طالبی (cantaloupe) نام خود را از روستای ایتالیایی کانتالوپ (cantalup) گرفته است، روستایی که برای اولین بار در سال 1700 بعد از....
 

هیچ جای تعجبی نیست که طالبی با آن بوی مطبوع و طعم دلپذیر و موادی که دارد یکی از پرطرفدارترین انواع خربزه باشد.

طالبی (cantaloupe) نام خود را از روستای ایتالیایی کانتالوپ (cantalup) گرفته است، روستایی که در سال 1700 بعد از میلاد در آن برای اولین بار طالبی کشت شده است. طالبی از خانواده خیار و کدو تنبل است و مانند بسیاری از آنها روی زمین رشد می‌کند.

فواید طالبی

طالبی منبعی غنی از ویتامین A، از نوع بتاکاروتن می‌باشد. بتاکاروتن در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و این عمل باعث می‌شود که بدن هر دوی این مواد مفید را داشته باشد. یک فنجان آب طالبی 56 کالری به بدن می‌رساند اما حدود 103.2٪ ویتامین A  روزانه را تشکیل می‌دهد. هر دو ویتامین A و بتاکاروتن موادی مغذی هستند. در مطالعه‌ای که بر روی 50000 زن پرستار در سنین بین 45 تا 67 سال صورت گرفته‌است، مشاهده نموده‌اند که زنانی که ویتامین‌A بیشتری مصرف نموده‌اند 39٪ درصد پیشرفت آب مروارید در آنها کمتر بوده است. در مطالعه‌ای دیگر که نسبت جراحی‌های آب مروارید و رژیم غذایی را مورد بررسی قرار داده‌اند، محققان مشاهده نموده‌اند که افرادی که رژیم غذایی آنها شامل طالبی است، ‌نیاز به جراحی آب مروارید در آنها به نصف می‌رسد، در صورتیکه در افرادی با رژیم حاوی کره، نمک و چربی به میزان زیاد افزایش جراحی چشم  ،دیده می‌شود.

همچنین مشاهده شده است که طالبی منبعی غنی از ویتامین C می‌باشد. در حالیکه ویتامین A و بتاکاروتن آنتی‌اکسیدانهایی محلول در چربی هستند،  ویتامین C آنتی اکسیدانی است که در آب‌های موجود در بدن حل می‌شود. ویتامین C گلبولهای سفید را برای مقابله با عفونتها تحریک می‌کند و  باکتریها و ویروسها را از بین می‌برد.

میوه طالبی منبعی از پتاسیم، ‌ویتامین B6، فیبر، فولات و نیاسین می‌باشد. ترکیب همه ویتامینهای B همراه با فیبر موجود در آن طالبی را میوه‌ای مناسب برای حفظ انرژی در طول هیدرات شدن و حفظ قند خون ساخته است.

مواد موجود در 100 گرم طالبی
 
ویتامین C    

67.52 میلی گرم

ویتامین A 5158.40   واحد 
پتاسیم 

494.40 میلی گرم

ویتامین  B6  0.18  میلی گرم
فولات 27.20  میکرو گرم
فیبر    1.28  گرم
ویتامین  B3 0.92 میلی گرم

       
 

ویتامینA موجود در طالبی سلامتی ریه را تضمین می‌کند.

محققان دانشگاه کانزاس پیشنهاد نموده‌اند که در صورتی که سیگار می‌کشید، با مصرف میوه‌های حاوی ویتامین A ممکن است بتوانید سلامتی خود را تضمین نمایید.

هنگامیکه ریچارد بای بوت (Richard Baybutt)، پروفسور تغذیه در دانشگاه کانزاس رابطه بین ویتامین A‌، عفوتنهای‌ریه و آمفیزم(پر هوایی ریه در اثر از دست دادن خاصیت ارتجاعی کیسه های هوایی) را مورد بررسی قرار داد به نتایج جالبی دست پیدا کرد: ماده سرطان‌زای موجود در سیگار باعث کمبود ویتامین‌A  می‌گردد.

Baybutt در طی تحقیقاتش مشاهده نمود که حیواناتی که در رژیم غذایی آنها ویتامینA  به میزان کم یافت می‌شود، ‌بیماری آمفیزم در آنها بیشتر است. او همچنین در تحقیقاتش مشاهده نمود که نه تنها ماده سرطانزای موجود در سیگار باعث کاهش ویتامین A می‌گردد بلکه متوجه شد که مصرف مواد حاوی ویتامین A نیز ابتلا به آمفیزم را کاهش می‌دهد.

چه نوع طالبی را انتخاب نماییم و چگونه آن را نگهداری کنیم.

برای انتخاب بهترین طالبی، ابتدا می‌توانید با کف دست روی آن بزنید اگر صدای طبل مانندی شنیده شد اولین آزمایش را برا ی انتخاب با موفقیت گذرانده‌اید. در مرحله دوم برای انتخاب طالبی بهتر است طالبی مورد نظر از وزن بیشتری نسبت به اندازه‌اش برخوردار باشد. خطوطی که بر روی طالبی وجود دارد باید به رنگ زرد درآمده باشد زیرا خطوط سبز رنگ نشان دهنده کال بودن طالبی می‌باشد. از انتهای طالبی رسیده جایی که از ریشه جدا شده است باید بویی شیرین استشمام گردد.

طالبی می‌تواند در دمای معمولی اتاق برای روزها نگهداری شود و باعث می‌شود که طالبی، ‌آبدارتر گردد. اما توجه داشته باشید که تا زمانیکه طالبی کامل است می‌توانید آن را در اتاق نگه دارید و در صورتیکه آن را قاچ نمودید می‌توانید برای 2 تا 3 ساعت آن را بیرون از یخچال نگهداری نمود و اگر بیشتر از این بیرون از یخچال بماند قابل مصرف نمی‌باشد.
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ _ مهرنوش نصوری
 اختصاصی سیمرغ  www.seemorgh.com/health