است که مقدار پروتئین C-reactive یا به اختصار CPR را کاهش می دهد. این پروتئین با التهاب سیستم قلبی عروقی مرتبط است بنابراین کاهش آن سیستم قلب را تقویت می کند.


درمان روماتیسم و آرتروز با سیب و سنجد

سیب برای افرادی که از روماتیسم رنج می برند بسیار مفید است زیرا به روند بهبود بیماریشان کمک م یکند.  به دلیل مقادیر بالا فلاونوئید در سیب، مصرف آن باعث کاهش التهاب مفاصل و بهبود بیماری هایی مانند رماتیسم، آرتروز و نقرس می شود.

برای كاهش درد ناشی از آرتروز، استفاده از عصاره گیاهی سنجد موثرتر از استامینوفن است. 
مطالعاتی که روی سنجد انجام شده، حاکی از آن است که مصرف پودر سنجد به بهبود دردهای مفصلی به‌خصوص در خانم‌ها کمک می کند.  افرادی که دچار زانودرد و پوکی استخوان هستند، می‌توانند روزانه 20 تا 30 گرم پودر سنجد که بهترین شکل آن افزودن پودر سنجد به دوغ، سوپ و ماست یا یک لیوان آب است را مصرف کنند.


بهبود بینایی با سیب

مصرف سیب باعث تقویت چشم و بهبود بینایی می شود همچنین به درمان شب کوری کمک می کند و دلیلش غنی بودن سیب از فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند تاثیرات رادیکال های آزاد را بر روی چشم کاهش دهد و از ایجاد بیماری هایی مانند تحلیل رفتن لکه زرد، آب مروارید و آب سیاه جلوگیری کند.


کاهش وزن با سیب و سنجد

به جز توانایی طبیعی میوه های فیبر دار مثل سیب و سنجد برای پرکردن معده و افزایش سیری در نتیجه کاهش اشتها و پرخوری، سیب خاصیت غیرقابل توضیح دیگری هم برای کاهش وزن دارد. مطالعات نشان می دهد که سیب در واقع سرعت متابولیسم را افزایش داده در نتیجه کالری اضافه مصرف شده پس از خوردن سیب در بدن نمی ماند چون سریعتر سوزانده شده و جذب بدن نمی شود. مسلما این خبر برای میلیون ها نفری که در حال مبارزه با چاقی هستند خبر خوبی است.


مراقبت از پوست با سیب

به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی در سیب ماسک موضعی تهیه شده از سیل و عسل یا سیب و شیر، شفافیت و درخشندگی پوست را افزایش می دهد. این ترکیبات اثرات مضر رادیکال های آزاد را که به طور مستقیم با پیری زودرس و ایجاد چین و چروک و لکه های سنی در ارتباط هستند را خنثی می کند. همچنین اثر تقویت کننده آن بر روی گردش خون باعث جوان شدن پوست و جایگزینی سریعتر سلول های قدیمی می شود.


ملاحظات مصرف سیب و سنجد

مصرف سیب  و سنجد کامل به همراه پوست و به صورت خام مناسب ترین روش برای استفاده از مواد مغذی این میوه ها است. مقدار قابل توجهی از مواد مغذی و ترکیبات سودمند سیب دقیقا زیر پوست آن ه قرار گرفته اند. باید دقت داشته باشید که محصولات تهیه شده از سیب مانند سس سیب، سیب خشک و آب سیب به اندازه سیب تازه مغذی نیستند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص سنجد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : شکمتان را با سیب تخت کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پودر سنجد واقعا برای پوکی استخوان مفید است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مصرف سرکه سیب برای چه کسانی ممنوع است؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ