چای باروتی و چای کله مورچه نخرید و نخورید
چای باروتی و کله مورچه، چای درجه ۳ است و کیفیت و ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارد و بر عکس چای شکسته، برگی، قلمی و انواعی که از برگچه‌های بالایی بوته چای تهیه شده باشد، بهترین انواع چای سیاه محسوب می‌شوند

 دکتر محمد حسین عزیزی متخصص علوم و صنایع غذایی گفت، بهترین نوع چای آن است که پس از دم کشیدن، برگ های آن در قوری مشخص، باز و مسطح شود، عطر و طعم طبیعی چای را داشته باشد و رنگ آن قهوه ای و در غلظت کم باشد و مزه‌ای گس و طعمی اندکی تلخ داشته باشد. اغلب چای هایی که روی بسته‌بندی آن کلمات شکسته، برگی، قلمی و تهیه شده از برگچه های بالایی بوته چای نوشته شده باشد از ارزش و مرغوبیت بالایی برخوردارند و نشانه‌ای برای تشخیص چای خوبند.

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه به برگ های بالایی بوته چای، غنچه های برگی چای نیز گفته می شود اضافه کرد: این برگ ها نرمی و لطافت بیشتری دارند و ریزتر و پرزدارترند، اسانس و عطر بیشتر و طعم گس‌تری دارند و جزو چای‌های درجه ۱ محسوب می شوند. برگ های کمی درشت‌تر، چای درجه ۲ و چایی که از برگ های بزرگ و پیر و ضخیم پایینی بوته‌ها تهیه شده باشد چای درجه ۳ نامیده می شود که تلخ‌تر است. در میان انواع چای، بسته‌بندی‌های معروف به کیسه ای هم از خاکه های بی کیفیت چای تهیه می شوند که اغلب حاوی عطر و طعم شیمیایی‌اند.

 

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، چای کله مورچه و باروتی که خیلی سریع رنگ می دهند و چه بسا به همین دلیل هم بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته اند، چای باروتی و کله مورچه، چای درجه ۳ هستند که از مخلوط کردن خرده ها و پودر کهنه چای با رنگ و اسانس تهیه می‌شوند. این نوع چای‌ها را فرم می‌دهند یا به شکل گلوله در می‌آورند و چون به این نوع چای رنگ سنتزی می زنند پس از مدتی رنگ آن تغییر کرده و کدر، تیره و مات می شود که همین نشانه‌ها و خصوصیات مشخص می‌کند چنان چایی حاوی مواد رنگی و بی کیفیت است.  

وی همچنین درباره چای ارگانیک که این روزها در برخی مراکز عرضه می شود گفت: نمی توان به ارگانیک بودن این نوع محصولات اعتماد کرد اما برای خرید چای بهتر است سراغ برندهای معتبر و معروف رفت و هرگز چای فله ای خریداری نکرد چون این نوع چای‌های فله‌ای کارشناسی نشده‌اند و اغلب هم در شرایط غیر بهداشتی نگاهداری می‌شوند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatonline.ir