عنصر ید را فراموش نکنید
مهمترین مسئله‌ای که بر اثر کمبود ید در زمان بارداری ایجاد می‌شود اختلالاتی است که در رشد مغزی جنین ایجاد می‌شود.
رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: زنان باردار 1.5 تا 2 برابر بیش از سایرین به مصرف ید نیازمندند و اگر ید کافی نداشته باشند یا نمک کافی مصرف نشود اختلالاتی در جنین ایجاد می‌شود. فریدون عزیزی گفت: شایع‌ترین بیماری تیروئید ناشی از کمبود ید است و کمبود آن باعث اختلالات شدید می‌شود.

وی ادامه داد: از 22 سال پیش در کشور با تولید و توزیع نمک یددار بیماری مربوط به کمبود ید کنترل شد و ما به عنوان کشوری عاری از کمبود ید در جهان مطرح شدیم اما در سالهای اخیر نظارت بر تولید و توزیع نمک‌های یددار دچار اشکال شده و در برخی استانها به ویژه جنوب تهران نمک‌های با میزان ید ناکافی مصرف می‌شود. رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این مسئله را به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم و این وزارتخانه درصدد است تا نظارت‌های کافی را اعمال کند. هم اکنون 7 استان کشور و از جمله تهران نمک‌های با میزان ید ناکافی مصرف می‌کنند.

عزیزی افزود: مهمترین مسئله‌ای که بر اثر کمبود ید در زمان بارداری ایجاد می‌شود اختلالاتی است که در رشد مغزی جنین ایجاد می‌شود چرا که زنان باردار به میزان 1.5 تا 2 برابر بیش از سایرین به مصرف ید نیازمندند و اگر ید کافی نداشته باشند یا نمک کافی مصرف نشود اختلالاتی در جنین ایجاد می‌شود. وی ادامه داد: علاوه بر کمبود ید شایعترین بیماری تیروئید کم‌کاری تیروئید است و در حال حاضر 2 درصد از جامعه را دچار می‌کند و این بیماری در سنین بالا شیوع بیشتری دارد.

عزیزی افزود: در زمان تولد نیز در کشور از هر هزار تولد یک نفر به کم‌کاری تیروئید مادرزادی مبتلا است. در دهه گذشته با استفاده از اندازه‌گیری هورمون TSH و غربالگری کم‌کاری مادرزادی که در تمام متولدان انجام می‌شود توانسته‌ایم درمان را سریعاً آغاز کرده و به این ترتیب از اختلالات بعدی جلوگیری کنیم. رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تنها راه شناسایی کم‌کاری تیروئید مراجعه مرتب به پزشک است و شناسایی این بیماری در زمان بارداری بسیار اهمیت دارد بنابراین افرادی که خانواده آنها به بیماری تیروئید یا گواتر مبتلا هستند حتماً باید قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنند و اگر ناخواسته باردار شده‌اند حتماً در هفته‌های اول به پزشک مراجعه کنند.

وی به نوع دیگر بیماری تیروئید با عنوان پرکاری اشاره کرد و گفت: از هر هزار نفر دو نفر در کشور به این بیماری دچار می‌شوند. عواقب این بیماری ناراحتی‌های شدید قلبی است اما به دلیل علایم بارز این بیماری افراد مراجعه و درمان می‌شوند. عزیزی همچنین ادامه داد: پر کاری تیروئید گاهی مخفی است و علایمی ندارد به همین علت تشخیص هم داده نمی‌شود اما اگر در افراد پیر و سالمند و کسانی که ناراحتی قلبی دارند بروز کند مخاطرات زیادی را به همراه خواهد داشت. وی گفت: به همین دلیل غربالگری در سنین بالای 60 سال توسط پزشکان حتماً باید انجام شود چرا که عوارض این بیماری نارسایی‌های قلبی، اختلالات در ریتم قلب و پوکی استخوان و شکستگی استخوان است.

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بیماری گره‌های تیروئید گفت: این بیماری به گونه‌ای است که قسمتی از تیروئید سفت و متمرکز می‌شود و در حالی که 95 درصد این بیماری خوش‌خیم است فقط 5 درصد آن بدخیم بوده و باید به پزشک مراجعه کند در این زمینه با انجام سونوگرافی و تست سوزنی می‌توان بیماری تیروئید را تشخیص داد. وی گفت: امروزه بیشتر اعمال جراحی تیروئید به دلیل گره‌های تیروئید است و در مواردی که این گره‌ها بزرگ می‌شوند و به شکل گره‌های متعدد و همچنین با علایم فشار در گردن بروز می‌کند نیاز به جراحی وجود دارد و این جراحی به معنی بدخیم بودن آن نیست.

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تشخیص قطعی بیماری های تیروئید با انجام تست‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود و اگر چه گرفتن شرح حال رکن اصلی این بیماری است اما انجام آزمایش بسیار ضروری است. وی ضریب خطای آزمایشگاهی را در حوزه بیماری تیروئید حدود 5 درصد عنوان کرد و گفت: این خطا به دلیل کیت آزمایشگاهی یا افرادی است که آزمایش را انجام می‌دهند. همچنین 5 درصد خطای دیگر نیز برای تغییرات آزمایشگاهی وجود دارد که مربوط به دارو و شرایط بیمار است.

عزیزی ادامه داد: انجام غربالگری تیروئید مادرزادی در نوزادان بیش از 85 درصد تا 90 درصد در کشور انجام می‌شود و برای دوران بارداری و قبل از آن نیز با توجه به راهنماهای بین‌المللی و ملی در کشور عمل می‌شود اما در مورد غربالگری بالای 60 سال که باید حداقل یک بار در سال انجام شود به صورت طرح ملی مطرح نیست و پزشکان باید آن را انجام دهند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : farsnews.com

مطالب پیشنهادی:
همه چیز درباره بیماری های غده تیروئید
وقتی تیروئید تنبل می‌شود
بخور نخورهای تیروییدی
رابطه پیشگیری از بارداری و بیماری تیروئید؟!
تغذیه درکم کاری تیروئید