پروبیوتیک ها میکرو ارگانیسم هایی هستند که در بدن ما (عموماً در روده ها) زندگی می‌کنند. آنها موادی را که ما نیاز داریم، تولید می‌کنند،

 

با به پایان رسیدن تابستان، همه چیز برای آغاز اپیدمی سرماخوردگی شروع می‌شود. اگر شما هم رفت و آمدهای زیادی دارید و امکان دارد سرما بخورید، می‌توانید به کمک فرآورده های پروبیوتیک از خودتان محافظت کنید.

پروبیوتیک برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند
پروبیوتیک ها میکرو ارگانیسم هایی هستند که در بدن ما (عموماً در روده ها) زندگی می‌کنند. آنها موادی را که ما نیاز داریم، تولید می‌کنند، مانند برخی ویتامین ها. ضمناً بر تقویت سیستم ایمنی بدن نیز اثر گذار هستند، سیستم ایمنی مجموعه ای است که از بدن انسان در مقابل بیماری ها محافظت می‌کند. این خصوصیت بسیاری از افراد را متعجب می‌کند، خیلی ها نمی‌‌دانند که روده ها از ما در برابر بیماری ها محافظت می‌کنند، اما این ویژگی بسیار مهم است.

مطالعاتی برای اثبات این ادعا
مطالعات بسیاری این فایدۀ برخی پروبیوتیک ها بر روی سیستم ایمنی بدن را به اثبات رسانده اند. پروبیوتیک ها نه تنها بر تعداد سلول های دفاعی تأثیر می‌گذارند، خصوصاً لمفوسیت ها در خون، بلکه در مقاومت در برابر بیماری ها نیز مؤثر اند. همچنین مطالعه ای که در سال 2005 در دانشگاه کییِِل انچام شده است، ثابت کرد افرادی که مکمل های پروبیوتیک دریافت کرده اند، کمتر سرما خورده اند و اگر مبتلا شده باشند، هم علائم بیماری شدت کمتری داشته هم بیماری کمتر طول کشیده است. ضمناً تعداد روزهای ابتلا به تب هم کاهش یافته اند.

 

چه طور می‌توان به پروبیوتیک ها دست یافت؟
می‌توانید پروبیوتیک ها را در مکمل های غذایی، یا با مصرف نوشیدنی های سرشار از پروبیوتیک به دست بیاورید. راه ترین روش برای اطمینان حاصل کردن از دریافت کافی پروبیوتیک ها مصرف میزان کافی محصولات لبنی تخمیر شده مانند ماست یا کفیر است. اگر تا به حال کم از این محصولات استفاده می‌کردید، سعی کنید از این به بعد بیشتر مصرف کنید. قطعاً بسیاری از افراد طعم خاص این محصولات را دوست ندارند؛ اگر واقعاً نمی‌توانید این طعم ها را تحمل کنید، به فکر مکمل های غذایی باشید، البته بعد از مشورت با پزشک تان. اگر نمی‌خواهید در زمستان به دفعات بیمار شوید، بهره بردن از پروبیوتیک ها در این فصل اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

بیشتر بدانید : 11 منبع پروبیوتیک خوشمزه و تاثیرشان بر روده و هضم غذا در بدن شما

بیشتر بدانید : پروبیوتیک و 7 نکته ای که قبل از مصرف پروبیوتیک باید بدانید

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ