رژیم گروه خونی؛ حقیقت یا دروغ؟!
این نوع رژیم‌های عجیب و غریب از جمله رژیم گروه خونی، بیشتر به‌دلیل نداشتن دانش و آگاهی مردم پا به عرصه وجود می‌گذارند و توجه بسیاری را هم به خود جلب می‌کنند.

رژیم گروه خونی

«کمی اضافه‌وزن دارم و زمانی که برای کاهش وزن به متخصص مراجعه کردم، توصیه کردند که ابتدا آزمایش لازم برای تعیین گروه خونی بدهم تا براساس گروه خونی‌ به من رژیم بدهد. تعیین گروه خونی برای رژیم گرفتن لازم است؟»

در هیچ‌کدام از رژیم‌های غذایی علمی و اصولی برای افزایش، کاهش یا نگهداشت وزن و حتی حفظ سلامت بدن، اشاره‌ای به تعیین گروه خونی نشده است. یک رژیم غذایی درست و اصولی، کاری به نوع گروه خونی فرد ندارد. متاسفانه این روزها، گروهی از افراد برای کسب سود بیشتر، اقدام به فریب بیماران از راه‌های جدید و جذاب می‌کنند و تنظیم رژیم‌ براساس گروه خونی هم یکی از همین راه‌هاست که نه‌تنها علمی نیست، بلکه می‌تواند بدون نتیجه باشد و فرد را دچار زیان‌های مالی و جسمی هم بکند. این نوع رژیم‌های عجیب و غریب، بیشتر به‌دلیل نداشتن دانش و آگاهی مردم پا به عرصه وجود می‌گذارند و توجه بسیاری را هم به خود جلب می‌کنند. چنین رژیم‌های بی‌اساسی، از نظر قانونی هم قابل پیگرد هستند و امیدواریم سازمان‌های مربوطه مانند نظام‌پزشکی یا وزارت بهداشت، توجه بیشتری به افرادی که رژیم‌درمانی‌های غیر علمی انجام می‌دهند، بکنند. به‌طور کلی، کاهش وزن یک موازنه ساده بین میزان کالری دریافتی و مصرفی است. این مصرف شدن انرژی به عوامل زیادی در بدن (مانند کارکرد هورمون‌ها، نحوه عملکرد ماهیچه‌ها، مقدار بافت چربی و ماهیچه‌ای) بستگی دارد. از این رو، متخصصان تغذیه در شرح‌حال‌گیری به این عوامل در کنار مسائل رفتاری و مشکلات مربوط به سلامت افراد مانند کم‌خونی، کمبود کلسیم و... توجه می‌کنند و نیازی به دانستن گروه خونی برای تجویز رژیم‌ غذایی مناسب ندارند.

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir