لاغری با نان و پنیر!
بهتر است صبحانه ساعت 7 صبح، ناهار ساعت 12 ظهر و شام ساعت 7 شب میل شود.
ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که خواسته یا ناخواسته از خیلی چیزهای مطلوبی که در گذشته داشتیم، دور شده‌ایم؛ مثلا در گذشته آدم‌ها وقت بیشتری برای تفریح و دور هم جمع شدن داشتند، در حالی که امروزه به خاطر شرایط کاری خیلی از افراد مجبورند در شیفت‌های مختلف کار کنند و این پشت‌میز نشستن و تحرک نداشتن، آن هم به مدت طولانی، باعث چاقی مفرط آنها شده است. احمد یکی از همین افراد است که وقتی متوجه اضافه‌وزنش می‌شود که لباس‌هایش دیگر اندازه‌اش نبوده‌اند! او در چنین زمانی تصمیم می‌گیرد وزن خود را پایین بیاورد و با رعایت رژیم تک‌غذایی موفق می‌شود در طول 9 ماه 30 کیلوگرم از وزنش را کم کند. البته ناگفته نماند که این رژیم مشکلاتی هم برایش ایجاد کرده‌ است. ماجرای این کاهش وزن و نظر متخصصان را درباره این رژیم بخوانید.

احمد که با رژیم تک‌غذایی 30 کیلوگرم وزن کم کرده، می‌گوید این رژیم او را دچار ریزش مو کرده است. هم وزنم کم شد، هم موهایم!

چه شد که تصمیم گرفتید وزن کم کنید؟
مدتی بود اصلا مواظب غذا خوردنم نبودم چون به شدت سرگرم کار بودم و فعالیتم هم خیلی کم بود. ساعت‌ها پشت‌میز کارم می‌نشستم تا اینکه کم‌کم دچار اضافه وزن شدم و لباس‌هایم دیگر اندازه‌ام نمی‌شدند. از طرفی مراسم ازدواجم را هم پیش‌‌رو داشتم برای همین تصمیم گرفتم لاغر شوم. یک روز در اینترنت دنبال رژیم‌های مختلف گشتم و رژیم تک‌غذایی نان و پنیر را انتخاب کردم.

حالا چرا فقط نان و پنیر؟
چون هم خوشمزه بود و هم می‌شد آن را با چیزهای دیگری خورد مثل گردو یا سبزی ضمن اینکه این رژیم برای فردی مثل من که نه وقت ورزش دارم و نه غذا خوردن، بسیار ایده‌آل بود.

وزنتان قبل از رژیم چقدر بود؟
82 کیلوگرم و بعد از رژیم به 52 کیلوگرم رسید.

وزن بالا از نظر جسمانی برایتان دردسرساز شده بود؟
به شدت پا درد داشتم که خوشبختانه با کاهش وزن خوب شد و راه‌رفتن دیگر برایم سخت نیست.

در طول چه مدت 30 کیلوگرم وزن کم کردید؟
9 ماه. در طول این مدت فقط نان و پنیر خوردم.

از خوردن ‌نان و پنیر دلزده نمی‌شدید؟
نه، چون شب‌ها سالاد می‌خوردم یا نان و پنیرم را با گردو یا سبزی می‌خوردم. به هر حال چون تصمیم جدی برای لاغرشدن داشتم، خیلی به این مسائل فکر نمی‌کردم.

این رژیم چه مشکلاتی برای شما ایجاد کرد؟
متاسفانه دچار ریزش موی شدیدی شدم و تمام موها و ریشم سفید شدند. اعصابم هم بسیار ضعیف شده بود و به راحتی عصبانی می‌شدم.

در حال حاضر شرایط جسمانی‌تان چطور است؟
چون رژیم سختی داشتم، الان وقتی غذا می‌خورم بعد از خوردن چند لقمه دچار حالت تهوع می‌شوم و خوردن غذاهای حجیم برایم سخت است اما خوشبختانه وزنم تثبیت شده است.

نگاه متخصص تغذیه
توصیه‌ها و هشدارهای دکتر سعید حسینی

رژیم‌ تک غذایی آسیب‌رسان است

نظرتان درباره رژیم تک‌غذایی چیست؟
اصلا رژیم اصولی‌ای نیست. وقتی فردی رژیم سخت می‌گیرد، آن هم برای کاهش وزن سریع، از حیطه سلامت دور شده و این رژیم آسیب‌های زیادی را به اومی‌زند.

رژیم غذایی مناسب از نظر شما چه نوع رژیمی است؟
رژیم مناسب رژیمی است که شامل تمام گروه‌های غذایی باشد.

آیا این سوزش معده و حالت تهوع آقای احمد طبیعی است؟
بله، چون معده کوچک شده و نمی‌تواند حجم زیادی از غذا را قبول کند. وقتی ما خیلی‌کم یا خیلی زیاد غذا بخوریم، این گونه مشکلات پیش خواهد آمد.

ساعت غذا خوردن چقدر در رژیم و نتیجه آن تاثیر دارد؟
به نکته خوبی اشاره کردید؛ ساعت غذا خوردن روی رژیم و کاهش وزن تاثیر دارد. بهتر است صبحانه ساعت 7 صبح، ناهار ساعت 12 ظهر و شام ساعت 7 شب میل شود. اگر این شیوه رعایت شود، افراد کمتر بر اثر گرسنگی سراغ تنقلات پرکالری مثل چیپس و پفک می‌روند.

اینکه آقای احمد از سالاد یا گردو و سبزی هم در رژیمشان استفاده می‌کردند تا چه حد برایشان مطلوب بوده است؟
مفید بوده، اما قطعا کافی نبوده و جبران خیلی از کمبود‌ها را نمی‌کرده است.

آیا این میزان کاهش وزن در طول این مدت مناسب بوده است؟
مسلم است که با خوردن یک نوع ماده غذایی فرد چنین کاهش وزنی خواهد داشت اما بهتر آن است که با رژیم‌های اصولی‌تری به وزن ایده‌آلمان برسیم.

متاسفانه این روزها تعداد زیادی از افراد با مراجعه به اینترنت، از رژیم‌های متفاوتی که برای کاهش وزن وجود دارد، استفاده می‌کنند. ارزیابی‌تان از گرفتن این نوع رژیم‌ها چیست؟
به نظرم هیچ‌یک از این رژیم‌ها پایه و اساس علمی ندارد و نمی‌تواند برای کاهش وزن به فرد کمک کند. این نوع رژیم‌ها معمولا نه‌تنها در کاهش وزن موثر نیستند، بلکه عوارض و مشکلاتی زیادی برای فرد ایجاد می‌کنند. به هر حال برنامه‌های غذایی که بدون مشاوره فردی و بدون نظر متخصص تنظیم می‌شود، پایه و اساس علمی ندارند.

نظر فوق‌تخصص گوارش
دکتر علی‌اکبرحاج‌آقامحمدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

خطر کاهش وزن سریع برای کبد و کلیه

وقتی افراد قصد کاهش وزن دارند، باید زیرنظر متخصص این کار را انجام دهند. در بین رژیم‌ها، رژیم تک‌غذایی بسیار مضر است چون باعث می‌شود موادمغذی به میزان کافی به بدن نرسد و از این نظر فرد دچار مشکل می‌شود. آقای احمد نیز رژیم اصولی‌ای را انتخاب نکرده‌اند برای همین در حال حاضر نمی‌توانند به خوبی غذا بخورند چون حجم معده‌شان تغییر کرده است. توصیه می‌شود افراد با رعایت مسائلی مانند پر‌خوری نکردن و مصرف کم موادغذایی که کالری زیادی دارند، وزن خود را پایین بیاورند. ضمن اینکه در کنار رژیم، ورزش هم در کاهش وزن بسیار موثر است. کاهش وزن سریع نه‌تنها روی کلیه و کبد ما اثر منفی خواهد گذاشت بلکه باعث ایجاد سنگ کلیه و کیسه صفرا هم خواهد شد. به ایشان توصیه می‌کنم برای اینکه بتوانند راحت‌تر غذا بخورند، از قرص‌های افزایش حرکات معده استفاده کنند چون این نوع قرص‌ها به هضم راحت‌تر غذا هم کمک می‌کنند.

نظر متخصص پوست
دکترسیدمسعود داوودی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌‌ا...

موی مشکی بیشتر از موی سفید می‌ریزد

معمولا رژیم‌های تک‌غذایی به بدن آسیب‌های زیادی وارد می‌کنند و فرد پس از رژیم‌های این چنینی به شدت دچار ریزش مو می‌شود. البته این کاهش وزن سریع روی ناخن و پوست هم اثر منفی می‌گذارد. چون آقای احمد در طول 9 ماه فقط نان و پنیر خورده، طبیعی است که دچار ریزش مو شود. از این رو، به افرادی مانند ایشان توصیه می‌شود از گوشت قرمز استفاده کنند تا کمبود آهن بدنشان جبران شود. در ضمن می‌توانند از قرص‌های مکمل هم کمک بگیرند تا از ریزش مویشان جلوگیری شود. علت اینکه احساس می‌کنند موهایشان سفید شده هم می‌تواند این مساله باشد که ریزش موهای مشکی نسبت به موهای سفید بیشتر است بنابراین احساس می‌کنند موهایشان سفید شده است، در حالی که اینطور نیست. به هر حال رژیم‌های سخت همیشه به بدن آسیب می‌رسانند به‌خصوص روی پوست و مو اثر مخرب‌تری دارند.

نظر روان‌پزشک
دکتر حامد محمدی کنگرانی، عضو کمیته‌های روان‌درمانی و رسانه انجمن روانپزشکان ایران

آهسته وزن کم کنید تا عصبی نشوید

بهتر آن است که انسان در هر چیزی اعتدال را در نظر بگیرد چون وقتی اعتدال را رعایت کردیم، کمتر دچار مشکل خواهیم شد. در مورد تغذیه هم به همین شکل است؛ اگر فردی به‌دلیل کاهش وزن سلامت خود را به خطر بیندازد، اصلا کار درستی نکرده است. معمولا افرادی که رژیم‌های اینچنینی می‌گیرند و یکباره وزن زیادی را از دست می‌دهند، براساس یک هیجان تصمیم به کاهش وزن گرفته‌اند. طبیعی است که آقای احمد پس از این رژیم سخت، زودرنج شوند چون سیستم عصبی‌ و کل بدنشان فشار زیادی را متحمل شده است. بهتر است افراد اگر می‌خواهند وزنشان را پایین بیاورند، نزد متخصص بروند و سعی کنند با یک برنامه‌ریزی مناسب و اصولی این کار را انجام دهند چون پایین آوردن وزن آن هم به این شکل در درازمدت مشکلات فراوانی را برای فرد ایجاد خواهد کرد، حتی ممکن است این افراد دچار سوء‌هاضمه هم بشوند یا به‌دلیل تحریک‌پذیری،‌ افسرده و غمگین شوند چون موادمغذی‌ای که بدن به آنها نیازمند است، به آنها نمی‌رسد و در سیستم‌های مختلف بدن تغییرات بزرگی اتفاق می‌افتد. در کل، یک رژیم غذایی مناسب رژیمی است که فرد را عصبی و دلزده نکند و در عین حال باعث شود که تحرک بیشتری داشته باشد چون گرسنگی به شدت روی خشمگین شدن افراد اثر می‌گذارد و آنها را عصبی می‌کند پس سعی کنید با ورزش کردن و تحرک بیشتر به وزن ایده‌آل‌تان برسید.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:
رژيم غذايی لاغری
آیا گن های لاغری واقعا موثرند؟
تمارینی برای لاغری
مؤثرترین رژیم های لاغری کدامند؟
رژیم لاغری بدون گرسنگی!