استرس، پرخوری، تغذیۀ نامتعادل، مشغولیت و گرفتاری و... جزء دلایل متعددی هستند که افراد را به هرزه خوری سوق می‌دهند....

چه طور هرزه خوری مان را کم کنیم؟ 7 توصیۀ واقعاً مؤثر
ما در این نوشتار ترفندهایی برای مبارزه با هرزه خوری به شما پیشنهاد می‌دهیم!
در واقع، هرزه خوری و ریزه خوری بین وعده های غذایی یکی از دام هایی هستند که ما را به تلۀ چاقی می‌اندازند. هر چه این میان وعده ها چرب تر و شیرین تر باشند، فواید غذایی کمتری برای ما با خود به همراه دارند. آنها کالری های بی محتوا و بیهوده ای هستند که فوراً ذخیره می‌شوند و افزایش می‌یابند، در حالیکه سیرمان هم نمی‌کنند!
برای کنترل وزن و حتی برای کم کردن اندکی وزن، ریزه خواری باید به موارد استثنایی و جزیی محدود شوند.

 

1)بر روی چیزی که می‌خورم، تمرکز می‌کنم.
هنگام غذا خوردن، باید بر چیزی که می‌خورید، تمرکز کنید. بی شک بلعیدن یک ساندویچ هنگام خرید کردن، غذا خوردن در مقابل کامپیوتر برای جلو افتادن کار، یا غذا خوردن هنگام بازی کردن، به هیچ وجه تأیید نمی‌شوند.

اگر هنگام غذا خوردن حواس تان پرت است، در فرستادن پیام سیری به مغز دچار خطا می‌شوید. بالعکس، اگر شما هنگام غذا خوردن تمرکز داشته باشید، احساس سیر شدن برای تان تأمین خواهد شد، و این حالت به راحتی شما را تا وعدۀ غذایی بعد حفظ می‌کند، بدون اینکه نیازی به ریزه خواری داشته باشید!

2)من به آهستگی غذا می‌خورم.
روشی دیگر برای افزایش حس سیری آهسته و آرام غذا خوردن است. به خاطر داشته باشید که جویدن حس سیری را ایجاد می‌کند. بنابراین شما باید خوراکی هایی را انتخاب کنید که نیاز به جویدن داشته باشند، یعنی خیلی نرم نباشند!

3)مصرف خوراکی های شیرین را کم می‌کنم.
مصرف زیاد قند برای سلامتی مضر است (منجر به بیماری های دیابت، سکتۀ قلبی، سرطان می‌شود). از سوی دیگر خوردن مواد قندی (قند واقعی یا جایگزین ها) تمایل به مصرف شیرینی ها را با خود به همراه دارد. بنابراین باید این چرخۀ معیوب را متوقف کنید. مصرف شیرینی جات، بیسکویت ها، کیک ها و دسرهای شیرین را محدود کنید. خوردن این خوراکی ها را به مناسبت های مهم اختصاص دهید.

4)هنگام غذا خوردن، بیشتر می‌خورم.
برای جلوگیری از ریزه خواری، حجم وعده غذایی تان را به میزان منطقی افزایش دهید، خصوصاً میزان سبزیجات را. سبزیجات سرشار از آب و فیبر هستند، بنابراین قدرت سیرکنندگی بسیار بالایی دارند. علاوه بر این، گوارش را تسهیل می‌کنند و برای سلامت عمومی بدن بسیار مفیداند!

5)آب بسیار زیادی می‌نوشم.
نوشیدن آب به طور منظم و در تمام طول روز، کمک می‌کند که از حس نیاز به ریزه خواری دور شوید. در کنار نوشیدن زیاد آب، از نوشیدن سوداها پرهیز کنید، حتی اگر لایت باشند! سودا تشنگی را فرونمی‌نشاند و تمایل به مصرف مواد قندی را با خود به همراه دارد.

6)به سراغ مواد خام و سوپ ها می‌روم.
ترک عادات آسان نیست. زمان هایی از روز را که بیشتر به ریزه خواری می‌گذرانید، شناسایی کنید، این زمان ها را از قبل پیش بینی کنید و برای جلوگیری از ریزه خواری، در این زمان ها به سراغ خوراکی هایی بروید که بیشترین فایده را برای سلامتی و تناسب اندام تان داشته باشند. در این زمان ها می‌‌توانید خودتان را با میوه ها و سبزیجات خام، سوپ های مختصر و ماست طبیعی مشغول کنید.

اگر چنین خوراکی هایی در یخچال محل کارتان داشته باشید، می‌توانید در مقابل خوراکی های چرب و شیرین مقاومت کنید و میان وعده هایی از خوراکی های سالم داشته باشید، راهش همین است! 

7)خوراک روزانه ام را به سه وعده واقعی و یک میان وعده تقسیم می‌کنم.
آخرین راه حل برای جلوگیری از هرزه خواری، ترتیب دادن وعده های غذایی واقعی است.
خوراک روزانه تان را تقسیم کنید: 3 وعدۀ غذایی به اضافۀ یک میان وعدۀ صبحگاهی یا عصرگاهی (البته شکی نیست میزان خوراک روزانه تان نباید افزایش یابد!) برای خودتان تنظیم کنید. از قبل یک میان وعده (غلات، لبنیات، میوه) برای خود پیش بینی کنید، این کار مانع از تمایل به ریزه خواری و خوردن مواد خوراکی چرب و شیرین و کالری های بی محتوا می‌شود.
و به عنوان آخرین توصیه: با استرس مبارزه و به طور مرتب ورزش کنید! 
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
رژیم غذایی برای چاقی موضعی
بهترین سن پیشگیری از چاقی در کودکان
چند خوردنی مفید برای مقابله با چاقی
داروهایی که باعث چاقی می شوند را می شناسید؟
چاقی شکم خطرناک است!!