به این دلایل از دستفروشان گردوی تازه‌ نخرید
سید ضیاءالدین مظهری, متخصص تغذیه نسبت به مصرف گردوی تازه و نوبرانه که توسط افراد دوره‌گرد به فروش می‌رسد هشدار داد و گفت: این گردوهای تازه‌ با چوب جارو نگهداری می‌شوند و در آب آلوده به فروش می‌رسند.

سید ضیاءالدین مظهری, متخصص تغذیه در رابطه با مصرف گردوی تازه و نوبرانه گفت: معمولا گردوی تازه توسط افراد دوره‌گرد در شیشه‌ها و بطری‌های آب نگهداری و به فروش می‌رسد و گاهی به هنگام شکستن و تهیه این گردوها، مغز این گردوها آسیب‌ دیده و فروشندگان آنها را با چوب جارو به هم می‌دوزند تا شکل ظاهری آن حفظ شود. متاسفانه مسائل بهداشتی در نگهداری این گردوها و بستن آن با چوب جارو رعایت نمی‌شود.

 همچنین دست این افراد فروشنده مدام در طول روز با انواع آلودگی‌های محیطی در تماس است و پس از هر بار فرو و خارج کردن این گردوها آلودگی متعددی را به بطری آب وارد می‌کند.

همچنین این فروشندگان که در مسیرهای خارج از شهر این گردوها را می‌‌فروشند ممکن است آب بطری‌ها را از چشمه‌ها و رودخانه‌ها تهیه کنند که تصفیه شده نیست و بسیاری از بیماری‌های منتقله از آب را به مصرف کنندگان منتقل می‌کند بنابراین مردم باید مراقب باشند تا لذت آنی و زودگذر از مصرف این میوه‌های نوبرانه به حسرت و بیماری تبدیل نشود.


علائم مسمومیت از طریق غذا و آب

  • دل به هم خوردگی
  • دل‌پیچه 
  • حالت تهوع 
  • استفراغ
  • اسهال
  • و در صورت شدید بودن مسمومیت، سر درد و سرگیجه و تب و لرز


باید به محض مشاهده چنین علائمی به پزشک مراجعه شود و در صورت شدید بودن این موارد و تشخیص آلودگی، حتما با تزریق سرم، آب از دست رفته به بدن باز گردد چرا که کم شدن آب بدن خطرات جبران‌ناپذیری را برای قلب و کلیه کودکان در پی دارد که در چنین شرایطی تزریق سرم و مصرف آب تمیز و جوشیده توصیه می‌شود.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com