الکل با بدن چه می کند؟
 الکل و مشروبات الکلی علاوه بر کبد، تاثیراتی بر روی مغز و بدن دارند که شاید برخی از آنها را تاکنون نشنیده باشید. در ادامه به مهم ترین تاثیرات الکل بر بدن اشاره می شود.

 الکل و تاثیرات آن بر بدن

30 ثانیه بعد از نوشیدن اولین جرعه، تاثیر الکل به مغز می رسد. الکل مواد شیمیایی و مسیری را که سلول های مغز برای ارسال پیام استفاده می کنند، آهسته و مختل می کند. این مسئله باعث تغییر در خلق و خو می شود، بر روی واکنش های شما تاثیر می گذارد و تعادل شما را از بین می برد. به علاوه نمی توانید واضح فکر کنید و ممکن است بعدا مسائل را به خاطر نیاورید. در ادامه به دیگر تاثیرات مصرف الکل زیاد بر بدن اشاره می کنیم.


الکل مغز شما را کوچک می کند

مغز,جمجمه

اگر برای مدت طولانی الکل زیادی بنوشید، این مسئله بر روی ظاهر و عملکرد مغز تاثیر می گذارد. در زمان نوشیدن مشروبات الکلی سلول های مغز شروع به تغییر می کنند و حتی کوچکتر می شوند. در حقیقت مصرف الکل بیش از حد باعث کوچک شدن مغز می شود. این مسئله تاثیر زیادی بر روی توانایی شما برای فکر کردن، یاد گرفتن و به خاطر سپردن مسائل می گذارد. به علاوه این امر حفظ دمای بدن و کنترل حرکات را نیز سخت می کند.


آیا نوشیدن الکل به خواب بهتر کمک می کند؟

خواب,مرد خوابیده,خوابیدن

تاثیری که الکل بر روی عملکرد مغز می گذارد، باعث خواب آلودگی می شود، اما خواب خوبی نخواهید داشت. بدن در طول شب الکل را پردازش می کند. زمانی که این تاثیر از بین می رود، شما دچار سرگیجه و منگی می شوید. بنابراین مرحله REM خوبی در خواب نخواهید داشت. به علاوه احتمال دیدن کابوس و رویا بیشتر خواهد بود. به علاوه احتمال اینکه برای رفتن به دستشویی بیشتر از خواب بیدار شوید وجود دارد.


الکل باعث افزایش اسید معده می شود

معده,معده و روده,ترش کردن,اسید معده

الکل غشا داخلی معده را تحریک می کند و باعث افزایش مایع گوارشی می شود. زمانی که اسید و الکل تجمع پیدا کنند، دچار تهوع شده و بالا می آورید. نوشیدن الکل بیش از حد در طولانی مدت باعث بروز ناراحتی و زخم معده می شود. افزایش سطح مایع گوارشی در معده به این معناست که احساس گرسنگی نمی کنید. به همین دلیل افرادی که دچار اعتیاد به الکل هستند، مواد مغذی مورد نیاز را دریافت نمی کنند.


الکل باعث اسهال و سوزش سر دل می شود

رفلاکس معده,قفسه سینه,زن بیمار

الکل باعث تحریک روده بزرگ و روده کوچک نیز می شود. الکل سرعت معمولی حرکت غذا در روده ها را مختل می کند. به همین دلیل نوشیدن بیش از حد الکل منجر به اسهال می شود که می تواند به یک مشکل طولانی مدت تبدیل شود. به علاوه احتمال بروز سوزش سر دل و رفلاکس معده را افزایش می دهدالکل باعث شل شدن عضلاتی می شود که جلوی وارد شدن اسید به مری را می گیرند.


الکل باعث دفع مکرر ادرار می شود

شیر آب,شیر,آب

مغز هورمونی را آزاد می کند که مانع کلیه ها از تولید بیش از حد ادرار می شود. اما زمانی که الکل وارد عمل می شود، مانع مغز از تولید این هورمون می شود. به این ترتیب باید زیاد دستشویی بروید که این مسئله باعث کم آبی بدن می شود. زمانی که مدت زیادی الکل بیش از حد می نوشید، حجم کاری بالای ناشی از الکل و تاثیر سموم آن می تواند نجر به اختلال در عملکرد کلیه ها شود.


نوشیدن الکل و مراحل بیماری کبد

کبد,کبد سالم و کبد بیمار,مقایسه کبد سالم و کبد بیمار

تقریبا تمام الکلی که می نوشید،  به وسیله کبد شکسته می شود. در این فرایند سموم زیادی را جدا می کند. به مرور زمان نوشیدن بیش از حد الکل باعث چرب شدن این عضو شده و منجر به ضخیم تر شدن بافت فیبروز می شود. این مسئله گردش خون به کبد را محدود می کند و در نتیجه سلول های کبد آنچه را برای زنده ماندن نیاز دارند، دریافت نمی کنند. با مرگ این سلول ها کبد دچار زخم می شود و عملکرد آن دچار اختلال می شود و فرد دچار بیماری سیروز می شود.


نوشیدن الکل باعث آسیب به پانکراس و ابتلا به دیابت می شود

دیابت,قند خون,قند خون گرفتن,دستگاه قند خون

به طور طبیعی پانکراس انسولین و دیگر مواد شیمیایی تولید می کند که به روده کوچک کمک می کند غذا را تجزیه کند. اما الکل این فرایند را مختل می کند. مواد شیمیایی داخل پانکراس باقی می مانند. این مواد شیمیایی همراه با سموم مربوط به الکل، منجر به التهاب عضو می شوند که می تواند آسیب های جدی در پی داشته باشد. بعد از سال ها که بدن شما قادر نیست انسولین مورد نیاز را تولید کند، دیابت به سراغ شما خواهد آمد. این مسئله احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را نیز افزایش می دهد.


علت خماری بعد از نوشیدن الکل چیست؟

خواب آلوده,مست

خماری و گیجی صبح روز بعد از نوشیدن الکل تصادفی نیست. الکل بدن شما را کم آب می کند و رگ های خونی را در بدن و مغز گشاد می کند. این مسئله باعث سردرد می شود. معده می خواهد که از سموم و اسید مربوط به الکل که باعث تهوع و استفراغ می شوند، رها شود. و از آنجایی که کبد در پردازش الکل خیلی کار کرد، بنابراین قند کافی در خون آزاد نکرده و این امر باعث ضعف و سرگیجه می شود.


نوشیدن الکل باعث نامنظم شدن ضربان قلب می شود

نوشیدن الکل باعث نامنظم شدن ضربان قلب می شود

نوشیدن زیاد الکل باعث می شود سیگنال های الکتریکی که ریتم قلب را پایدار نگه می دارند، مختل شوند. اگر نوشیدن زیاد الکل مدت طولانی ادامه پیدا کند، این تغییر دائمی می شود. الکل می تواند تاثیر زیادی بر قلب داشته باشد. به مرور زمان این تاثیر باعث می شود عضلات قلب سست و کشیده شوند، مانند یک باند لاستیکی کهنه و قدیمی. به این ترتیب قلب نمی تواند خون را به خوبی پمپاژ کند و این مسئله بر روی تمام بخش های بدن تاثیر می گذارد.


نوشیدن الکل باعث تغییر دمای بدن می شود

مشروب نوشیدن,زدن گیلاس بهم,سلامتی دادن

الکل رگ های خونی را گشاد می کند و گردش خون به سمت پوست بیشتر می شود. این مسئله باعث گر گرفتگی می شود و در نتیجه احساس گرما می کنید. اما این مسئله خیلی طول نمی کشد. گرمای مربوط به گردش خون از بدن خارج می شود و منجر به افت دمای بدن می شود. از طرف دیگر نوشیدن زیاد الکل در طولانی مدت باعث بالا رفتن فشار خون می شود. الکل باعث می شود بدن هورمون های استرس آزاد کند که رگ های خونی را تنگ می کنند، بنابراین قلب باید سخت تر کار کند تا خون را در رگ ها حرکت دهد.


نوشیدن الکل باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود

سرماخورده,زن سرماخورده,سرماخوردگی

ممکن است سرماخوردگی خود را با نوشیدن زیاد الکل مربوط ندانید، اما این دو می توانند به هم مربوط باشند. الکل سیستم ایمنی بدن را متوقف می کند. بدن نمی تواند تعداد گلبول سفید مورد نیاز خود را برای مبارزه با میکروب ها تولید کند. بنابراین تا 24 ساعت بعد از نوشیدن الکل زیاد بیش از پیش در معرض بیمار شدن هستید. نوشیدن زیاد الکل در طولانی مدت احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند ذات الریه و سل را افزایش می دهد.


نوشیدن الکل باعث اختلال هورمونی می شود

عدد,تقویم

هورمون ها مواد شیمیایی قدرتمندی هستند که هر چیزی را در بدن از رابطه جنسی گرفته تا هضم غذا تحت کنترل دارند. برای اینکه تمام این عملکردها به درستی انجام شوند، باید این هورمون ها در تعادل قرار بگیرند. اما الکل تعادل این هورمون ها را بر هم می زند. در خانم ها نوشیدن الکل زیاد منجر به بر هم خوردن دوره قاعدگی و بروز مشکل در بارداری یا باردار شدن می شود. در مردان باعث باعث اختلال در نعوظ، کاهش تعداد اسپرم ها، کوچک شدن بیضه ها و بزرگ شدن پستان ها می شود.


نوشیدن الکل باعث کم شدن شنوایی می شود

گوش,شنیدن,شنوایی

الکل بر روی شنوایی شما تاثیر می گذارد، اما هیچکس چگونگی این تاثیر را نمی داند. شاید به خاطر تاثیری باشد که الکل بر روی بخشی از مغز می گذارد که عمل پردازش صدا را انجام می دهد. یا ممکن است به این دلیل باشد که الکل به عصب ها و موهای ریز داخل گوش میانی آسیب می زند. به هرحال کم شدن شنوایی اتفاق می افتد و نوشیدن زیاد الکل عامل بروز این اتفاق است. گاهی این مشکل دائمی می شود. افرادی که مدت زیادی است دچار اعتیاد به الکل هستند، اغلب دچار کم شنوایی هستند.


نوشیدن الکل باعث پوکی استخوان و کاهش عضلات ی شود

تراکم استخوان,مقایسه استخوان سالم و پوکی استخوان

نوشیدن زیاد الکل باعث کاهش سطح کلسیم می شود. در کنار تغییرات هورمونی که با نوشیدن الکل زیاد اتفاق می افتد، بدن نمی تواند استخوان جدید بسازد. به این ترتیب استخوان ها نازک تر و شکننده تر می شوند و شرایطی به نام پوکی استخوان بروز می کند. به علاوه الکل گردش خون به سمت عضلات را نیز کم می کند و جلوی راه پروتئین هایی که عضلات را می سازند، می گیرد. به مرور زمان توده عضلانی و قدرت شما کاهش پیدا می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا نوشیدن الكل ضرر دارد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : الکل خطرناک تر است یا سیگار؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مسمومیت با الکل را جدی بگیرید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مصرف قهوه و الکل ممنوع!



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ