متخصصان تغذیه چه غذاهایی را نمی خورند
بسیاری از مردم علاقه دارند تا بدانند که رژیم غذایی متخصصان تغذیه که خود به مردم رژیم های غذایی سالم توصیه می نمایند، دارای چه مشخصاتی می باشد.

ده موردی که متخصصان تغذیه در رژیم غذایی خود توجه می کنند

متخصصان تغذیه و رژیم شناس پس از فارغ التحصیلی از این رشته و برای الگو شدن در مصرف صحیح مواد غذایی و با علم به منافع و مضرات مواد غذایی، سعی می کنند در مصرف برخی مواد غذایی محتاط باشند و یا این که برخی مواد غذایی را مصرف ننمایند. مواد غذایی که اکثر متخصصان تغذیه آنها را به یک دلیل علمی مصرف نمی کنند را می توان در ده مورد زیر تقسیم بندی نمود:

 

۱. کره بادام زمینی:

چون حاوی شکر و روغن های جامد می باشند و می توانند باعث بروز چاقی شوند.


۲. احتیاط در مصرف زیاد اسفناج:

برخلاف نظر بسیاری از مردم که تصور می کنند اسفناج منبع غنی از آهن است، اما به خاطر این که اسفناج حاوی ترکیبات اگزالاته فراوانی است و می تواند احتمال بروز سنگ کلیه را در کلیه ها افزایش دهد. بنابراین متخصصان تغذیه سعی می کنند، مصرف اسفناج را در رژیم غذایی خود محدود نمایند. لازم به ذکر است که مطالعات علمی محققان نیز نشان داده افرادی که مستعد سنگ های کلیوی با منشاء اگزالات هستند، با مصرف زیاد اسفناج شرایط را برای ایجاد سنگ کلیه در خود مستعدتر می کنند.

 

۳. منع در مصرف نوشیدنی های گازدار و نوشابه ها:

به دلیل این که مملو از قند و گاز است و باعث چاقی و پرشدن حجم معده می شود.

نوشابه های گازدار ممنوع
نوشابه های گازدار ممنوع

 

۴. انواع پفک و چیپس:

که به علت بالا بودن نمک و روغن زیاد، نمی توان از آنها به عنوان یک میان وعده مناسب در طی روز استفاده کرد.

پفک میان وعده بد
پفک میان وعده بد

۵. غذاهای تهیه شده با روغن های جامد:

اگرچه این غذاها طعم خوشمزه ای دارند، اما از آنجایی که مصرف طولانی مدت آنها می تواند با بالا رفتن چربی خون در ارتباط باشد. پس بنابراین متخصصان تغذیه در مصرف این مواد غذایی جانب احتیاط را رعایت می نمایند.

 

۶. عدم استفاده از شیرین کننده های مصنوعی در نوشیدنی های گرم و سرد:

متخصصان تغذیه سعی می کنند اکثرا نوشیدنی های روزانه خود را به طور طبیعی و بدون هیچگونه افزودنی و طعم دهنده اضافی مصرف نمایند.

 

۷. تمایل کم به مصرف قند، شکر و مواد شیرین:

کلا کم مصرف کردن مواد شیرین برای پیشگیری از بروز چاقی و دیابت توصیه می شوند. بنابراین متخصصان تغذیه  سعی می کنند در مصرف مواد شیرین افراط نکنند.

نه گفتن به مواد شیرین
نه گفتن به مواد شیرین

۸. نخوردن سوسیس و کالباس:

به دلیل بالا بودن میزان مواد نگهدارنده موجود در سوسیس و کالباس، متخصصان تغذیه این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود  قرار نمی دهند.

سوسیس و کالباس خطرناک برای سلامتی
سوسیس و کالباس خطرناک برای سلامتی

۹. غذاهای آماده، سریع و صنعتی

مواد غذایی هستند که طبیعتا نسبت به غذاهای سنتی و خانگی از ارزش تغذیه ای پایین تری برخوردار هستند و بنابراین مصرف آنها در رژیم غذایی متخصصان تغذیه با اکراه صورت می گیرد.

 

۱۰. عدم استفاده از مایکروویو برای پخت و پز غذا

بهترین روش های طبخ از دید متخصصان تغذیه، کباب کردن، بخارپزکردن، فرپز کردن می باشند. چون این روش ها  کمترین صدمه را به مواد مغذی غذا وارد می آورند.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ