با رژیم ایتالیایی امیر محمد زند آشنا شوید
ایتالیایی‌ها در هر وعده غذایی سه بشقاب غذا دارند و این رسم‌شان است؛ یعنی شما در هیچ رستوارن ایتالیایی نمی‌بینید كه غذا تنها در یك ظرف سرو شود و غذاها در این سه بشقاب و به ترتیب روی میز غذا قرار می‌گیرند.

رژیم ایتالیایی امیرمحمد زند

امیرمحمد زند یكی از چهره‌هایی است كه با بازی در فیلم‌هایی مانند اتوبوس شب، تقاطع و سریال‌هایی مانند ستایش و...  به شهرت رسید. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید او سال‌ها در ایتالیا تحصیل كرده است و سبك غذای ایتالیایی را بسیار دوست دارد. وقتی متوجه این موضوع شدیم سوالات‌مان را به سمت نوع تغذیه در این كشور و عادات غذایی مردم ایتالیا بردیم و از زند در مورد اینكه چقدر زندگی در ایتالیا بر سبك تغذیه‌اش اثرگذار بوده، پرسیدیم.

این بازیگر جوان كشورمان علاقه زیادی به غذاهای دریایی دارد و به‌گفته خودش طبخ انواع غذاهای دریایی و ایتالیایی را در این كشور یاد گرفته و حالا در پخت این غذاها تبحر دارد و اگر وقت داشته باشد حتما سری به آشپزخانه زده و آشپزی می‌كند.  زند سبك تغذیه اغلب  ایرانی‌ها و ازجمله خودش را چندان سالم نمی‌داند و بهترین راه برای قرار گرفتن در مسیر سبك تغذیه درست و مناسب را مشورت با پزشك متخصص می‌داند. در این گفت‌وگو با این بازیگر خونگرم و دوست‌داشتی گپی دوستانه زده‌ایم و از او در مورد غذاهای مورد علاقه و سبك تغذیه‌اش سوالاتی پرسیده‌ایم.

 

میگو با سس مخصوص

من در ایتالیا تحصیل و سال‌ها در رم زندگی كرده‌ام. در این كشور غذاهای دریایی مانند میگو، پاستا و پیتزا جزء غذاهای اصلی رژیم غذایی‌ام محسوب می‌شدند؛ بنابراین با پخت این غذاها آشنایی دارم. البته میگو را بیشتر در رستوران می‌خورم چون پخت آن شرایط خاصی دارد و غذای پولدارهاست و ما از این پول‌ها نداریم (می‌خندد). میگو بسیار خوشمزه است، مخصوصا اگر با سس‌های مختلف سرو شود؛ گذشته از مزه خوبی كه دارد دارای خواص غذایی بسیاری نیز هست كه امگا 3 یكی از آنهاست.

 

ما ایرانی‌ها تغذیه سالمی نداریم

فكر می‌كنم ما ایرانی‌ها ازجمله خودم كلا تغذیه چندان سالمی نداریم. تقریبا در تمام دنیا مردم به این موضوع كه در رژیم‌های غذایی‌شان چقدر مصرف گیاه، برنج، گوشت و. . . داشته باشند اهمیت می‌دهند اما در كشور ما بیشتر به مزه غذا اهمیت داده می‌شود. در فرهنگ ما اگر روزی برنج مصرف نشود حتما نان در سفره خواهیم داشت، درحالی‌كه هر دوی این مواد غذایی نشاسته‌دار و پركالری هستند. متاسفانه یك سری فرهنگ‌های غلط در مورد تغذیه در فرهنگ ما نهادینه شده است؛ مثلا در ‌مهمانی‌ها بلافاصله بعد از غذا میزبان چای می‌آورد؛ درحالی‌كه همه پزشكان توصیه كرده‌اند كه نباید پس از غذا چای مصرف كرد و این كار مانع جذب مواد مغذی مخصوصا آهن می‌شود. من هم گاهی در موقعیت‌های اینچنینی قرار می‌گیرم؛ مثلا در زمان‌های فیلمبرداری ما اغلب از غذاهای كم‌كیفیت و چرب استفاده می‌كنیم كه به دلیل صرفه‌جویی‌های اقتصادی گروه است.

 

رژیم سخت خام‌گیاهخواری

من در تمام زمینه‌ها اعتدال را دوست دارم اما خب هر كسی سبك غذایی خاصی را دنبال می‌كند؛ مثلا برادرم و همسرشان خام‌گیاهخوار هستند و سال‌هاست این رویه را ادامه می‌دهند. شاید به نظر ما سخت یا عجیب باشد ولی آنها به این روش زندگی می‌كنند و از نظر سلامت هم هیچ مشكلی ندارند. گاهی كه از آنها در مورد روش سخت تغذیه‌شان سوال می‌كنم، می‌گویند خیلی راحت هستند و با این روش تغذیه احساس سلامت و سبكی می‌كنند.

 

نكته‌هایی جالب از غذا خوردن ایتالیایی‌ها

كلا غذاهای دریایی را دوست دارم. ماهی قزل‌آلا، ماهی مورد علاقه‌ام است و ماهی سفید را هم خیلی دوست دارم. قبلا صدف هم خورده‌ام و دوست دارم. در ایتالیا صدف خیلی طرفدار دارد و اصلا به شكل خام مصرف می‌شود تا خاصیت غذایی‌اش باقی بماند. متاسفانه در كشور ما انقدر كه به مزه و شكل غذا اهمیت داده می‌شود، به ارزش غذایی آن توجه نمی‌شود. طبخ غذاهای ما به شكلی است كه مواد مغذی غذا كاملا از بین می‌روند. مثلا همه ما قورمه‌سبزی دوست داریم ولی به سبزی این غذا دقت كنید؛ از سبزی آن چیزی جز یك ماده سیاه و فاقد ارزش غذایی چیزی  باقی نمی‌ماند. در سبزی این غذا دیگر نه آهنی وجود دارد و نه كلسیمی؛ حتی شاید به‌خاطر سرخ كردن بیش از حد مضر هم باشد. در مورد گوشت‌ها هم این اشتباه را می‌كنیم؛ مثلا فكر می‌كنیم آبگوشت خیلی مفید و مغذی است درحالی‌كه بیشتر چرب و چاق‌كننده است.

زندگی در ایتالیا و كلا جایی مانند ایتالیا كه با دریا احاطه شده، روی سبك تغذیه اثر می‌گذارد. مردم ایتالیا در یك شبه‌جزیره رندگی می‌كنند و تفریحات دریایی، غذاهای دریایی و زندگی دریایی با سبك زندگی‌شان عجین شده است. من هم به‌خاطر زندگی در این كشور با سبك غذایی آنها آشنا و سازگار شده ام. ایتالیایی‌ها در هر وعده غذایی سه بشقاب غذا دارند و این رسم‌شان است؛ یعنی شما در هیچ رستوارن ایتالیایی نمی‌بینید كه غذا تنها در یك ظرف سرو شود و غذاها در این سه بشقاب و به ترتیب روی میز غذا قرار می‌گیرند. در بشقاب اول معمولا غذاهای گوشتی مانند استیك، ماهی و میگو سرو می‌شود، در بشقاب دوم انواع پاستا و پیتزا سرو می‌شود. در ایران پیتزا یك غذای كامل است اما پیتزای ایتالیایی بسیار نازك و كم‌حجم است، یك غذای كامل محسوب نشده و به‌تنهایی  سرو نمی‌شود. در بشقاب سوم هم میوه یا تارت سرو می‌شود و دسر جزو عادات غذایی آنهاست.

در ایتالیا سالاد در انتهای غذا صرف می‌شود. سالاد به نوعی كمك می‌كند شما كمتر غذا بخورید، به این شكل كه شما مقداری غذا میل می‌كنید و همیشه می‌دانید باید تعادل را رعایت كنید و قبل از آنكه سیر شوید حتما برای سالاد هم جا بگذارید. ضمن اینكه آبلیمو یا سركه‌ای كه در سالاد استفاه می‌شود در هضم غذا موثر است. اما ما ایرانی‌ها معمولا در ابتدا حسابی سالاد صرف می‌كنیم و بعد هم با خیال راحت و تا جایی كه كاملا سیر شویم، غذا می‌خوریم. (می‌خندد)

 

ورزش‌های پیرمردی

وقتی جوانتر بودم خیلی اهل ورزش بودم؛ نزدیك 10 سال ورزش‌های رزمی را دنبال می‌كردم و تا 25سالگی ورزش تكواندو را به شكل حرفه‌ای ادامه دادم ولی بعد از آن تنها ورزش‌هایی كه انجام می‌دهم شنا، مدیتیشن، یوگا و پیاده‌روی است. درواقع بعد از 25 سالگی ورزش پیرمردها را دنبال می‌كنم. (می‌خندد)

 

بهترین راهنما، پزشك متخصص تغذیه است

خیلی دوست دارم در مورد ارزش غذایی و میزان كالری غذاهایی كه استفاده می‌كنم، اطلاعات بیشتری داشته باشم. اتفاقا چند روز پیش به مادرم می‌گفتم، باید در مورد سبك غذایی‌ام با یك پزشك تغذیه مشورت كنم. پزشك تغذیه بهترین راهنما برای تنظیم سبك غذایی است. من درست نمی‌دانم مصرف چه میزان برنج، نان، گوشت یا سبزیجات برای بدنم مناسب است و این در تخصص یك پزشك تغذیه است. ما ایرانی‌ها كلا در مراجعه به پزشك سختگیرانه رفتار می‌كنیم و اغلب می‌گوییم «ای بابا دكتر رفتن نمی‌خواهد، خودمان بهتر می‌شویم یا خودمان می‌دانیم چطور غذا بخوریم و...» كه خب عواقب این نوع رفتار می‌تواند چاقی یا بالا رفتن قند، چربی و اوره در خون باشد.

 

به نوشیدن قهوه اسپرسو عادت دارم

نوشیدنی ارگانیك كنار غذا خیلی خوب است اما من متاسفانه از نوشابه استفاده می‌كنم. (می‌خندد) ولی توصیه پزشكان قطعا این است كه از نوشیدن نوشابه‌های گاز‌دار كه قند زیادی دارند دوری كنیم. در دوران تحصیلم در ایتالیا به نوشیدن قهوه اسپرسو عادت كردم و حالا كه 12 سال از بازگشتم به ایران می‌گذرد، این عادت غذایی همچنان با من است و اگر صبح‌ها قهوه اسپرسو ننوشم، دچار سردرد می‌شوم و اگر عصرها قهوه نخورم، احساس كرخت بودن می‌كنم. كلا چای، قهوه و حتی نوشابه‌های گازدار دارای كافئین هستند و به نوعی اعتیادآور محسوب می‌شوند و باید در نوشیدن‌شان اعتدال را رعایت كرد كه من این كار را نمی‌كنم. (می‌خندد)

 

دسری با طبع گرم

ماهی، میگو و غذاهای دریایی طبعی سرد دارند و بهتر است دسر بعد از صرف آنها طبع گرمی داشته باشد. فكر می‌كنم انواع شیرینی‌ها، تارت‌ها و دسرهایی كه در تهیه آنها از خرما استفاده شده، مناسب است. حتی شكلات، كیك شكلاتی یا دسر‌هایی كه در آنها از شكلات استفاده شده باشد هم می‌توانند مناسب باشند؛ چون شكلات طبع گرمی دارد.

 

تغذیه در روح و روان اثرگذار است

نوع تغذیه می‌تواند در شخصیت و روح انسان اثرگذار باشد و اصلا به همین خاطر است كه در دستورات شرعی‌مان از خوردن یك سری مواد غذایی مانند گوشت خوك منع شده‌ایم؛ چون ثابت شده این مواد غذایی روی خلق و خو نیز می‌توانند اثرگذار باشند. به نظر من باید در خوردن هر چیز اعتدال داشته باشیم؛ مثلا من اگر در طول هفته یكبار گوشت قرمز مصرف كنم حتما سعی می‌كنم در وعده‌های دیگر گوشت سفید، غذاهای دریایی و سبزیجات بخورم.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله زندگی ایده آل