کدام را انتخاب کنیم: کباب یا پیتزا؟
در یك بسته كیت‌كت 2 تكه‌ای حدود 100 كیلوكالری (107) انرژی وجود دارد. این میزان كالری معادل کالری 4 عدد خرما است.

مقایسه کالری غذاهای سالم و ناسالم

مطمئنا پس از خواندن این مطلب نظر شما در مورد انتخاب‌های غذایی‌تان تغییر خواهد كرد!
چند درصد  افراد هنگام خرید مواد غذایی به محتویات، كالری و ارزش غذایی آنها توجه می كنند یا چند درصد افراد به جای مواد غذایی پركالری و بی‌ارزش، انتخاب‌ مناسب‌تر، آگاهانه‌تر و سالم‌تری دارند؟ بسیاری از تنقلات و مواد غذایی كه در طول روز بدون برنامه و بیش از نیاز مصرف می‌كنیم، مواد غذایی پركالری و باكیفیت غذایی پایین هستند كه صرفا به سبب طعم خوشمزه یا علاقه شدیدمان به خوردن‌شان وارد سبد غذایی‌مان شده‌اند و تنها كاری كه كرده‌اند، چاق كردن ما بوده است.

وارد شدن انواع شیرینی و شكلات، تنقلاتی چون چیپس، پفك یا غذاهای فست‌فودی و فرآیند شده به سبد غذایی روزانه‌مان، سبب برهم خوردن سلامت غذایی ما شده و با افزایش وزن و چاقی كه برای‌مان به ارمغان آورده، ما را در معرض ریسك بسیاری از بیماری‌های مزمن چون دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی- عروقی، كبد چرب و. . . قرار داده است.

در ادامه به بررسی چند ماده غذایی پركالری و محبوب پرداخته‌ایم و اینكه مصرف هر كدام از آنها چند كیلوكالری انرژی برای بدن تولید می‌كند و این میزان كالری معادل مصرف چند ماده غذایی سالم و باكیفیت است. با ما همراه باشید.

 

کیت‌کت یا خرما

در یك بسته كیت‌كت 2 تكه‌ای حدود 100 كیلوكالری (107) انرژی وجود دارد. این میزان كالری معادل کالری 4 عدد خرما است. البته در مبحث مقایسه مواد غذایی، تنها كالری آنها حائز اهمیت نیست! معنی این سخن آن است كه ممكن است كالری یك كیت كت 2 تایی با 4 عدد خرما برابر باشد، اما هرگزكیفیت تغذیه‌ای آنها برابر نخواهد بود. در این مقدار كیت‌کت، مقدار قابل توجهی چربی موجود است؛ آن هم از نوع مضر. در حالی‌كه خرما فاقد چربی و سایر تركیبات افزوده شده است.

 

دانمارکی یا سبوس‌دار

شاید كمتر كسی باشد كه یك جعبه شیرینی دانماركی تازه و خوشمزه ببیند و نخوردن آن را تاب بیاورد. تازه خیلی هم بعید است كه اولین شیرینی دانماركی را بخورد و تمایل به خوردن شیرینی‌های بعدی نداشته باشد اما در هر شیرینی دانماركی متوسط، حدود 200 كیلوكالری انرژی موجود است و این دقیقا معادل این است كه شما 4 عدد بیسكویت سبوس‌دار ساده خورده باشید.

 

سیب یا نان خامه‌ای

باز هم نوبت به نان خامه‌ای رسید؛ این غول پركالری و خوشمزه. كمتر كسی شاید باشد كه نان خامه‌ای دوست نداشته باشد یا هوس خوردن آن را نكند. نان خامه‌ای علاوه بر آنكه كالری بسیار بالایی دارد، محتوی چربی بسیار بالایی هم هست و خوردن یك عدد از آن معادل كالری یك وعده غذایی معمولی است. در ساده‌ترین مقایسه یك عدد نان خامه‌ای بزرگ با 400 كیلوكالری انرژی، معادل مصرف 6 عدد سیب متوسط است.

 

چیپس یا بادام

این روزها چیپس و پفك پای ثابت تمام دورهمی‌ها، گردش‌ها و ‌مهمانی‌ها شده‌است. این تنقلات پر سر و صدا، نه ارزش غذایی دارند و نه حتی به سبب كالری بالایی كه دارند، می‌توانند جای یك وعده غذایی اصلی را بگیرند. در یك بسته متوسط 100 گرمی چیپس یا پفك معادل 500 كیلوكالری انرژی موجود است و این در حالی است كه شما به جای این بسته پركالری بی‌ارزش می‌توانید 80 عدد بادام خوشمزه و مقوی میل كنید و سیر هم بشوید!

 

هات داگ یا موز

خیلی‌ها شاید اولین انتخاب‌شان در رستوران هات داگ باشد، به این دلیل كه فكر می‌كنند شاید كالری خیلی بالایی نداشته باشد. باید به شما بگویم یك عدد ساندویچ هات‌داگ كه با خلال سیب زمینی تزئین شده و شما هم مقادیر قابل توجهی سس مایونز به آن افزوده‌اید، معادل 600 كیلوكالری انرژی است. تازه اگر شما فقط یك عدد ساندویچ هات داگ بخورید و تمایل به خوردن ساندویچ دیگری نداشته باشید. این 600 كالری انرژی معادل خوردن 6 عدد موز بزرگ است.

 

همبرگر یا تخم مرغ آبپز

یك عدد ساندویچ همبرگر همراه با مقادیر قابل توجهی از سس مایونز، سس كچاپ و سیب زمینی سرخ كرده، می‌تواند حدود 700 كیلوكالری انرژی داشته باشد. این میزان انرژی دقیقا معادل آن است كه شما 9 عدد تخم مرغ را آبپز كرده و مصرف كنید.

 

بستنی مگنوم یا پسته

تعداد بستنی‌خورها و طرفداران بستنی كم نیست. خصوصا اگر در یك روز گرم و آفتابی به شما تعارف شود، انتخاب بسیار خوشایندی خواهد بود. البته بستنی جزء تنقلاتی است كه در كنار خواص مضر خود، سودمندی‌هایی نیز دارد اما باید در مصرف آن تعادل وجود داشته باشد. به عنوان مثال در یك بستنی مگنوم شكلاتی و مغزدار، حدود 300 كیلوكالری انرژی موجود است و این دقیقا معادل آن است كه شما 40 عدد پسته خوشمزه را میل كنید.

 

مرغ سوخاری یا جوجه كباب

یكی از فست‌فودهای پرطرفدار، مرغ سوخاری به همراه سیب‌زمینی سرخ كرده است. سرخ شدن، آن هم در آن حجم روغن، كافیست كه یك غذای سالم را به یك غذای ناسالم و غیر تغذیه‌ای تبدیل كند. در یك پرس مرغ سوخاری 2 تكه به همراه سیب زمینی و سالاد كلم حدود 800 كیلوكالری انرژی موجود است. این انرژی معادل آن است كه شما 4 سیخ جوجه كباب میل كنید.

 

كالری منفی بخورید

بعضی از مواد غذایی به اصطلاح دارای كالری منفی هستند. نه اینكه كالری نداشته باشند اما به دلیل آنكه به سختی در بدن هضم می‌شوند، خیلی دیر آماده جذب شده، انرژی كمتری آزاد می‌كنند؛ یعنی خیلی كمتر از انرژی كه صرف هضم‌شان می‌شود. كرفس یكی از همان گیاهان كالری منفی است. خوردن كرفس خام برای كسانی كه می‌خواهند وزن كم كنند در وعده‌های غذایی بین صبحانه و ناهار و ناهار و شام خیلی مفید است.

 

پیتزا یا کباب

نوبت به پیتزا رسید؛ این فست‌فود پرطرفدار و خوشمزه؛ با آن همه مخلفات پر كالری. از سوسیس و كالباس گرفته تا پنیر پیتزا و خمیر آن. در یك مینی پیتزا یا به عبارتی در نصف یك پیتزای بزرگ حدود 900 كیلوكالری انرژی موجود است. این میزان كالری معادل آن است كه شما سه سیخ كباب كوبیده را میل كنید.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز