راهنمای خرید مواد غذایی سالم
پیتزای سبزیجات یا مرغ کبابی که گزینه هایی کم چرب هستند خریداری کنید.
پف فیل یک میان وعده سالم و کامل است

پف فیل یا پاپ کورن خوراکی ترد و خوشمزه و کم چربی است که از ذرت کامل تهیه میشود. به علاوه میتوانید از یک پرس بزرگ و سیر کننده استفاده کنید. سعی کنید پاپ کورنی تهیه کنید که بدون چربی و به صورت هوا پز درست شده باشد. چیپس سیب زمینی پر چربی است و به سختی میتوان تنها مقدار کمی از آن را خورد و کنار گذاشت. اگر به چیپس علاقه دارید، چیپسهای هوا پز مصرف کنید و مراقب حجم آن باشید.

 

یک کاسه فیبر

برای شروع پر قدرت یک روز کاری، یک کاسه غلات کامل مثل غلات صبحانه پرک ذرت یا جو غذای خوب و مفیدی است. میوه و شیر کم چرب را برای مغذی تر شدن غذایتان، به آن اضافه کنید. گرانولا پر چرب نخورید. به مقدار کم میتوانید گرانولا را در ماست کم چرب استفاده کنید.

 

بدون چربی، نه بدون طعم

بستنی میوه ای، آب میوه طبیعی، بستنی کم چرب یا ماست یخی انتخاب کنید که کالری و چربی کمتری دریافت کنید. به مدد فناوریهای جدید کره گیری، این خوراکی ها طعمی همانند بستنی و محصولات خامه ای و پر چرب دارند. نصف فنجان دسر را میتوان در رژیم غذایی هر فردی قبول کرد.

 

پیتزای کم چرب

پیتزای سبزیجات یا مرغ کبابی که گزینه هایی کم چرب هستند خریداری کنید. با صرف نظر از سوسیس، پپرونی و پنیر اضافی تا حد قابل توجهی سدیم، چربی و کالری دریافتی خود را کاهش میدهید.  پرس پیتزا را به دو قطعه ( از یک پیتزای 30 سانتیمتری) محدود کنید و برای سیر شدن از سالاد استفاده کنید.

 

آب میوه طبیعی

آب میوه های صد در صد طبیعی سرشار از ویتامینها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانها هستند. در واقع بهترین کار پس از مصرف میوه کامل، نوشیدن آب میوه طبیعی است. اگر چه برخی آب میوه ها مملو از شکر هستند.

 

میان وعده سالم

حموص (مخلوط نخود، ارده و سیر) اگر در کنار سبزیجات تازه مثل هویج یا نان هوا پز شده پیتا قرار بگیرد ترکیب لذت بخشی از مواد مغذی در اختیار شما قرار میدهد. حموص که از نخود تهیه میشود منبع خوبی برای آهن، ویتامین ث، پروتئین و فیبر می باشد. بنابراین از طعم حموص لذت ببرید و از خرید میان وعده های پر کالری خودداری کنید.

 

غذاهای یخی سالم

اگر از غذای آماده و منجمد استفاده می کنید به دنبال غذاهای یخی باشید که حاوی پروتئین بدون چربی، مقدار زیادی سبزیجات، غلات کامل و سس ساده یا کم چرب باشند. از خریداری غذاهای یخ زده سرخ شده یا خامه ای خودداری کنید. غذاهای یخ زده کبابی، هوا پز، بخار پز یا کمی تفت داده شده سالمتر و کم کالری تر هستند.

 
ماکارونی یک غذای محبوب سالم

سعی کنید از ماکارونی های تهیه شده از گندم کامل و فیبردار استفاده کنید. اگر از سس گوجه فرنگی بر روی ماکارونی استفاده کنید، حتی کودکان هم عاشق آن خواهند شد. ذائقه کودک را به سمت غذاهای پر فیبر پرورش دهید. سعی کنید از پنیر پیتزا بر روی ماکارونی استفاده نکنید زیرا پرچربی و پرکالری است.

 

میگو

میگو جایگزین سالمتر و خوشمزه تری به جای ناگت آن است. میتوانید انواع آماده میگو را تهیه نمایید، آنها را کباب کرده و یا با سبزیجات کمی تفت دهید.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ