احتمالا دور و برتان افرادی هستند که هر چه می‌خورند چاق نمی‌شوند و مدام حسرتشان را می‌خورید.

خیلی‌ها فکر می‌کنند افراد لاغر یا کم غذا می‌خورند یا فعالیت بدنی زیادی دارند، اما همیشه هم این‌طور نیست، چون بسیاری از آنها روش‌های خوب غذاخوردن را بلدند. البته باورهای زیادی درباره لاغرها وجود دارد و بعضی‌ها درست و بعضی‌ها نادرست است. یکی از مهم‌ترین عادت‌های غذایی افراد لاغر یا بهتر بگوییم افرادی که تناسب اندام دارند این است که عاشق میوه و سبزیجات هستند. اغلب آنها همیشه ظرف هوس‌انگیزی از میوه‌های رنگارنگ را در یخچال آماده دارند و با لشکری از بروکلی، هویج، گوجه، کدو و بادمجان، گل کلم، فلفل دلمه‌ای و کاهو به جنگ چاقی می‌روند.

دکتر علی‌اکبر رمضانی، متخصص تغذیه می‌گوید: خیلی از ما متوجه پرخوری‌هایمان در تعطیلات آخر هفته‌ نمی‌شویم و بیشتر از هر روز دیگری غذا می‌خوریم؛ بدون این‌که بفهمیم همه این کالری‌های مصرفی اضافی به افزایش وزن منجر خواهند شد. البته لاغرها توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند و به محض این‌که آخر هفته پرخوری کنند روز بعد با افزایش تحرک یا کم خوری همه چیز را جبران می‌کنند.


جادویی به نام باشگاه ورزشی

شاید شما هم جزو افرادی باشید که فکر می‌کنید تنها افراد چاق و آن هم برای کاهش وزن به باشگاه می‌روند در حالی که اصلا این‌طور نیست و تقریبا همه آنهایی که تناسب اندام دارند دست‌کم دو بار در هفته به باشگاه می‌روند و ورزش می‌کنند تا دچار اضافه وزن نشوند. به گفته دکتر رمضانی، یکی از دلایلی که باعث می‌شود شما به علت کمبود فعالیت بدنی چاق شوید، نداشتن انگیزه کافی برای شروع ورزش است. بنابراین دو نکته را به یاد داشته باشید.

اول این‌که لازم نیست ورزش سنگین و خاصی را در نظر بگیرید و با تهیه لوازم ورزشی گران و متعهد شدن به حضور دائم در باشگاه، ورزش را شروع کنید. برای شروع تنها خودتان را متعهد کنید که هر روز یک ساعت پیاده‌روی تند داشته باشید و آخر هفته حتما به کوهنوردی یا پیاده‌روی طولانی بروید. دومین نکته این‌که، شما با ورزش نکردن خودتان را از «مکانیسم جبران» محروم می‌کنید. مکانیسم جبران یعنی این‌که وقتی فردی ورزش را شروع می‌کند خود به خود خوردن مواد غذایی چرب، شیرین و چاق‌کننده را کنار می‌گذارد چرا که نمی‌خواهد زحماتش هدر برود؛ از این مکانیسم به عنوان عامل انگیزه‌بخش استفاده کنید.


لاغرها شانس دارند

احتمالا دور و برتان افرادی هستند که هر چه می‌خورند چاق نمی‌شوند و مدام حسرتشان را می‌خورید. دکتر رمضانی معتقد است بسیاری از آنها به صورت سرشتی لاغرند، اما تعداد این خوش‌شانس‌ها زیاد نیست. البته تعدادی از آنها هم دچار بیماری‌هایی مثل پرکاری تیروئید، بی‌اشتهایی عصبی، انگل و... هستند و بعد از درمان باید مراقب غذاخوردنشان باشند. برخی افراد بعد از غذا نمی‌توانند جلوی خود را بگیرند و با وجود این‌که سیر هستند باز هم شروع به خوردن می‌کنند. در واقع این افراد ریزه‌خواری دارند و همین ذره ذره‌ها در نهایت کالری‌های بیش از حدی را نصیبتان می‌کند. در حالی که افراد لاغر چنین عادتی ندارند و زمانی که به مرحله سیر شدن نزدیک می‌شوند، دست از غذا خوردن می‌کشند و به جای ریزه‌خواری هم از میان‌وعده‌های سالم مثل آجیل، میوه و... استفاده می‌کنند.


حذف کالری‌های غمگین

افرادی هم هستند که وقتی ناراحت یا عصبی هستند با غذا جشن می‌گیرند. در واقع آنها از غذا به عنوان مرهمی بر زخم‌های روحی‌شان استفاده می‌کنند. به گفته دکتر رمضانی بسیاری از افراد پس از بگومگو با والدین یا صمیمی‌ترین دوست‌‌شان یا اختلاف با همسرشان و خلاصه هر نوع مشکل روحی از خوردن به عنوان راه‌حلی برای پرکردن جای خالی دیگران استفاده می‌کنند. اگر جزو این افراد هستید، از این به بعد برای کسب آرامش در مواقع مشابه از موادغذایی کم کالری یا بهتر از آن پیداکردن راه‌حل برای رفع مشکلتان استفاده کنید و دنبال خوردن کالری‌ها برای حل مشکل‌تان نباشید چرا که لاغرها به جای پرخوری، اعتصاب غذا می‌کنند!


اصلاح یک باور اشتباه

آیا شما هم فکر می‌کنید نوشیدن مایعات چاق‌کننده نیست و نوشیدنی‌‌ها کالری ندارند؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است سخت در اشتباهید چون همه نوشیدنی‌ها کم کالری نیستند. البته جایگزین کردن یک نوشیدنی کم کالری به جای یک نوشیدنی پرکالری هنگام صرف غذا به کاهش دریافت کالری کمک می‌کند، اما نوشیدنی‌‌های شیرین و پرکالری فقط اشتهای کاذب شما را می‌گیرند و بعد از مدت کوتاهی (یک تا دو ساعت) با وجود دریافت کالری بالا گرسنه می‌شوید و میل به خوردن خواهید داشت. افراد لاغر یا آنهایی که تناسب اندام دارند به جای نوشیدنی‌های پرکالری مدام آب می‌نوشند، به این ترتیب هم متابولیسم بدنشان را بالا می‌برند و هم جلوی اشتهای کاذبشان را می‌گیرند.


هول زدن ممنوع

یک ضرب‌المثل روسی می‌گوید هیچ لاغری در غذاخوردن هول نمی‌زند؛ مگر قصد چاق شدن داشته باشد! این یک باور کاملا درست است. حتی به گفته دکتر رمضانی، خوردن یک پیش‌غذای کم کالری قبل از غذا باعث کاهش اشتها می‌شود. در واقع اگر پیش از شروع غذای اصلی یک پیش‌غذای کم کالری بخورید دیگر عجله‌ای در خوردن غذا ندارید و به اصلاح هول نمی‌زنید و حجم غذای مصرفی‌تان هم کاهش می‌یابد. یادتان باشد سوپ‌ها و سالادهای کم کالری جزو پیش‌غذاهای سالم محسوب می‌شود، چون غول گرسنگی شما را در هر وعده غذایی مهار خواهند کرد. بر اساس پژوهش‌های اخیر، خوردن سوپ پیش از صرف غذای اصلی باعث کاهش 20درصدی دریافت کالری از آن وعده غذایی می‌شود. همچنین خوردن یک ظرف سالاد کم کالری به عنوان پیش‌غذا میزان دریافت کالری را برای یک وعده غذایی کوچک 7 درصد و برای یک وعده غذایی مفصل 12 درصد کاهش می‌‌دهد. البته این رازی است که همه لاغرها آن را کشف کرده‌اند!

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین