کاهش وزن با حذف لبنیات
کلوئه کارداشیان اخیرا اعلام کرد که تنها با حذف لبنیات از رژیم غذایی خود، ۵ کیلوگرم وزن کم کرده است. آیا حذف لبنیات به منظور کاهش وزن کار درستی است؟

آیا برای کاهش وزن باید از لبنیات دست کشید؟

این آمار تعجب‌ آور است: به گفته‌ی مجله‌ی Nutrition Business Journal از ۱۰ هزار نفر یک نفر وگان (گیاهخوار) است. چه آن را یک سبک زندگی بنامید و چه یک رژیم حذفی، در حال افزایش است.حتی کلوئه کارداشیان اخیرا اعلام کرد که تنها با حذف شیر و پنیر از رژیم غذایی خود، ۵ کیلوگرم وزن کم کرده است.

چرا وگان شدن این قدر با استقبال مواجه شده است؟ دکتر سینتیارادنیتز، استاد روانشناسی دانشگاه Fairleigh Dickinson که روی رژیم های گیاهخواری مطالعه می‌کند، می‌گوید: عوامل موثر زیادی وجود دارد. افزایش علاقه به داشتن رژیم وگان به دلایل متعددی اتفاق افتاده، از جمله: بهبود سلامت (کنترل وزن، پیشگیری از بیماری ها و درمان)، حقوق حیوانات (مخالفت با کشتن حیوانات برای غذا، وضعیت اسفبار دامداری‌های صنعتی) و نگرانی برای محیط زیست (درک اینکه صنعت دامپروری باعث آسیب به محیط زیست می‌شود، از جمله قطع درختان جنگلی، افزایش گازهای گلخانه‌ای، آلودگی آب و از بین رفتن زندگی دریایی).

شبکه‌های اجتماعی هم درباره‌ی وبلاگ‌ها و دیگر رسانه‌هایی که از وگانیسم حمایت می‌کردند، تبلیغ کردند. به گفته‌ی او بسیاری رستوران ها، انتخاب های وگان به منوی خود اضافه کردند و فروشگاه ها جایگزین‌های گیاهی بیشتری برای گوشت و تخم مرغ عرضه می‌کنند و به این ترتیب موانع وگان بودن را از سر راه برمی‌دارند. فرار از لبنیات به دلیل محیط زیست و آسایش حیوانات کاملا یک دلیل شخصی است، اما وگان شدن برای کاهش وزن کمی پیچیده‌تر است. فقط به این دلیل که برای کسانی عمل کرده، به این معنی نیست که همان اثر را روی شما هم خواهد داشت.

دکتر سوزان بار، استاد تغذیه‌ی دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید: مشکل تایید ستاره‌ها این است که از نظر علمی ارزیابی نشده و این یعنی ممکن است استراتژی آنها روی تعداد وسیعی از مردم عمل نکند. اما از طرف دیگر، نمی‌توان با چیزی که یک فرد می‌گوید و احساس می‌کند مقابله کرد. به گفته‌ی پیگاسماترز، متخصص تغذیه در نزدیکی شهر سالتلِیک: همان طور که در دهه‌ی ۹۰ از چربی هراس وجود داشت، شاید لبنیات هم وارد دوره‌ای از انتقادهای ناروا شود. و من فکر می‌کنم این بخشی از جزر و مد تغذیه است و اینکه چگونه افراد علاقه دارند درباره‌ی چیزها بدگویی کنند. حالا نوبت لبنیات است و کاملا هم بی اساس. 

به گفته‌ی دکتر ریچارد ریموند، مشاور ایمنی مواد غذایی و سلامت عمومی در کلرادو، چیزی که ممکن است شنیده باشید این است که شیر دارای هورمون است. به بعضی گاوها سوماتوتروپین گاوی داده می شود. هورمون رشد که تولید شیر را افزایش می‌دهد. هرچند، مقدار کمی آن را تبدیل به شیر می‌کند، و شیره‌ی معده آن را می‌شکند. وی می‌افزاید. اگر چه شیر حاوی مقداری استروژن است، اما غلظت آن کمتر از آن است که باعث نگرانی شود.

 

لبنیات سرشار از مواد مغذی برای ساختن استخوان است

شما یک میلیون بار این را شنیده‌اید، کلسیم برای استخوان هایتان خوب است. در هر حال، خواص این ماده‌ی معدنی استخوان ساز، وقتی شما در حال کاهش وزن هستید بسیار مهم است. وقتی شما وزن از دست می‌دهید، ممکن است استخوان هم از دست دهید. اگر در طول کاهش وزن کلسیم کافی دریافت کنید، تاثیر آن روی تراکم استخوان را کاهش می‌دهید.

یک فنجان شیر ۱% حاوی ۳۱۴ میلی‌گرم کلسیم است. حدود یک سوم نیاز روزانه‌ی شما! قطعا، منابع دیگر کلسیم نیز وجود دارد، اما آنها اغلب به اندازه‌ی کافی غلظت ندارند. می‌توانید از کلم بروکلی یا کلم پیچ کلسیم دریافت کنید، اما برای دریافت همان مقدار کلسیم، باید مقدار بسیار زیادی بروکلی یا کلم پیچ بخورید (مثلا ۱۳ فنجان تکه‌های کلم پیچ خام، که توصیه می‌کنیم همه‌ی آن را یکجا مصرف نکنید).

شیر دارای ویتامین دی است که تقویت کننده‌ی استخوان است. مصرف ویتامین دی با کلسیم عالی است چون شما از شیر چربی می‌گیرید که به جذب ویتامین دی که حلال در چربی است، کمک می‌کند و خود ویتامین دی در جذب کلسیم موثر است. بر اساس یک مطالعه در Nutrition Research حدود ۴۲ درصد افراد کمبود ویتامین دی دارند.

 

لبنیات به لاغر ماندن شما کمک می‌کند

بله، درست خواندید. مطالعات نشان می‌دهند که محصولات لبنی در واقع برای کاهش وزن مفیدند. متخصصان مصرف دو تا سه وعده لبنیات در روز را توصیه می‌کنند. می‌دانید که ماست یونانی سرشار از پروتئین، یک میان وعده‌ی سیرکننده است، حتی پنیر، به مقدار مناسب می‌تواند بخشی از رژیم کاهش وزن باشد.

به عنوان مثال، کمی پنیر فتا روی سالادتان بریزید. پنیر آن را کمی چرب و لذیذتر کرده و باعث احساس رضایت بیشتر می‌شود، به این ترتیب نمی‌خواهید بیشتر و بیشتر بخورید. در حقیقت، یک مطالعه منتشر شده در International Journal of Obesity نشان می‌دهد، افرادی که سه وعده‌ لبنیات در روز مصرف کرده‌اند، در طول زمان، نسبت به آنها که مقدار کمتری دریافت کرده‌اند، افزایش وزن کمتری داشته‌اند.

مولف این مطالعه، دکتر پاول ژاک، مدیر برنامه‌ی اپیدمیولوژی تغذیه در دانشگاه Tufts، می‌گوید: تصور می‌شود دریافت کلسیم با لیپوجنسیس در ارتباط است، که فرآیند تشکیل چربی در بدن است. کلسیم بیشتر ممکن است به معنای سلول های چربی کمتر باشد

 

ممکن است هضم لبنیات برای برخی افراد دشوار باشد

حدود ۳۰ میلیون آمریکایی دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، که یعنی با مصرف لاکتوز، نوعی قند در شیر، با مشکلاتی از قبیل نفخ، گاز و اسهال مواجه می‌شوند. این علائم به این دلیل اتفاق می‌افتد که این افراد آنزیم مورد نیاز برای هضم لاکتوز را ندارند. در افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، کاهش مصرف لبنیات می‌تواند باعث کاهش سایز شود، چون با کاهش نفخ، حجم معده‌ی متورم کاهش می‌یابد.

در هر صورت تاثیر آن خیلی جدی نخواهد بود، چون عدم تحمل لاکتوز باعث افزایش وزن نمی‌شود. اغلب برعکس آن اتفاق می‌افتد. افراد با سوء هاضمه‌ شدید، با خطر کاهش وزن و کم وزنی روبرو هستند، چون تمام کالری موجود در غذایی که می‌خورند را جذب نمی‌کنند. به علاوه، افراد دچار عدم تحمل لاکتوز لازم نیست کاملا لبنیات را حذف کنند.

ماست و پنیرهای سخت، حاوی لاکتوز بسیار کمی هستند. برخی افراد دچار عدم تحمل لاکتوز حتی می‌توانند، بدون داشتن علائم، یک وعده لبنیات در روز مصرف کنند، به این شرط که آن را با معده‌ی خالی مصرف نکنند. در صورتی که مشکوک به عدم تحمل لاکتوز هستید، می‌توانید آزمایش دهید. خودتان به راحتی نمی‌توانید آن را تشخیص دهید، چون علائم آن شبیه به علائم دیگر بیماری ها مانند سندروم روده‌ی تحریک‌ پذیر است.

 

حرف آخر

افراد نباید هیچ ماده غذایی را حذف کنند، مگر اینکه دلایل موجهی داشته باشند. به دلایل تغذیه‌ای، سلامت ذهنی و همچنین کیفیت زندگی. اگر چیزی را حذف می‌کنید، باید واقعا بدانید که ضروری است و نه تنها بر اساس حدس و گمان، چون به طور بالقوه می‌تواند باعث مشکلات تغذیه‌ای و دیگر مسائل شود.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:fitnessmagazine.ir