بستنی‌هایی که نباید بخورید
بستنی سنتی باید از شیر پاستوریزه تهیه شود.

مدیر کل استاندارد تهران ضمن اعلام توقیف 36 هزار بستنی غیراستاندارد طی سال گذشته، نسبت به خرید و مصرف بستنی‌های بدون نشان استاندارد هشدار داد و گفت: چنانچه بستنی هرچند کوتاه مدت، از دمای 18- خارج و مجددا به این دما بازگردانده شود، متحمل شوک حرارتی شده و کشدار و آدامسی‌گونه و در نتیجه غیرقابل مصرف می‌شود.

مسلم بیات گفت: این بستنی‌ها که غیراستاندارد بودند از مراکز تولید و عرضه در استان تهران و توسط بازرسان و کارشناسان استاندارد در سال 1393 توقیف شده است. وی گفت: از آنجاکه بستنی از خامه، شیر، تخم‌مرغ، ژلاتین، شکر، مغز خشکبار، میوه‌ها و طعم‌دهنده‌ها تشکیل می‌شود، از حساسیت زیادی برخوردار است و در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، احتمال بروز هر نوع آلودگی و به تبع آن ایجاد مسمومیت در مصرف‌کننده افزایش می‌یابد. به همین منظور در خرید این خوراکی باید به تاریخ تولید و انقضاء و نشان استاندارد توجه کرد. طبق اعلام اداره استاندارد تهران، از دیگر نکاتی که در مصرف بستنی‌های بسته‌بندی شده باید مورد توجه داشت، نگهداری بستنی در فریزر و سردخانه‌های 18- درجه سانتیگراد و نرم نبودن بستنی (بستنی نرم‌شده قابل مصرف نیست، چون میکروب‌ها در آن به شدت زیاد می‌شود) است. چنانچه بستنی هرچند کوتاه مدت، از دمای 18- خارج شود و مجددا به این دما بازگردانده شود، متحمل شوک حرارتی شده و کشدار و آدامسی گونه و در نتیجه غیرقابل مصرف می‌شود.

در مورد بستنی‌های باز و فله‌ای نیز که خوردن آن توصیه نمی‌شود نیز نکاتی از این قبیل را باید مورد توجه داشت؛ بستنی سنتی باید از شیر پاستوریزه تهیه شود. ظروف و قاشق‌های برداشتن بستنی مرتبا باید تعویض شود. بستنی را باید در قیف یا لیوان کاغذی استفاده کرد زیرا ریختن بستنی در ظرف‌های بلور و مخلوط‌ کردن آن با هم عامل سرایت بیماری می‌شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ایسنا