روغن کانولا برای پخت و پز
روغن کانولا یکی از مناسبترین روغن ها برای سلامت قلب است که در فرآیندی از دانه های کانولا استخراج می شود. روغن کانولا دارای اسید چرب غیر اشباع بسیار بالا و حاوی میزان کمی اسید چرب اشباع است.

 مواردی که باید در مورد روغن کانولا بدانیم

روغن جزء بسیار مهم و لازم برای پخت غذا و تهیه کیک و دسرها محسوب می شود. بالطبع برای همه ما مهم است که اطلاعات خوبی در مورد روغن مصرفی غذاهای خود داشته باشیم. اطلاعات تبلیغاتی بسیاری در مورد انواع روغن های موجود در بازار وجود دارد که ما را در خرید روغن سالم و مطمئن دچار تردید خواهد کرد.

روغن کانولا یکی از مناسبترین روغن ها برای سلامت قلب است که در فرآیندی از دانه های کانولا استخراج می شود. روغن کانولا دارای اسید چرب غیر اشباع بسیار بالا و حاوی میزان کمی اسید چرب اشباع است. روغن کانولا دارای مقدار بسیار مناسب و بالایی از امگا 3 با داشتن آلفا لینولنیک اسید (ALA)، نسبت به روغن های دیگر است که البته این مقدار در روغن بذر کتان (Flaxseed oil) از روغن کانولا هم بیشتر است.

داشتن ALA ( آلفا لینولنیک اسید ) در رژیم غذایی روزانه بسیار ضروری است، زیرا بدن ما برای سلامتی نیاز به آن دارد و در بدن ساخته نمی شود. تحقیقات نشان می دهد که ALA موجود در روغن هایی از قبیل روغن کانولا به محافظت از قلب از طریق کنترل و پیشگیری از فشار خون، کاهش کلسترول خون و کاهش التهاب کمک می کند. از منابع اصلی آلفا لینولنیک اسید می توانیم به آجیل هایی از قبیل: گردو و روغن هایی از قبیل: بذر کتان، روغن کانولا و روغن سویا اشاره کنیم.

آلفا لینولنیک اسید موجود در روغن کانولا با کمک به حفظ ریتم طبیعی قلب و کمک به کاهش احتمال ایجاد لخته شدن خون باعث کاهش خطر بیماری قلبی می شود.آلفا لینولنیک اسید موجود در روغن کانولا، بجز استفاده موثر در پیشگیری از برخی بیماری ها، در درمان آرتریت روماتوئید (RA)، اسکلروز متعدد (MS)، بیماری لوپوس، دیابت، بیماری های کلیوی، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون نیز استفاده می شود. سایر کاربرد های آن در درمان بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، سردرد های میگرنی، افسردگی، بیماری های التهابی مانند پسوریازیس، آلرژی و اگزمای پوست است.

 

آیا روغن کانولا برای پخت و پز مناسب است؟

از دلایل مناسب بودن روغن کانولا برای پخت و پز، نقطه دود بالای آن است. نقطه دود، دمایی است که روغن در آن تجزیه می شود و بوی نامطلوب از آن متصاعد می شود. رسیدن به نقطه دود، تأثیر نامطلوبی بر طعم و رنگ روغن می گذارد که بسیار حائز اهمیت است. همچنین بافت صاف، یکنواخت و طعم مناسب روغن کانولا از مزیت های این روغن برای پخت و پز است.

 

وجود چربی های امگا 3 و امگا 6 در روغن کانولا

امگا 3 و امگا 6 در روغن کانولا به نسبت مناسب یعنی 1 به 2 موجود هستند. نسبت بالای امگا 6 به امگا 3 که در برخی روغن ها وجود دارد، بسیار نامناسب برای سلامتی شما است و ایجاد التهاب را در بیماری‌ های مفصلی، آسم و بیماری های قلبی-عروقی افزایش می دهد. البته همانطور که در بالا اشاره کردیم، در این مورد باز هم روغن بذر کتان مناسب تر از سایر روغن ها است.

 

رفع یک شایعه در مورد روغن کانولا

برخی از سایت ها ادعا دارند که روغن کانولا دارای سطح بالایی از اسید اوریک است که این نظر در مورد روغن کانولای مرغوب نادرست است. روغن کانولای مرغوب دارای سطح اسید اوریک پایین تر از استاندارد FDA است و این مطلوب برای سلامتی است.

 

نکته ای منفی در رابطه با مصرف خانگی روغن کانولا

نکات انتقادی حائز اهمیت در مورد این روغن، بیشتر به وجود چربی های ترانس در روغن کانولا، فرآیند تولید روغن کانولا و در نتیجه آن تغییر ماهیت اسید چرب امگا3 است. همچنین حلال فرآیند تولیدی در استخراج روغن کانولا، ماده هگزان است که یک حلال سمی است و گاهی به مقدار کم در روغن باقی می ماند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:avayesalamati.com