خواص گلابی و آب گلابی چیست؟
گلابی میوه پرفایده و خوشمزه ای است. در این مطلب به خواص گلابی و آب گلابی اشاره می شود تا به این ترتیب به مصرف بیشتر گلابی تشویق شوید.

خواص گلابی و آب گلابی

گلابی مانند دیگر میوه‌ها منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌هاست که بیشتر آن‌ها در پوست این میوه قرار دارند. گلابی همچنین حاوی ویتامین C است و از نظر پتاسیم غنی می‌باشد. این میوه التیام زخم‌ها را نیز تسریع می‌کند. برای بهره‌مندی بیشتر از خواص این میوه، آن را به صورت اسموتی مصرف نمایید.

طبق توصیه‌های بهداشتی استاندارد، بزرگسالان باید روزانه یک و نیم تا دو واحد میوه مصرف کنند. میوه‌ای مانند یک گلابی یا یک موز، یک واحد میوه تلقی می‌شود. یک فنجان آبمیوه یا یک فنجان توت یا انگور نیز یک واحد میوه به حساب آمده و نیاز روزانه‌ی شما به میوه را تأمین می‌کند. اما متأسفانه بیشتر افراد روزانه این مقدار میوه مصرف نمی‌کنند.

عدم مصرف میوه و سبزی کافی یعنی اینکه شما فیبر و آنتی‌اکسیدان و پتاسیم و ... کافی دریافت نمی‌کنید. بنابراین افزایش مصرف میوه و سبزی برای سلامتی اهمیت دارد. رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها ریسک بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، اشتها را کنترل می‌کند و تأثیر مثبتی بر تنظیم قند خون دارد.

افزودن آبمیوه به رژیم غذایی نیز می‌تواند یک راه فوری برای افزایش مصرف میوه باشد. هر چند آب‌میوه‌ای که خودتان تهیه می‌کنید مغذی و سالم است اما فراموش نکنید که نوشیدن آبمیوه هرگز جایگزین خوردن خود میوه به طور کامل نمی‌شود. آبمیوه معمولاً فیبر ندارد تا ترشح گلوکز در خون را کُند کند. پس یادتان باشد که عمده‌ی مصرف میوه‌ی شما باید از خود میوه باشد اما افزودن آبمیوه‌های متنوع خانگی نیز می‌تواند بیشتر مواد مغذی میوه‌ها را به شما برساند.


1. خواص آب گلابی : منبع آنتی اکسیدان

گلابی مانند دیگر میوه‌ها منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. یک گلابی 100 گرمی حدود 27 تا 41 میلی‌گرم پلی فنول دارد. بیشتر آنتی‌اکسیدان‌های گلابی در پوست آن هستند، پس قبل از خوردن یا گرفتن آب آن، پوستش را جدا نکنید! نکته‌ی دیگری که بر میزان آنتی اکسیدان گلابی اثر می‌گذارد این است که از کجا آمده! گلابی‌هایی که در سرزمین یا محله‌ی خودتان پرورش داده شده‌اند نسبت به گلابی‌هایی که کیلومترها سفر کرده‌اند تا به دست شما برسند، ارزش آنتی اکسیدانی بیشتری دارند.


2. خواص آب گلابی : غنی از ویتامین C

خواص گلابی و آب گلابی چیست؟

ویتامین C ویتامینی است که مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کند اما برای تولید کلاژن، تولید سایر آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن، تولید پروتئین و التیام زخم نیز لازم است. یک عدد گلابی متوسط حدود 10 درصد از نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین C را تأمین می‌کند.

گلابی مانند دیگر میوه‌ها منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. یک گلابی 100 گرمی حدود 27 تا 41 میلی‌گرم پلی فنول دارد. بیشتر آنتی‌اکسیدان‌های گلابی در پوست آن هستند پس قبل از خوردن یا گرفتن آب آن، پوستش را جدا نکنید.


3. خواص آب گلابی : التیام زخم

ترکیبات خاصی که در گلابی وجود دارد در مطالعات حیوانی مورد بررسی قرار گرفته است. آزمایش روی موش‌ها نشان داده ترکیبات خاصی در گلابی وجود دارد که برای التیام زخم مفیدند. این تأثیر می‌تواند به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های گلابی باشد؛ آنتی‌اکسیدان‌ها به التیام زخم کمک می‌کنند.


4. خواص آب گلابی : منبع عالی پتاسیم

افراد بزرگسال باید روزانه 4700 میلی‌گرم پتاسیم مصرف کنند اما متأسفانه بیشتر افراد پتاسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. پتاسیم برای تعادل مایعات بدن، انقباضات عضلانی، سلامت استخوان‌ها و تنظیم فشارخون ضروری است. یک گلابی حدود 206 میلی‌گرم پتاسیم دارد که 5 درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را تأمین می‌کند. بنابراین خوردن تنها یک عدد گلابی در روز نیاز شما به پتاسیم را تأمین نمی‌کند و به همین دلیل باید میوه‌ها و سبزی‌های متنوع و فراوان مصرف کنید.


با گلابی اسموتی درست کنید تا از فیبر آن نیز بهره‌مند شوید

یک گلابی تقریباً 24 درصد از نیاز روزانه‌ی شما به فیبر را پاسخ می‌دهد. آب گلابی، بیشتر فیبرهای گلابی را ندارد. اما اسموتی برخلاف آبمیوه، شامل خود میوه شده و فیبر نیز دارد. با گلابی، بلوبری، موز و دارچین می‌توانید اسموتی بسیار خوشمزه‌ای درست کنید.


تأثیری که نوشیدن آبمیوه بر بدن دارد با خوردن میوه‌ی کامل متفاوت است. مطالعاتی انجام شد تا تأثیر میوه یا آبمیوه بر ریسک دیابت نوع دوم بررسی شود. دانشمندان دریافتند مصرف بیشتر میوه‌های به صورت کامل، مانند سیب و گلابی، تا حدود زیادی می‌تواند ریسک دیابت نوع دوم را کاهش بدهد. اما مصرف زیاد آبمیوه منجر به افزایش ریسک دیابت نوع دوم خواهد شد.

شما علاوه بر نوشیدن آبمیوه می‌توانید خود گلابی را در اسموتی‌ها و سالادها استفاده کنید یا به عنوان تاپینگ ماست و جو دوسر آن را بکار ببرید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : گلابی چه ویتامینها و خواصی دارد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : گلابی،سرشار از ویتامین



گرد آوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : tebyan.net