مضرات گوشت قرمز را کاهش دهید
زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز مضرات زیادی دارد. در این مطلب روش هایی را جهت کاهش مضرات گوشت قرمز به شما معرفی می کنیم.

جلوگیری از مضرات گوشت قرمز

زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون بالا، كلسترول خون و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه لازم است كه با ترفندها و روش‌هایی اثرات منفی گوشت قرمز را كاهش دهید. سازمان‌های سلامت عمومی بی‌وقفه در حال هشدار دادن در خصوص مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز هستند.

 بیشتر بدانید : آلرژی به پروتئین گوشت قرمز, علت, علائم و درمان


میزان گوشت قرمز مورد نیاز بدن

درست است كه گوشت قرمز یك ماده غذایی مفید بوده و برای سلامتی بدن لازم و ضروری است، اما باید بدانید كه اكثر متخصصان بر این باور هستند كه حداكثر نیاز بدن به این ماده غذایی ۵۰۰ گرم در هفته یا ۷۰ گرم در روز است. بیش از این میزان خطر ابتلا به مشكلات قلبی و عروقی و برخی سرطان‌ها مانند سرطان كلوركتال و سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این به نظر می‌رسد این ماده غذایی باعث آسیب به بافت‌های پستانی دختران نوجوان و زنان جوان می‌شود. به نظر می‌رسد كه مصرف میزان بالای این ماده غذایی دو مرتبه در هفته یا بیشتر باعث ایجاد تغییراتی در فلور روده می‌شود. به این ترتیب تعادل بین باكتری‌هایی كه در روده زندگی می‌كنند از بین رفته و در نتیجه منجر به بروز مشكلات زیادی می‌شود. حواستان باشد كه اثرات منفی مصرف بیش از اندازه گوشت‌های قرمز صنعتی مانند سوسیس، كالباس و غیره بیشتر است.

 

تكه‌های كم‌چرب را انتخاب كنید

تا حد ممكن تكه‌های كم‌چرب را انتخاب كنید. برای این كار می‌توانید از شانه گوسفند یا فیله گاو استفاده كنید.

 

استفاده از گوشت‌های ارگانیك

اگر نمی‌توانید مصرف گوشت قرمز را كاهش دهید بهتر است گوشت مصرفی‌تان را از جاهایی خریداری كنید كه ارگانیك باشد. حواستان باشد كه در دامداری‌ها از آنتی‌بیوتیك‌ها و هورمون‌های رشد برای پرورش دام‌ها استفاده می‌شود. هر چه حیوان مورد نظر طبیعی‌تر و بدون تركیبات شیمیایی رایج در دامداری‌ها پرورش یافته باشد، گوشت سالم‌تری مصرف خواهید كرد.

 

گوشت قرمز را با گیاهان معطر طبخ كنید

برای جبران اثرات منفی تركیبات شیمیایی و چربی‌های مضر موجود در گوشت‌های قرمز بهتر است آنها را با سبزیجات معطر طبخ كنید. رزماری (سبزی معطر پرخاصیت است كه به كنترل و كاهش خطر ابتلا به دیابت كمك می‌كند) و همچنین آویشن، جعفری یا نعنا و غیره جزو سبزیجات مفید، معطر و حاوی آنتی‌اكسیدان هستند كه به كاهش اثرات منفی گوشت قرمز كمك می‌كنند.

 

میوه‌ها را دریابید

نیترات و نیتریت موجود در گوشت‌های قرمز در بدن ما تبدیل به نیتروزامین می‌شوند. این تركیبات شیمیایی امكان رشد تومورها را بالا می‌برند. بهتر است در مصرف گوشت قرمز زیاده‌روی نكنید و در كنار آن مصرف میوه را افزایش دهید. به خاطر اینكه به كمك ویتامین‌های A، C، E و غیره كه در میوه‌ها به میزان زیادی وجود دارند می‌توانید خطر بروز تومورها را كاهش دهید. در نتیجه توصیه می‌كنیم علاوه بر سبزیجات معطر از میوه‌ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، گوجه‌فرنگی، زردآلوی خشك، انجیر یا آلوخشك نیز در كنار گوشت قرمز استفاده كنید تا اثرات منفی آن كاهش پیدا كند.

 

ادویه كاری، زنجبیل و سیر

زردچوبه خواص ضدسرطانی بالایی دارد و در كنار فلفل تاثیر آن ده برابر می‌شود. زنجبیل باعث بهبود عملكرد روده‌ها می‌شود و مواد غذایی تولید شده از طریق مصرف گوشت قرمز را از بدن دفع می‌كند. در نتیجه این تركیبات شیمیایی مدت زمان طولانی در تماس با مخاط روده‌ها نمی‌مانند. می‌توانید گوشت را قبل از پخت با زنجبیل خوش‌ طعم كنید. علاوه بر این آلیسین موجود در سیر باعث دفع توكسین‌ها یا همان سموم از بدن می‌شوند. در نتیجه توصیه می‌كنیم این سه ماده را همیشه در آشپزخانه خود داشته باشید. چون شما را از آسیب‌های احتمالی مصرف زیاد گوشت قرمز در امان می‌دارند.

 

کبابی ؟ بله یا خیر؟

هر بار كه گوشت را طبخ می‌كنید یكی از تركیبات آن به نام كراتین تجزیه و به آمین هتروسیكلیك تبدیل می‌شود كه جزو تركیبات سرطان‌زا هستند. كباب یا گریل كردن گوشت باعث می‌شود كه به میزان بیشتری از این تركیبات آسیب‌رسان تولید شوند. علاوه بر این، چربی‌هایی كه از گوشت چكیده و روی زغال می‌ریزند باعث ایجاد دود سمی می‌شوند كه سرشار از هیدروكربن‌های پولی سیكلیك آروماتیك است. بنابراین بهتر است از روش كباب كردن گوشت بپرهیزید.

 

سبزیجات فراوان

در كنار گوشت قرمز، هویج، فلفل دلمه‌ای قرمز و سبز، كرفس و خیار سرو كنید. از قارچ، تربچه، بروكلی و گل‌كلم غافل نشوید. فراموش نكنید كه در كنار غذاهای گوشتی حتما سالاد سرو كنید. به جای مصرف گوشت قرمز با سیب‌زمینی سرخ‌كرده و مواد غذایی چرب دیگر، آن را با سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی میل كنید.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:armandaily.ir