نمک خوب است یا بد؟ روزانه چقدر نمک باید استفاده کنید
مطالعات زیادی هم وجود دارد که نشان می دهد مصرف بیش از حد کم نمک می تواند برای بدن مضر باشد. بنابراین بهتر است همیشه تعادل را در مصرف نمک حفظ نمایید.

چه مقدار مصرف نمک برای سلامت مفید است

سازمان های بهداشتی مدت هاست که در مورد خطرات مصرف نمک به ما هشدار می دهند. تصور می شود مصرف بالای نمک با مشکلات سلامت زیادی همراه است از جمله فشار خون بالا و بیماری های قلبی. با این حال دهه ها تحقیق برای اثبات این فرضیه با شکست روبرو شده است. علاوه بر این مطالعات زیادی هم وجود دارد که نشان می دهد مصرف بیش از حد کم نمک می تواند برای بدن مضر باشد. بنابراین بهتر است همیشه تعادل را در مصرف نمک حفظ نمایید.

این مقاله نگاهی دقیق به نمک و تاثیرات آن در سلامت دارد.


نمک چیست؟

نمک با نام علمی کلرید سدیم sodium chloride یا به اختصار NaCl شناخته می شود. این ماده از نظر وزنی حاوی 40% سدیم و 60% کلر است. و بزرگترین منبع سدیم برای بدن ماست.

برخی از انواع نمک ممکن است حاوی مقادیری کلسیم، پتاسیم، آهن و روی باشند. ید هم معمولا به نمک های خوراکی اضافه می شود.

مواد معدنی موجود در نمک به عنوان الکترولیت در بدن عمل میکنند و با کمک به تعادل مایعات بدن به انتقال های عصبی و عملکردهای عضلانی کمک می کنند.

نمک به دو روش اصلی استخراج می شود: از معادن نمک یا تبخیر آب دریا یا سایر آب های معدنی. نمک در انواع مختلف وجود دارد ولی پرمصرف ترین آ نها شامل نمک طبخ ساده، نمک صورتی هیمالیا و نمک دریا می شود.

انواع مختلف نمک طعم، رنگ و بافت متفاوتی دارند. اگر نمی دانید کدام نوع نمک سالم تر است بهتر است بدانید که همه آن ها کاملا مشابه یکدیگرند.


نمک چگونه بر سلامت قلب تاثیر می گذارد؟ 

نمک خوب است یا بد؟ روزانه چقدر نمک باید استفاده کنید

چندین دهه است که مقامات بهداشتی به ما می گویند مصرف نمک را کاهش دهیم. آن ها می گویند که روزانه نباید بیش تر از 2300 میلی گرم سدیم مصرف شود. هر چه کمتر بهتر. این مقدار تقریبا یک قاشق چایخوری یا 6 گرم نمک است. با این حال 90 درصد مردم خیلی بیشتر از این مقدار نمک مصرف می کنند.

ادعا می شود که مصرف بیش از حد نمک منجر به   فشار خون و در نتیجه بیماری قلبی و سکته مغزی می شود. با این حال اثباتی برای این ادعا در نظر علمی نداریم. درست است که کاهش مصرف نمک می تواند فشار خون را کاهش دهد بویژه در افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا حساس به نمک. اما تاثیر آن روی افراد سالم بسیار ناچیز است.

مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد نشان داد محدود کردن مصرف نمک در افرادی که دارای فشار خون طبیعی هستند موجب کاهش فشار خون سیستولین تنها به مقدار 2.4 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک تنها به میزان 1 میلی متر جیوه می شود. که به هیچ عنوان قابل توجه نیست. به عنوان مثال فشار خون 130/75 mmHg با محدودیت مصرف نمک به 128/74  می رسد.

به علاوه در بررسی برخی مطالعات هیچ گونه شاهدی وجود ندارد که نشان دهد محدود کردن مصرف نمک خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته مغزی با مرگ را کاهش دهد.


مصرف کم نمک می تواند مضر باشد

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی کم نمک می تواند مضر باشد. اثرات منفی مصرف کم نمک بر سلامت عبارتند از:

افزایش کلسترول LDL و تری گلیسرید که با محدود کردن مصرف نمک مرتبط هستند.

بیماری های قلبی:
مطالعات متعددی گزارش داده اند که مصرف کمتر از 3000 میلی گرم سدیم در روز با افزایش خطر یا مرگ در اثر بیماری های قلبی مرتبط است.

سکته قلبی: یک تحلیل نشان داد که محدود کردن مصرف نمک باعث افزایش خطر مرگ در افراد مبتلا به نارسایی قلبی می شود. این اثر شدید خطر مرگ در افرادی که مصرف نمک را کاهش داده اند تا 160 درصد بوده است.

مقاومت به انسولین: برخی مطالعات گزارش کرده اند که رژیم غذایی کم نمک ممکن است مقاومت به انسولین را افزایش دهد.

دیابت نوع 2: یک مطالعه نشان داد که در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمبود سدیم با افزایش خطر مرگشان در ارتباط بوده است.


مصرف بالای نمک با سرطان معده مرتبط است

سرطان معده که به عنوان سرطان دستگاه گوارش هم شناخته می شود، پنجمین سرطان شایع در جهان و سومین عامل مرگ و میر در جهان است که سالانه 700000 نفر قربانی دارد.

چندین مطالعه مشاهده ای، رژیم غذایی با نمک زیاد را با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده مرتبط می کند. در واقع احتمال ابتلا به سرطان معده در افرادی که مصرف نمکشان بالاست، 68 درصد افزایش پیدا می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چقدر باید نمک خورد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مصرف نمک دریا و سنگ نمک اکیدا ممنوع!

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : نمک دریایی یا نمک معدنی؟ می دانید کدام بهتر است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نمک چه تاثیری بر قسمت های مخلتف بدن می گذارد؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ