بهترین غذاها برای مقابله با سرطان را بشناسید
حبوبات به قدری برای شما مفیدند که ضد سرطان بودن آنها نباید جای تعجب داشته باشد.

1- مبارزه با سرطان به وسیله نسبت درست مواد غذایی  

هیچ غذایی به تنهایی نمیتواند از سرطان پیشگیری کند اما ترکیب مناسبی از غذاها میتوانند تاثیر حائز اهمیتی داشته باشند. برای صرف غذا دقت کنید که حداقل دو سوم بشقاب را غذاهای بر پایه گیاهی تشکیل داده باشد و نباید بیش از یک سوم ظرف از پروتئینهای حیوانی پر شود. طبق گزارش موسسه تحقیقات سرطان امریکا، این تقسیم بندی بشقاب ابزار مهمی در مبارزه با سرطان به شمار می آید. بهترین و بدترین گزینه های غذایی را بشناسید.

 

2- مبارزه با سرطان به وسیله رنگها

میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی هستند که  با سرطان مبارزه میکنند. هر قدر این مواد غذایی رنگین تر باشند، مواد مغذی بیشتری دارند. میوه ها و سبزیجات به شیوه دیگری نیز میتوانند به کاهش خطر سرطان کمک کنند: حفظ وزن سالم بدن. حمل وزن اضافی خطر چندین سرطان از جمله سرطان کولون (روده بزرگ)، مری و کلیه را افزایش میدهد. سبزیجات گوناگون به خصوص انواع سبز تیره، قرمز و نارنجی آن را زیاد مصرف کنید.

 

3- مبارزه با سرطان به وسیله صبحانه

فولات یکی از ویتامینهای مهم ب است که به حفاظت از ما در مقابل سرطان روده بزرگ، راست روده و سینه کمک میکند. این ویتامین مهم را به وفور از محصولات صبحانه تهیه شده از گندم کامل میتوانید دریافت کنید. همینطور آب پرتقال، هندوانه و توت فرنگی حاوی این ماده غذایی مهم می باشند.

 

4- غذاهای سرشار از فولات

منابع خوب دیگر برای فولات تخم مرغ و مارچوبه هستند. همچنین حبوبات، تخمه آفتابگردان و سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کاهو نیز حاوی این ماده مغذی مهم می باشند. بهترین راه دریافت فولات مصرف مقدار کافی میوه و سبزیجات و محصولات غلات غنی شده است نه مکمل.

 

5- صرف نظر از گوشت

مصرف ساندویچ گوشت یا هات داگ به مقدار کم خطری ایجاد نمیکند اما به طور کلی باید مصرف گوشتهای فراوری شده مانند هات داگ، کالباس و از این قبیل موارد را کاهش دهید تا خطر سرطان معده و کولورکتال افزایش پیدا نکند. همچنین مصرف گوشت دودی یا نمک سود شده شما را در معرض مواد شیمیایی قرار میدهد که میتوانند سرطان زا باشند.

 

6- مبارزه با سرطان به وسیله گوجه فرنگی

برخی مطالعات ارتباط مصرف گوجه فرنگی با کاهش خطر برخی سرطانها از جمله سرطان پروستات را نشان داده اند. هنوز مشخص نیست علت آن لیکوپن موجود در گوجه است (که به آن رنگ قرمز میبخشد) یا ماده دیگر. مطالعات نشان داده اند که محصولات گوجه فرواری شده مانند آب گوجه، سس یا پاستا نیز خاصیت مبارزه با سرطان را دارند.

 

7- خاصیت ضد سرطانی چای

چای به خصوص چای سبز یک مبارزه گر قدرتمند در مقابل سرطان است، اگر چه شواهد آن هنوز قطعی نیست. در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده است چای سبز رشد سرطان روده بزرگ کبد، سینه و پروستات را متوقف و یا آهسته میسازد. در برخی مطالعات بلند مدت تر، مصرف چای با کاهش خطر سرطانهای مثانه، معده و پانکراس (لوزالمعده) همراه بود.

 

8- انگور و خاصیت ضد سرطانی

انگور و آب انگور به خصوص انگور قرمز و بنفش، حاوی رزوراتول است. رزوراتول خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمندی دارد. در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده است که این ماده از نوعی آسیب که میتواند فرایند سرطانی شدن سلولها را در پی داشته باشد، پیشگیری میکند. شواهد کافی برای اعلام این که مصرف انگور یا آب انگور یا مکملهای آن میتواند از سرطان پیشگیری کرده یا آن را درمان کند، هنوز وجود ندارد.

 

9- قطع مصرف الکل برای کاهش خطر سرطان

سرطان دهان، حلق، مری، حنجره، کبد و سینه با مصرف الکل ارتباط دارند. الکل میتواند خطر سرطان روده بزرگ و راست روده را نیز افزایش دهد. انجمن سرطان امریکا توصیه میکند مصرف الکل نباید از دو مرتبه در روز برای مردان و یک مرتبه در روز برای زنان بیشتر شود. زنانی که در خطر بیشتر سرطان سینه قرار دارند باید در مورد مصرف الکل با پزشک صحبت کنند چون ممکن است برای آنها خطر بیشتری داشته باشد.

 

10- مبارزه با سرطان با آب و مایعات دیگر

آب تنها تشنگی شما را برطرف نمیسازد بلکه میتواند از شما در مقابل سرطان مثانه محافظت نماید. این کاهش خطر به واسطه کاهش غلظت عاملهای سرطان زا در مثانه می باشد. همچنین مصرف مایعات بیشتر موجب دفعات بیشتر ادرار میشود که این امر به نوبه خود مدت زمانی را که عاملهای سرطان زا در تماس با لایه داخلی مثانه می مانند، کاهش میدهد.

 

11- قدرت حبوبات

حبوبات به قدری برای شما مفیدند که ضد سرطان بودن آنها نباید جای تعجب داشته باشد. حبوبات حاوی چندین ماده شیمیای گیاهی قدرتمند هستند که از سلولهای بدن در مقابل تخریبی که منجر به سرطان میشود، جلوگیری مینمایند. در آزمایشگاه مشخص شده است که این مواد رشد تومور را آهسته کرده و مانع تولید مواد زیان بخش (که به سلولهای اطراف آسیب وارد میکند) توسط سلولهای تومور میشوند.

 

12- خانواده کلم در مقابل سرطان

سبزیجات خانواده کلم عبارتند از بروکلی، گل کلم، کلم برگ، کلم بروکسل و غیره . این اعضای خانواده کلم گزینه ای بسیار خوب برای سالاد هستند. مهمتر از طعم آنها، ترکیباتی است که میتوانند به دفاع از بدن در مقابل سرطانهایی از جمله کولون، سینه، ریه و دهانه رحم برخیزند.

 

13- سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند خردل، کاهو، کلم، اسفناج، چغندر برگی و کاسنی حاوی فیبر، فولات و کاروتنوئید فراوانی هستند. این مواد مغذی به مبارزه با سرطان دهان، حنجره، پانکراس، ریه، پوست و معده کمک میکنند.

 

14- مبارزه با سرطان با ادویه

کارکامین ترکیب اصلی زرد چوبه (ادویه کاری و ادویه های دیگر) و عامل مبارزه کننده با سرطان است. مطالعات آزمایشگاهی نشان میدهند زردچوبه تغییر شکل، تکثیر و تهاجم سلولهای سرطانی را در انواع گسترده ای از سرطانها مهار میکند.

 

15- اهمیت روش طبخ

نحوه پخت گوشت تا حد زیادی تعیین کننده تاثیر آن بر افزایش خطر سرطان است. سرخ کردن، کباب کردن و جوشاندن گوشت در دمای خیلی بالا باعث تشکیل مواد شیمیایی میشود که میتوانند خطر سرطان را افزایش دهند. در روشهای دیگر پخت مانند پختن در آب با دمای کم یا بخار پز به نظر میرسد این مواد شیمیایی سرطان زا تشکیل نمیشوند و زمانی که گوشت را در دمای کم میپزید، به یاد داشته باشید مقدار زیادی سبزیجات در کنار آن مصرف کنید.

 

16- مخلوط بری ها (خانواده توت ها)

توت فرنگی و تمشک سیاه مواد شیمیایی گیاهی به نام اسید الاجیک (ellagic ) دارند. این آنتی اکسیدان قدرتمند میتواند به چند شکل، با سرطان مبارزه کند از جمله کند کردن رشد سلولهای سرطانی و غیر فعال کردن مواد زیان بخشی که در برخی سرطانها تشکیل میشود.

 

17- بلوبری برای سلامتی

آنتی اکسیدان قدرتمند موجود در بلوبری در پشتیبانی از سلامتی ما ارزش زیادی دارد. آنتی اکسیدانها با خارج کردن رادیکالهای آزاد از بدن پیش از این که به سلولها آسیب وارد کرده و فرایند سرطان را آغاز کنند، با سرطان مبارزه میکند. بلوبری را میتوانید با ماست، غلات، جو و سالاد مصرف کنید تا از فواید بیشمار آن بهره ببرید.

 

18- صرف نظر از شکر

شکر ممکن است مستقیما سرطان زا نباشد اما جایگزین مواد غذایی مغذی دیگر که به مقابله با سرطان کمک میکنند میشود. شکر کالری دریافتی را افزایش میدهد که این امر در اضافه وزن و چاقی نقش دارد. اضافه وزن خطر سرطان را افزایش میدهد. میوه ها جایگزین شیرین و مفیدی به جای شکر و سرشار از ویتامین هستند.

 

19- به مکمل اتکا نکنید

ویتامینها میتوانند در مقابله با سرطان به شما کمک کنند اما این زمانی اتفاق می افتد که آنها را به صورت طبیعی از غذا به دست آورده باشید. انجمن سرطان امریکا و موسسه تحقیقات سرطان امریکا تاکید میکنند که دریافت مواد مغذی ضد سرطانی از غذاهایی مانند مغزهای گیاهی، میوه ها و سبزیجات برگی سبز ارجحیت بسیار زیادی نسبت به مکملها دارد. مصرف رژیم غذایی سالم بهترین راهکار سلامتی است. 

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ