خاصیت انجیر تازه، انجیر خشک و برگ آن
 انجیر یکی از میوه های خوشمزه و پرخاصیت است که هم میتوان از شکل خشک شده آن استفاده کرد و هم از برگ های آن. در این مطلب با جزیئات کامل به تمام خواص انجیر و برگ انجیر اشاره می کنیم.

 خواص انجیر و برگ انجیر

مزایای انجیر عبارتند از مصرف میوه برای درمان مشکلات جنسی، رفع یبوست، سو هاضمه، هموروئید، دیابت، سرفه، برونشیت و آسم. به علاوه انجیر یک روش سریع و سالم برای افزایش وزن بعد از بهبود یک بیماری سخت است.

درخت انجیر از خانواده شاه توت محسوب می شود که معمولا در آسیا می روید. انجیر خشک تقریبا هر زمانی از سال و در هر جایی در دسترس شما می باشد.


موارد مصرف انجیر

انجیر میوه شیرین و نرمی است که خمیر آن معمولا جایگزین شکر می شود. شربت انجیر نیز به عنوان یک جایگزین سالم تر به جای شربت ذرت و نیشکر مورد استفاده قرار می گیرد. انجیرهای پردازش شده نیز برای درست کردن پودینگ و انواع کیک، مربا، ژله و دسرهای مختلف استفاده می شود. میوه انجیر به عنوان یک میان وعده سالم در نظر گرفته می شود.


خواص انجیر
انجیر,خواص انجیر

خواص انجیر مربوط می شود به مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر موجود در این میوه است. انجیر حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است، از جمله ویتامین A، ویتامین B1،  ویتامین B2، کلسیم، آهن، فسفر، منگنز، سدیم، پتاسیم و کلرین.

انجیر دارای مزیت های فوق العاده زیادی است که در ادامه با جزئیات بیشتر به آنها اشاره می کنیم.


پیشگیری از یبوست

هر سه عدد انجیر حاوی 5 گرم فیبر است. وجود فیبر زیاد در انجیر به عملکرد سالم و منظم روده کمک کرده و از یبوست پیشگیری می کند. فیبر به افزایش حجم و حرکات روده کمک می کند، بنابراین نه تنها از بروز یبوست پیشگیری می کند، بلکه در رفع اسهال و حرکات نامنظم و ناسالم روده هم موثر است.


کاهش وزن

فیبر موجود در انجیر به کاهش وزن کمک کرده و اغلب مصرف آن به افراد چاق توصیه می شود. با این حال کالری بالای این میوه می تواند باعث افزایش وزن شود، به ویژه زمانی که با شیر مصرف می شود. خوردن مقدار کمی انجیر برای دریافت مواد مغذی ضروری کافیست و پرخوری انجیر توصیه نمی شود.


کاهش سطح کلسترول

انجیر حاوی پکتین pectin است. پکتین یک فیبر محلول در آب است. زمانی که انجیر در سیستم گوارشی حرکت می کند، کلسترول اضافه را با خود به سمت سیستم دفع کننده بدن می برد. به علاوه پکتین به عنوان یک فیبر قابل حل حرکات سالم روده را تحریک می کند. پکتین دارای خاصیت ملین است. مصرف مقدار زیاد فیبر به سلامت کلی بدن کمک کرده و از بروز انواع مشکلات شکمی از جمله سرطان روده پیشگیری می کند.


پیشگیری از بیماری قلبی

انجیر خشک شده حاوی فنول، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است. این اسیدهای چرب خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهند. به علاوه برگ های انجیر تاثیر مهار کنندگی بر روی تری گلیسرید دارد و میزان تری گلیسرید را کاهش می دهد. تری گلیسرید یک عامل مهم دیگر در بروز بیماری های قلبی است.

بیشتر بدانید : نکات جالب و مهمی راجع به تری گلیسرید

بیشتر بدانید : اگر تری گلیسرید بالا دارید، از این غذاها اجتناب کنید


درمان سرطان روده
انجیر,انجیر سیاه,خاصیت انجیر

وجود فیبر حذف رادیکال های آزاد و دیگر عوامل بروز سرطان را تحریک می کند، به ویژه در روده بزرگ، چرا که حرکت سالم روده را افزایش می دهد.

بیشتر بدانید : نشانه های اولیه سرطان روده بزرگ که باید بدانید

بیشتر بدانید : مشخصات افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند


پیشگیری از سرطان پستان

فیبر موجود در انجیر به پیشگیری از سرطان سینه کمک می کند. بعد از دوره یائسگی تعادل هورمونی زنان دچار اختلال می شود. تمام بخش های سیستم بدن طوری با هم در ارتباط هستند که این اختلال هورمونی بر روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارد و در نتیجه بر روی توانایی آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد تاثیر می گذارد. رادیکال های آزاد اولین عوامل بروز سرطان هستند، بنابراین انجیر با ارائه فیبر به بدن حالت دفاعی در مقابل رادیکال های آزاد ارائه می دهد.


کنترل دیابت

سازمان دیابت امریکا انجیر را به عنوان یک میوه سرشار از فیبر راهی برای درمان و کنترل دیابت معرفی می کند. برگ های انجیر میزان تزریق انسولین مورد نیاز برای بیماران دیابتی را کاهش می دهند. برگ های انجیر سرشار از پتاسیم هستند که میزان قند جذب شده توسط بدن را بعد از هر وعده غذایی تنظیم می کند. با پتاسیم در مقدار زیاد، بالا رفتن یا پایین آمد قند خون کمتر اتفاق می افتد، بنابراین انجیر به دیابتی ها کمک می کند زندگی طبیعی داشته باشند.


پیشگیری از فشار خون

افراد معمولا سدیم را به شکل نمک مصرف می کنند، اما پتاسیم پایین و سدیم بالا در بدن منجر به بروز فشار خون می شود. انجیر سرشار از پتاسیم است و سطح سدیم کمی دارد، بنابراین یک دفاع فوق العاده در مقابل تاثیرات فشار خون محسوب می شود. این ویژگی انجیر باعث شده این میوه به راحتی قابل مصرف باشد، به علاوه به آرامش عصب ها کمک می کند.


درمان برونشیت bronchitis

مواد شیمیایی طبیعی موجود در برگ های انجیر آن ها را یکی از موثرترین ترکیبات برای چای می کند. چای برگ انجیر برای درمان بسیاری از مشکلات تنفسی از جمله برونشیت bronchitis تجویز می شود و همچنین برای پیشگیری و کاهش علائم آسم استفاده می شود.


درمان بیماری های مقاربتی

در طب سنتی شبه قاره هند و مناطق دیگر دنیا انجیر به عنوان تسکینی برای بیماری های مقاربتی استفاده می شود. مصرف خوراکی یا موضعی انجیر به تسکین بیماری های مقاربتی کمک می کند، اما برای اثبات آن به تحقیقات بیشتری احتیاج است.


بهبود اختلال در عملکرد جنسی

سال ها انجیر به عنوان درمانی برای کاهش  و بهبود اختلالات جنسی استفاده شده، اختلالاتی مانند عدم تمایل جنسی، مقاومت در برابر فعالیت جنسی یا اختلال در نعوظ. به همین دلیل انجیر به عنوان یک مکمل قوی بارداری یا جنسی در نظر گرفته می شود. موفقیت انجیر به عنوان یک تقویت کننده قوای جنسی مورد سوال است، اما مقدار زیاد ویتامین و مواد معدنی موجود در انجیر به بهبود انرژی کمک می کند. برای بهبود انرژی و قوای جنسی 2 تا 3 عدد انجیر را در طول شب در داخل شیر قرار دهید و صبح روز بعد آنها را بخورید.


تقویت استخوان ها
انجیر,انجیر خشک,خاصیت انجیر

انجیر سرشار از کلسیم است که یکی از مهم ترین عوامل برای تقویت استخوان ها محسوب می شود. به علاوه وجود فسفر زیاد در انجیر به شکل گیری استخوان ها کمک می کند و در صورت بروز هر گونه آسیب استخوانی در رشد و ترمیم سریعتر استخوان موثر است.


پیشگیری از دفع کلسیم از طریق ادرار

افرادی که سدیم زیادی در رژیم غذایی خود مصرف می کنند، ممکن است کلسیم زیادی را از طریق ادرار از دست بدهند. پتاسیم بالای موجود در انجیر از بروز این شرایط پیشگیری کرده و میزان دفع کلسیم را تنظیم می کند. انجیر می تواند میزان کلسیم دفع شده را به حداقل برساند، در حالیکه اسید اوریک و سایر سموم مضر را از بدن دفع می کند.


پیشگیری از دژنراسیون ماکولا Macular Degeneration

علت اصلی نابینایی در سالمندان دژنراسیون ماکولاست. میوه هایی مانند انجیر برای پیشگیری از علائم آن با بالا رفتن سن بسیار موثر هستند.

بیشتر بدانید : رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کاهش خطر بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا

بیشتر بدانید : جلوگیری از آب مروارید, خشکی چشم و ماکولا با این مواد غذایی


بهبود گلو درد

حالت چسبندگی و لعاب انجیر به بهبود گلو درد کمک می کند. خاصیت تسکین دهندگی این میوه ها و آب طبیعی آنها به بهبود درد و کاهش فشار وارد شده به تارهای صوتی کمک می کند.


احتیاط در مصرف انجیر

خوردن مقدار زیاد انجیر منجر به اسهال می شود. به علاوه انجیر خشک حاوی مقدار زیادی قند است که به طور بالقوه منجر به پوسیدگی دندان ها می شود. به علاوه برخی افراد به انجیر و مواد شیمیایی موجود در آن حساسیت دارند و واکنش حساسیتی که به این میوه نشان می دهند ممکن است خفیف یا شدید باشد. بنابراین قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود ابتدا با پزشک مشورت کنید.

و کلام آخر اینکه طی چند هفته بعد از یک جراحی بهتر است انجیر زیاد مصرف نکنید، چرا که این میوه در افراد حساس ممکن است منجر به خونریزی شود.


بیشتر بدانید : خواص انجیر خشک بیشتر است یا انجیر تازه؟

بیشتر بدانید : خواص انجیر سیاه تازه را بدانید + طبع انجیر سیاه چیست؟

بیشتر بدانید : انجیر قوای جنسی را افزایش می دهد


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ