9 اشتباه بزرگ در رژیم لاغری
اگر برنامه غیر عملی برای خود بریزید مثلا برای هفته اول میخواهید 9 کیلوگرم وزن کم کنید، احتمالا شکست میخورید.

این اشتباهات بر وزن شما تاثیر منفی میگذارد...

اگر شلوار مورد علاقه تان دیگر اندازه تان نیست، فکر میکنید ترازو ایرادی پیدا کرده و کاهش وزنی که داشته اید سر جایش برگشته است، احتمالا یکی از این ده اشتباه رایج در کاهش وزن را انجام میدهید:

1- رژیم لاغری سخت و سریع

اگر برای  خود برنامه ای برای کاهش وزن زیاد در مدت کوتاه مشخص کرده اید، حتما رژیم لاغری سخت و سریع انتخاب کرده اید. شاید در رژیمتان چیزی به جز گریپ فروت یا سوپ کلم نگنجانده اید تا سریع لاغر شوید. کالریهای دریافتی روزانه تان را ناگهان به کمتر از 1000 کالری کاهش داده اید تا مطمئن شوید چربیهایتان به زودی آب میشود اما وقتی کالری را تا این حد کاهش میدهید، سوخت و سازتان نیز پایین می آید. همین که رژیم لاغری را به پایان برسانید، بدن که عادت کرده به آهستگی و با صرفه جویی کالری بسوزاند، کالری اضافی را ذخیره میکند و معمولا خیلی زود دوباره چربی در بدنتان جمع میشود.

2- حذف صبحانه

حذف صبحانه به نظر بسیاری از مردم راهکار ساده ای برای کاهش کالری دریافتی روزانه است اما این کار باعث گرسنه شدن شما در تمام طول روز میشود و بنابراین میان وعده های بدون برنامه ریزی قبلی در محل کار یا منزل مصرف میکنید و هنگام ناهار نیز غذای بیشتری میخورید که در کل موجب افزایش کالریهای دریافتی تان میشود. صبحانه سرشار از پروتئین و فیبر میتواند گرسنگی شما در تمام طول روز را تا حد زیادی فروبنشاند. در واقع مطالعات نشان میدهند افرادی که هر روز صبح صبحانه میل میکنند، بیشتر وزن سالم خود را حفظ میکنند.

3- به حساب نیاوردن میان وعده ها

شاید کالری وعده های غذایی تان را حساب میکنید اما میان وعده ها چطور؟ شاید یک تکه کیک، چیپس، بستنی و از این قبیل خوراکیها را در روز مصرف میکنید اما فراموش میکنید کالری آنها را به مجموع کالری دریافتی خود اضافه کنید. اگر در محاسبه کالریهای دریافتی جدی هستید میتوانید از گوشی همراه یا دفتر یادداشتی استفاده کنید و کالری هر چیزی را که در دهان میگذارید فورا بنویسید.

4- عدم مصرف میان وعده

همان طور که مصرف بدون فکر میان وعده موجب افزایش وزن شما میشود، مصرف میان وعده با برنامه ریزی دقیقا برعکس عمل میکند. افرادی که چند وعده غذا و میان وعده در روز مصرف میکنند کنترل گرسنگی و کاهش وزن در آنها محتمل تر است. میان وعده ها کمک میکنند متابولیسم در سطح بالا باقی بماند به خصوص اگر میان وعده ها سرشار از پروتئین باشند. خوردن تعدادی مغزهای گیاهی گزینه پر پرتئین و مناسبی است و تحقیقات نشان میدهد افرادی که از مغزهای گیاهی به عنوان میان وعده استفاده میکنند، کاهش وزن بیشتری نسبت به دیگران دارند.

5- مصرف زیاد محصولات کم چرب

محصولات کم چرب نقش مهمی در رژیم غذایی لاغری دارند. به خاطر داشته باشید کم چرب به معنی کم کالری نیست و مجوزی برای مصرف مقدار بیشتری از آن غذا نمیشود. اگر بشقابتان را پر از کیک کم چرب کنید، در نهایت ممکن است کالری دریافتی تان از مصرف مقدار کمتر کیک پرچرب بیشتر شود. بهترین راه برای این که بدانید چه مقدار چربی، شکر و کالری دریافت میکنید این است که جدول غذایی روی برچسب محصولات را بخوانید.

6- نوشیدنیهای پر کالری

بسیاری از ما کالری نوشیدنیها را به حساب نمی آوریم. این اشتباه بزرگی است چون بسیاری از نوشیدنیها مانند انواع نوشابه ها بیش از 500 کالری دارند. حتی کالری موجود در آب میوه و نوشابه نیز به سرعت میتواند موجب اضافه وزن شما شود. بدتر از آن این است که کالریهای مایعات گرسنگی را برطرف نمیکنند و پس از یک نوشیدنی پرکالری، کمتر از حالت معمول غذا نمیخورید.

7- مصرف خیلی کم آب

یکی از ساده ترین اشتباهات در برنامه کاهش وزن مصرف کم آب است که به راحتی میتوان آن را اصلاح کرد. آب برای سوزاندن کالری توسط بدن ضروری است. اگر بدن بی آب شود متابولیسم نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش می یابد. بنابراین باید آب کافی برای هر وعده و میان وعده بنوشید.

8- عدم مصرف لبنیات

برخی افرادی که رژیم گرفته اند به شدت از مصرف شیر پرچرب، بستنی و بستنی و از این قبیل محصولات خودداری میکنند اما باید به این نکته توجه داشت که پرهیز کامل از محصولات لبنی ممکن است نتیجه عکس در بر داشته باشد. برخی تحقیقات نشان میدهند بدن اگر کلسیم کافی دریافت کند چربی بیشتری میسوزاند و در صورت عدم دریافت کلسیم کافی بیشتر چربی تولید میکند. مکملهای کلسیم فواید مواد غذایی حاوی کلسیم را ندارند بنابراین مصرف لبنیات لازم است. از محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید.

9- تعیین اهداف غیر واقع بینانه

اگر برنامه غیر عملی برای خود بریزید مثلا برای هفته اول میخواهید 9 کیلوگرم وزن کم کنید، احتمالا شکست میخورید. اگر میدانید احتمالا نمیتوانید به هدفی که مقرر کرده اید برسید، ممکن است اصلا تمایلی به شروع رژیم نداشته باشید و هرگز این کار را آغاز نکنید. اگر با چنین اهدافی رژیم گرفتید و در هفته اول 2 کیلو گرم وزن کم کردید، به جای خوشحال شدن احتمالا دلسرد میشوید که به هدف خود نرسیده اید. هدف واقع بینانه برای موفقیت یک اصل مهم است. اگر مطمئن نیستید چه هدفی باید تعیین کنید با متخصص تغذیه صحبت کنید.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ