با شربت زرشک قاتل خاموش را مهار کنید + خواص شربت زرشک
 شربت زرشک خون را تصفیه و فشار، قند و چربی خون را هم تنظیم می‌کند؛ این شربت موجب بهبود گردش خون می‌شود و از بروز سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند. 

  مهم‌ترین خواص شربت زرشک

 شربت زرشک حاوی انواع ویتامین‌های C ، A ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱ ، B۲، B۶، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، پروتئین، کربوهیدرات، سدیم و پتاسیم است.

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص شربت زرشک اظهار کرد: این شربت نقش مؤثری در رفع عطش و تب بدن به ویژه در روز‌های گرم سال دارد؛ روزه‌داران می‌توانند در فاصله افطار تا سحر ۲ لیوان از شربت زرشک را میل کنند.

 این شربت خاصیت لاغرکنندگی و چربی سوزی دارد و به علت وجود ویتامین‌های A و C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

شربت زرشک خون را تصفیه و فشار، قند و چربی خون را هم تنظیم می‌کند؛ این شربت موجب بهبود گردش خون می‌شود و از بروز سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند.

با شربت زرشک قاتل خاموش را مهار کنید + خواص شربت زرشک

عظمایی درباره خواص شربت زرشک برای مبتلایان به ناراحتی‌های کبدی و کلیوی تأکید کرد: افرادی که دچار مشکلات کبدی و کلیوی هستند باید از شربت زرشک در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند، زیرا این شربت کبد و کلیه را شست‌وشو می‌دهد و موجب دفع اسید اوریک از بدن می‌شود؛ شربت زرشک تأثیر چشمگیری در شادابی، شفاف شدن پوست و رفع جوش صورت و بدن دارد؛ این شربت به درمان بیماری پسوریازیس (نوعی اگزمای شدید پوستی که با تخریب پوست همراه است) هم کمک می‌کند.

شربت زرشک برای دفع سنگ کیسه صفرا مفید است؛ افرادی که افت فشار خون دارند باید در مصرف این شربت احتیاط و آن را همراه با عسل زیاد مصرف کنند.


موارد منع مصرف شربت زرشک 

 افرادی که دچار سرفه خشک و گلودرد هستند باید از مصرف شربت زرشک خودداری کنند؛ این شربت پایین آورنده صفرا بوده و برای افراد گرم‌مزاج (صفراوی) بسیار مفید است؛ اشخاصی که مزاج بلغم و سودا دارند باید در مصرف شربت زرشک زیاده‌روی نکنند و آن را همراه با عسل زیاد مصرف کنند.

افرادی که دارو‌های رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، وارفارین و قرص‌های فشار، قند و چربی خون را استفاده می‌کنند نباید شربت زرشک را همزمان با دارو‌های خود مصرف کنند
و باید بین مصرف دارو و نوشیدن شربت حداقل ۲ ساعت فاصله باشد، زیرا مصرف همزمان این دارو‌ها با شربت زرشک موجب تشدید اثر دارو‌ها می‌شود؛ اشخاصی که مزاج صفرا یا دَم دارند باید یک قاشق مرباخوری و افرادی که سوداوی و بلغمی هستند یک قاشق غذاخوری عسل به یک لیوان از این شربت هنگام مصرف اضافه کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص زرشک

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چند فایده مهم از زرشک

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص دمنوش زرشک + طرز تهیه دمنوش زرشک



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ 

seemorgh.com/health
منبع : yjc.ir