کورن فلکس خورها بخوانند
به منظور این‌که کورن‌فلکس‌ها طعم و مزه بهتری داشته باشند، به برخی از آنها افزودنی‌هایی مانند قندهای سریع‌الجذب اضافه می‌شود.

صبحانه اولین و مهم‌ترین وعده غذایی است که بسیاری از مردم کمتر به آن اهمیت می‌دهند؛ اما این وعده غذایی ۲۰ درصد از انرژی لازم روزانه افراد را تامین می‌کند و خوردن مناسب و صحیح آن با افزایش قدرت تمرکز، کارایی، یادگیری و توانایی‌‌های ذهنی همراه است. در سال‌های دور، خوراک خاصی تحت عنوان کورن‌فلکس به شکل آنچه در حال حاضر غلات مخصوص صبحانه نامیده می‌شود، وجود نداشت. این نوع خوراکی‌ها بیش از هر چیز جنبه تجاری دارند و باوجود آنچه می‌گویند، به‌هیچ‌وجه در زمره صبحانه‌های سنتی نمی‌گنجند؛ اما آن‌طور که از ظواهر امر پیداست کورن‌فلکس‌ها با تبلیغات گسترده‌ای که داشته‌اند، توانسته‌اند توجه کودکان و نوجوانان را به خود جلب کنند.

این خوراکی جذاب حالت طبیعی ندارد و در فرآیندی صنعتی دگرگون می‌شود. غلات پس از فرآوری در قالب‌های مخصوص ریخته می‌شوند و شکل برگ را به خود می‌گیرند، در نتیجه حالتی کاملا مصنوعی می‌یابند. به منظور این‌که کورن‌فلکس‌ها طعم و مزه بهتری داشته باشند، به برخی از آنها افزودنی‌هایی مانند قندهای سریع‌الجذب اضافه می‌شود. نمک، قند و فیبر نیز از دیگر افزودنی‌ها هستند. گاهی اوقات نیز ویتامین و املاحی مانند آهن در دستورالعمل تهیه کورن‌فلکس قرار می‌گیرد، اما این عناصر نیز بیشتر جنبه تجاری و تبلیغاتی دارند و مقدارشان بسیار اندک است.‌ فرآیندهای تولید باعث تولید ماده مشکوکی به نام آکریلامید می‌شود که نباید بیش از حد مصرف شود؛ درحالی‌که روی بسته‌بندی کورن‌فلکس‌ها از آکریلامید نامی برده نمی‌شود و به علت قطعیت نداشتن قوانین و عدم شفافیت تولیدکننده‌ها جرم تلقی نمی‌شود، منطقی است که استفاده از این نوع خوراکی‌ها کاهش یابد. اما مشکل دیگری نیز وجود دارد؛ در اغلب موارد کورن‌فلکس‌ها در شیر غوطه‌ور می‌شود و پس از نرم شدن، کودکان و نوجوانان و البته بزرگسالان با اشتیاق آنها را می‌بلعند، درحالی‌که اهمیت جویدن خصوصا برای بهبود وضعیت گوارش و کنترل دریافت کالری به اثبات رسیده است. در این زمینه نان بسیار مفیدتر است، خصوصا نان‌های سنتی و نه صنعتی (شیرمال‌ها، نان‌های روغنی و...) که باید به دقت جویده شوند تا نرم و قابل بلعیدن باشند.

 

صبحانه ایده‌آل چه ویژگی‌هایی دارد؟

بجز افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، صبحانه مناسب شامل دو یا سه برش نان از انواع غلات، حدود پنج تا ده گرم کره و کمی عسل یا مرباست. پروتئین مورد نیاز بدن را در وعده صبحانه، از طریق مصرف شیر نیز تامین کنید. برای ترغیب کودکان به مصرف شیر می‌توان شیر کاکائو را پیشنهاد داد. اگر در صبحانه از نوشیدنی‌های گرمی استفاده می‌کنید که حاوی شیر نیستند، ماست گزینه خوبی برای صبحانه است. یک واحد میوه یا یک آبمیوه تازه که در خانه تهیه شده (آبمیوه‌های صنعتی غالبا حاوی کنستانتره‌های قندی بسیار قوی هستند)، این مجموعه را به تعادل خواهد رساند. اگر صبح دیر از خواب بیدار شدید و مجبور بودید از کورن‌فلکس استفاده کنید، بهتر است انواع بیو را انتخاب کنید، زیرا افزودنی‌های کمتری دارد. کودکان و نوجوانانی که مجبورند بسیار زود از خواب بیدار ‌شوند، معمولا اشتهای بسیار کمی برای مصرف صبحانه دارند. در واقع صبح زود، بدن هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند که به طور خاص باعث بالارفتن قند خون و کاهش اشتهای صبحگاهی می‌شود. این آثار با افزایش سن کمتر می‌شوند، زیرا ضرباهنگ زندگی اجتماعی به‌تدریج بر ضرباهنگ زیستی تسلط می‌یابد. با این‌همه، تحلیل‌های دستگاه هورمونی بدن نشان می‌دهد بهتر است وعده صبحانه بین ساعت 9 تا 9/30 صرف شود. یکی از روش‌هایی که برای افزایش اشتهای کودکان پیشنهاد می‌شود، تنوع دادن به خوراکی‌های صبحانه در روزهای هفته است.

انتخاب صبحانه، هرچه باشد، ممکن است اثر بسیار مهمی در آغاز صبحی بانشاط داشته باشد؛ بنابراین اگر تابه‌حال وعده صبحانه را جدی نمی‌گرفتید، باید در این رویه تجدید نظر کنید. خوردن صبحانه‌ای کامل و متعادل، روزی بانشاط و پرانرژی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : جام جم سرا