کم کردن مقدار غذا در بهار صحیح نیست.

استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، غذاهای مناسب فصل بهار را معرفی کرد و گفت: مصرف خوراکیهاى لطیف مثل گوشت پرندگان و تخم مرغ آب‌پز عسلی و نوشیدن شربت‌های خنک مثل شربت غوره، انار و سکنجبین در این فصل توصیه می‌شود. غلامرضا کردافشاری گفت: در فصل بهار باید به تلطیف غذا پرداخت. تلطیف کردن غذا نیز به معنی مصرف غذاهایی که خون را رقیق می کنند یا مصرف کمتر غذا نیست. وی ادامه داد: این نکته اهمیت دارد غذاهایی که خون رقیق در بدن تولید می کنند، اغلب طبع گرم دارند و مصرف غذاهای با طبع گرم در این فصل مناسب نیست بلکه باید غذاهای غلیظ و با طبع سرد مصرف شود، تا هیجان و رقت اخلاط و مواد را تعدیل کند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: همچنین گرسنگی باعث تحریک بیشتر اخلاط می شود. پس کم کردن مقدار غذا نیز در بهار صحیح نیست. بنابراین باید غذایی بیشتر خورده شود مثل میوه ها و سبزیجات که هر چند از لحاظ مقدار زیاد است اما کالری کمی دارند. کردافشاری گفت: در واقع با مصرف مقدار زیاد غذا با ارزش غذایی و کالری کم، باید دستگاه گوارش را فریب داد و سرگرم کرد تا خیال کند که غذای زیادی مصرف شده ولی در واقع مواد زیادی وارد عروق نشود و به هیجان اخلاط و مواد نیفزاید.

این استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بنابراین باید به طبیعت فرصت داد که مواد اضافه را آماده کرده و از بدن دفع کند. مصرف خوراکیهاى لطیف مثل گوشت پرندگان و تخم مرغ آب‌پز عسلی و نوشیدن شربت‌های خنک مثل شربت غوره، انار و سکنجبین در این فصل توصیه می شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : فارس