فست‌فود‌ ها مضر نیستند, اگر با این مواد غذایی همراه شوند!
مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که مصرف فست‌فودها اگر با رژیم غذایی مدیترانه‌ای همراه باشد می‌تواند ضرر کمتری داشته باشد. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مواد‌غذایی «پیش‌آماده» به هیچ عنوان مضر نیست اگر با رژیم‌ غذایی مدیترانه‌ای همراه باشد.

رژیم مدیترانه ای + فست فودها یا غذاهای پیش آماده

بر اساس گزارش ایندیپندنت، رژیم غذایی مدیترانه‌ای که ترکیبی از میوه، سبزیجات، ماهی و غذاهای تصفیه شده است اگر همراه با فست‌فود‌ها و غذاهای «پیش‌آماده» مصرف شود مضرات این غذاها را از بین می‌برد.
 
پژوهش روی بیش از 15 هزار نفر در 39 کشور جهان نشان می‌دهد در حالی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی رابطه مستقیم دارد، استفاده از «رژیم غربی» که رژیم غذایی سرشار از شیرینی، نوشابه‌های شیرین و غذاهای سرخ شده است اگر همراه با رژیم غذایی مدیترانه‌ای همراه باشد خطر سکته‌های مغزی و قلبی را کاهش می‌دهد.
 
محققان دانشگاه «اوکلند» در «نیوزیلند» از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی خواستند تا به پرسشنامه سبک‌زندگی آنها پاسخ دهند.
 
این پرسش‌نامه نشان می‌دهد که چگونه اغلب شرکت‌کنندگان گروه‌های مواد غذایی خاص مانند گوشت، ماهی، لبنیات، غلات کامل، میوه، شیرینی، دسر، مواد غذایی سرخ شده و نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند.
 
با توجه به این مطالعه که در مجله قلب منتشر شده است، زمانی که آنها از شرکت‌کنندگان بعد از بازه زمانی سه‌سال‌ و نیمی بازدید کردند، دریافتند که 10.1درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه از سکته مغزی یا حمله قلبی رنج می‌بردند، اما تعداد حملات مهم قلبی عروقی منتشر شده در بین این افراد کمتر از 15 درصد بوده است.
 
اما پروفسور «رالف استوارت»(Ralph Stewart)، که مسئول ارشد این پژوهش است در این رابطه گفت: "بعد از مشخص کردن سایر عوامل تاثیرگذار روی آزمایش، ما متوجه شدیم که افزایش هر یک واحد رژیم غذایی مدیترانه‌ای، هفت درصد خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناشی از مشکلات قلبی‌ - عروقی را کاهش می‌دهد.
 
وی افزود:"این بدان معنی نیست که مردم هم اکنون می‌توانند تنقلات را با مصونیت از عوارض مضرشان استفاده کنند، اما شاید تمرکز افراد باید بیشتر در مورد خوردن غذای سالم‌تر باشد به‌ جای آنکه مواد غذایی مدرن را از رژیم‌غذایی‌شان حذف کنند.
 
وی ادامه داد: "این مطالعه هیچ‌گونه شواهدی از آسیب ناشی از مصرف میزان متوسطی از مواد غذایی مانند کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، غذاهای سرخ‌شده و قند نشان نمی‌دهد".



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tasnimnews.com