چگونه تمرکز فکری خود را افزایش دهید
ممکن است این سوال در ذهن شما نقش بسته باشد که چه روش موثری برای بالا رفتن دقت و تمرکز فکری وجود دارد؟

ساده ترین روش برای بالا بردن تمرکز فکری

محققان روانپزشکی با همکاری متخصصان علوم تغذیه و سلامت به این نتیجه رسیدند که برخی مواد غذایی می توانند دقت سلول های مغزی را در عملکردهای روزانه افزایش دهند.

 

علت کاهش دقت و تمرکز فکری

آنچه که باعث کاهش دقت و پایین آمدن تمرکز فکری ما می شود، خسته شدن سلول های مغزی و افزایش ترکیبات مضر در بین سلول های مغزی است. حال آن که برخی مواد غذایی می توانند با تامین مواد مغذی سلول های مغزی  باعث بهبود عملکرد آنها شوند.

 نوشیدنی های افزایش دهنده تمرکز فکری
نوشیدنی های افزایش دهنده تمرکز فکری

 

مواد غذایی بالا برنده تمرکز فکری

در بسیاری از مقالات و مطالب علمی آماده است که مصرف برخی مواد گیاهی و غذایی مانند جنسینگ، ماهی، توت یا قهوه می توانند به طور قابل ملاحظه ای باعث بهبود تمرکز فکری در افراد شوند. اما واقعیت امر آن است که در درجه اول داشتن یک شیوه زندگی سالم که در آن فرد از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع، فعالیت ورزشی مناسب، استرس کم و خواب آرام بهره ببرد، می تواند در تمرکز و دقت بالای او در کارهای روزمره موثر باشد، هرچند که مصرف برخی مواد غذایی هم می توانند در این امر مثمرثمرتر از سایر مواد غذایی باشند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

قهوه

از جمله نوشیدنی هایی است که سالیان سال از آن به عنوان یک نوشیدنی بالا برنده تمرکز فکری نام می برند. در واقع کافئین موجود در قهوه، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا می توانند با تحریک عملکرد سلول های مغزی باعث شوند که در یک برهه زمانی مشخص دقت فرد در انجام فعالیت های ذهنیش افزایش یابد. علت این امر می تواند ناشی از اثر کافئین موجود در این نوشیدنی ها در بالا بردن جریان خون در مغز باشد و به این صورت بتواند مواد مغذی بیشتری به سلول های مغزی برساند و توان مغزی فرد را افزایش دهد.

 

آب میوه های طبیعی

از جمله مواد غذایی هستند که به دلیل قند طبیعی به همراه ویتامین های مورد نیاز سلول های مغزی، می توانند در بهبود حافظه در افرادی که نیاز به حافظه بلند مدت دارند، موثر باشد. به همین دلیل متخصصان تغذیه به دانش آموزان و دانشجویان توصیه می کنند که برای بهبود عملکرد درسی خود حتما در روز چند لیوان آب میوه طبیعی یا میوه طبیعی مصرف نمایند.

اثر آبمیوه های طبیعی بر تمرکز فکری 
اثر آبمیوه های طبیعی بر تمرکز فکری

ماهی واقعا غذای عالی برای تمرکز فکری

مطالعات دانشمندان علوم سلامت نشان داده که مصرف منظم ماهی و غذاهای دریایی در رژیم غذایی می توانند باعث جوان تر شدن سلول های مغزی شوند. علت این امر به خاطر آن است که ماهی و غذاهای دریایی منابع غنی از امگا 3 هستند و امگا 3 هم  می تواند بر بهبود عملکرد مغز موثر باشد.

 

مصرف روزانه آجیل خام و شکلات تلخ

مطالعات جدید نشان داده که مصرف حدود 30 گرم آجیل خام در روز به دلیل این که حاوی منابع غنی از ویتامینE می باشد، می تواند به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان بر ضد ترکیبات مضر موجود در مغز اثر بگذارد و از این طریق باعث بهبود عملکرد سلول های مغزی شود. در ضمن شکلات تلخ هم به خاطر دارا بودن آنتی اکسیدان های بالا می تواند همراه با آجیل خام در بهبود عملکرد سلول های مغز در بالا بردن دقت آنها در عملکردهای روزانه موثر باشد.

نقش شکلات تلخ در بالا بردن دقت و تمرکز 
نقش شکلات تلخ در بالا بردن دقت و تمرکز

اضافه کردن آواکادو و غلات کامل به رژیم غذایی

مصرف آواکادو به همراه نان و غلات کامل مانند نان گندم کامل می توانند با تامین بالای ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری در کنار فیبر غذایی بالا، در بهبود عملکرد سلول های مغزی موثر باشند.

 

 توت آبی یکی از بهترین میوه ها برای بالابردن تمرکز فکری

تحقیقات بر روی این میوه نشان داده که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در توت آبی می توانند مانع از بروز تخریب در سلول های مغزی شوند و از این طریق میزان حافظه و تمرکز فکری را افزایش دهند. در ضمن برخی مطالعات هم نشان دادند که مصرف منظم توت آبی در طول دوران زندگی با کاهش زوال سلول های مغزی از بروز بیماری آلزایمر در سنین کهولت می کاهد.

نقش توت آبی در کاهش زوال سلول های مغزی 
نقش توت آبی در کاهش زوال سلول های مغزی

صبحانه بهترین وعده غذایی برای بهبود تمرکز فکری

مطالعات علمی محققان سلامت به طور قطع ثابت کرده که وجود مواد غذایی پرفیبر مانند غلات سبوس دار در کنار لبنیات و میوه ها در وعده صبحانه می توانند در بالا بردن تمرکزهای فکری در طول روز و کاهش خستگی های روحی و عصبی موثر باشند. به همین دلیل توصیه می شود که حتما قبل از شروع به کار روزانه یک صبحانه کامل میل نمایید.

 

آیا نیاز به مصرف مکمل غذایی خاصی برای بالا بردن تمرکز فکری هست؟

در صورتی که فردی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع سود ببرد، می تواند مطمئن باشد که مواد مغذی لازم برای بالابردن تمرکز فکردی خود را دارد و تنها نیاز است تا در مورد برخی موارد دقت بیشتری نماید. اما طبیعتا افرادی که تمرکزفکری و دقت پایینی دارند، از لحاظ رژیم غذایی هم در شرایط مطلوبی قرار ندارند و ممکن است دچار کمبود برخی مواد مغذی از جمله ویتامین های گروه B،C، ٍE و بتاکاروتن ها و منیزیم باشند که در این موارد توصیه می شود که حتما از مکمل های مولتی ویتامینی برای بهبود این عوارض در زیر نظر پزشک استفاده نمایند.

 

راهکار کلی برای بهبود تمرکز فکری

پس برای این که تمرکز و دقت شما در کارهای روزانه افزایش یابد، سعی کنید که روزانه آب میوه طبیعی بخورید. مصرف ماهی و غذاهای دریایی را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید. قهوه و شکلات تلخ بخورید و از مصرف آجیل خام غافل نشوید. به علاوه این که سعی نمایید از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع در کنار یک خواب آرام، مصرف مایعات کافی و فعالیت های روزانه ورزشی سود ببرید.



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ