لاغری با طب سنتی!
با رعایت اصول حفظ سلامتی که در اینجا می‌آید, ابتدا از چاقی بیشتر خود جلوگیری کنید و در دراز مدت لاغری پایدار را تجربه کنید.

اصول لاغری از دیدگاه طب سنتی

مزاج شناسی از مهمترین اصول درمانی در طب سنتی است، مثلاً افرادی که طبع سرد و تر دارند با مصرف غذاها و گیاهان دارویی با طبع گرم بسیار در رفع چاقی‌شان جواب خواهند گرفت، بنابراین درمان چاقی با طب سنتی ماندگارتر و کم عوارض‌تر نسبت به طب نوین است. امروزه مسلم شده است که روش صحیح, متعادل و متناسب تغذیه در سلامتی و طول عمر انسان آثار قطعی دارد و با پیشگیری از بیماری‌ها انسان را از مصرف داروهای شیمیایی که قطعاً عوارض جانبی به دنبال دارد بی‌نیاز می‌‌کند. مواد غذایی سالم و طبیعی سلامت و توانایی بدن انسان را تامین می‌کند موجب می‌‌شوند که سیستم ایمنی بدن ما همراه با ورزش, با قدرت و نیرومندی شگفت‌آوری با ناراحتی و بیماری‌ها مبارزه کند و برعکس عدم تعادل در خوردن غذا, پُرخوری یا داشتن رژیم‌های غذایی نامناسب موجب بروز بیماری و ناتوانی در بدن انسان می‌شود.

چاقی امروزه دغدغه مسئولان نظام سلامت شده است چرا که چاقی زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها از جمله فشارخون, دیابت, چربی خون, بیماری‌های قلبی و ... است. بیماری‌های مزمن انرژی و نیروی حیات افراد جامعه را کاهش می‌دهد. متاسفانه امروزه سن بروز بیماری‌های مزمن کاهش پیدا کرده است و جوانان زیادی ابتلا به بیماری‌هایی مانند چربی خون, دیابت, بیماری‌های قلبی و ... هستند.

سید جواد علوی، کارشناس طب سنتی درباره درمان چاقی می‌گوید: با رعایت اصول حفظ سلامتی که در اینجا می‌آید, ابتدا از چاقی بیشتر خود جلوگیری کنید و در دراز مدت لاغری پایدار را تجربه کنید. به گفته وی وقتی چند غذا با هم وارد معده می‌شود, معده قادر به هضم درست و کامل آن نیست, در نتیجه بلغم زیادی تولید می‌شود که منجر به چاقی می‌شود. مصرف مخلفات همراه با غذا را کم کنید. این کارشناس طب سنتی بیان می‌کند: مصرف مخلفات زیاد همراه غذا مانند سالاد, ماست, فلفل, ترشی, ... موجب ایجاد اشتهای کاذب و دروغین می‌شود و شما بیش از حد نیاز غذا را مصرف خواهید کرد. علوی می‌افزاید: مصرف نوشابه همراه با غذا بسیار مضر است و موجب اختلال در هضم غذا و چاقی می‌شود. بنابراین خود را بیش از حد گرسنه نگه ندارید. و زمانی که به شدت گرسنه هستید بیش از حد غذا مصرف می‌کنید و نباید خود را گرسنه نگه دارید.

علوی ادامه داد: غلبه بلغم موجب بروز چربی‌های اضافی اطراف شکم و باسن‌ها می‌شود بنابراین ورزش و تحرک موجب کاهش بلغم می‌شود؛ بلغم در واقع خلط خامی است که در خون روان است و اگر حرکت و فعالیت فرد زیاد شود به دلیل تولید حرارت در بدن بلغم به خون تبدیل می‌شود.

در این باره یک پژوهشگر طب سنتی درباره درمان چاقی می‌گوید: در افراد چاق اثر دارو به دلیل وجود مواد زائد به راحتی و به سرعت به عضو بیمار نمی‌رسد و این امر بر دشواری درمان بیماری‌های این افراد می‌افزاید. به گفته وی در افراد چاق به سبب وجود رطوبت و بلادت حواس و سیستم‌ عصبی، بیمارهای بدنی به سرعت علامت دار نمی‌شود و زمانی بیماری علامت نشان می‌دهد که مستحکم و پایدار شده و درمان آن مشکل است. تنگی نفس و نازایی از عوارض چاقی است. این پژوهشگر عنوان می‌کند: تنگی نفس به دلیل پُر بودن رگ‌ها, غشی و سکته به واسطه ریختن مواد و فضولات به قلب یا مغز, عقیمی یا ناباروری به سبب کاهش تولید منی خوب و لغزنده شدن جدار رحم و کاهش احتمال چسبندگی جنین به رحم و افزایش احتمال سقط از عوارض چاقی است. بنابراین رژیم‌های رنگانگ لاغری موثر نیستند, اول از همه لازم است بدانید که اگر اصول حفظ سلامتی را رعایت نشود, هیچک از رژیم‌های لاغری که در مطب‌ها و سایت‌ها تبلیغ می‌شود, موثر نیست و اضافه وزن به سرعت باز خواهد گشت.

افراشته 26 ساله درباره درمان چاقی خود توسط طب سنتی عنوان می‌کرد: حدود 94 کیلو وزن داشتم که با مراجعه به متخصص تغذیه برای کاهش وزن خود چند ماه حتی یک گرم هم وزنم کم نشد و حتی روز به روز قوتم کمتر شده بود. در رژیم لاغریم روزانه چند بشقاب کاهو همراه با گوجه و خیار بود که باید یک ساعت قبل از ناهار آن را مصرف می‌کردم. در وعده صبحانه نیز کمی پنیر همراه با گردو و برخی از روزها نیز یک لیوان شیر با چند عدد بیسکوییت می‌خوردم. وی اضافه می‌کند: بسیار عصبی شده بودم و از بیرون رفتن انزجار داشتم همیشه دوست داشتم تنها باشم. با وجود چاقی بیش از حدم قبل از رژیم لاغریم, بسیار شاداب تر بودم. افراشته بیان می‌کند: به پیشنهاد یکی از دوستانم به یکی از متخصصان طب سنتی مراجعه کردم پس از گذشت 2 ماه لاغر شدم و حدود 5 کیلو وزن کم کردم ولی بیشتر سایزم کم شده بود. بسیار خوشحال بودم. پزشک طب سنتی به من گفت که شما طبعتان سرد است و با غذاهای طبع گرم می‌توان به راحتی وزن کم کرد. در رژیم غذاییم بیشتر سیب پخته با ادویه‌های گرم مانند پونه یا ریحان خشک شده بود.

رژیم غذاییم را خیلی دوست داشتم. وی عنوان می‌کند: در طب نوین بیشتر از غذاهای سرد مانند کاهو, خیار یا گوجه استفاده می‌کردم که به قول پزشک طب سنتی این مواد دارای طبع سرد هستند و مصرف آنها خود می‌تواند برای افرادی که دارای مزاج سرد هستند بیشتر منجر به چاقی شود تا آنها را لاغر کند. افراد با طبع سرد بیشتر باید غذاهای با طبع گرم مصرف کنند تا از تولید بلغم اضافی پیشگیری کنند.

آرام غذا خوردن و جویدن کامل غذا خود از عوامل لاغری است. در این باره محمد احمدی، متخصص تغذیه درباره چاقی می‌گوید: آرام غذا خوردن و جویدن کامل غذا خود از عوامل لاغری است. افراد بهتر است که غذا را آرام بخورند، زیرا جویدن کامل غذا موجب ترکیب شدن غذا با بزاق دهان می‌شود و نیاز به مصرف آب همراه با غذا پیدا نخواهد شد. به گفته وی خوردن ناهار سنگین امروزه بسیار رایج است که خود عوارض بسیاری بر بدن می‌گذارد. همچنین مصرف آب یا سالاد همراه با غذا موجب تولید بلغم اضافی و چاقی می‌شود. همچنین یبوست از علل بروز بسیاری از بیماری‌هاست که رفع علل یبوست خود می‌تواند به درمان بیماری‌ها کمک کند.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : tasnimnews.com