نوبرانه ها و بخور نخور های فصل بهار
با تغییر فصل، میوه‌ها،‌ خوراکی‌ها و حتی خلق‌و خوی بسیاری از افراد تغییر می‌کند. برای این که همچون شکوفه‌های بهاری، طراوت و شادابی به بدن خود هدیه دهید، باید هم‌قدم با مزاج طبیعت گام بردارید و غذاهایی متناسب با این فصل نوش‌جان کنید

نوبرانه ها و فصل بهار

دکتر سعید صانعی، پژوهشگر طب سنتی معتقد است: در این فصل، سراغ غذاها و دمنوش‌هایی بروید که رطوبت کمتری دارند و از طرفی‌ باید پرخوری را کنار بگذارید تا اضافه وزن معمول ناشی از تعطیلات را از بین ببرید.

فصل بهار، میوه زیادی ندارد و میوه‌های کال یا همان نوبرانه‌ها به بازار می‌آیند. نوبرانه‌ها کنار خیابان به فروش می‌رسند که بهداشتی نیستند و مشکلات گوارشی، اسهال و میکروبی شدن جهاز هاضمه را به همراه دارند. دکتر صانعی می‌گوید: میوه‌های نارس خواصی ندارند و هضم آنها هم برای معده مشکل است، بخصوص افرادی که به زخم و ورم معده یا مشکلات اثنی‌عشر مبتلا هستند، نباید نوبرانه بخورند. از طرفی چاقاله بادام‌ که با قیمت زیادی به بازار عرضه می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد، معمولا با چاقاله زردآلو مخلوط است که مصرف آن دو با هم عامل مهم بروز نفخ شکم، درد مفاصل و سرماخوردگی است.

 

میوه انباری نخورید

بهار برای بسیاری افراد با مصرف پرتقال و سیب‌ انباری سپری می‌شود. به گفته این متخصص طب سنتی، باید سراغ میوه‌های خشک مثل برگه‌های آلو، زردآلو یا هلو بروید و بعد از خیساندن در آب نوش‌جان کنید. برگه‌ها مزاج سرد و خشک دارند و رطوبت و گرمای فصل بهار را خنثی می‌کنند. حتی می‌توانید برگه‌ها را به میز صبحانه بیاورید.

وی تاکید می‌کند: در این فصل،‌ مصرف لبنیات در وعده صبح بسیار مفید است. شیره انگور و ارده با نان برشته هم گرمای معتدلی دارند و می‌توانند در سفره صبحانه قرار بگیرند. تخم مرغ عسلی با دارچین و پودر سرکه را هم گاه در وعده صبحانه خود قرار دهید و پروتئین به بدنتان برسانید.

 

سنگین نشوید

حتی اگر بعد از عید نوروز دچار اضافه وزن نشده‌اید، بهتر است مصرف وعده ناهار به شکل متداول حذف و با میوه‌ها و خوراکی‌های سبک جایگزین شود. در این فصل با حذف کالری ناهار مجازید از 21عدد مویز، 14 بادام خام، هفت یا هشت خرما یا انجیر خشک زرد استفاده کنید.

دکتر صانعی با بیان این مطالب می‌افزاید: با حذف ناهار و رطوبتی که با مصرف غذاهای متداول این وعده به بدن می‌رسد، در طی روز سرحال‌تر می‌شوید. در عوض، وعده شام را زودتر میل کنید. می‌توانید از گوشت گوسفند یا بوقلمون استفاده کنید. مصرف سبوس را فراموش نکنید. بهار فصلی است که با ریزش مو همراه است و سبوس می‌تواند، به حفظ موها کمک کند. نان سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای میل کنید‌. اگر هم دلتان هوای برنج سفید کرد، حتما یک مشت چاشنی سبوس همراهش دم کنید.

 

شادابی را با حجامت بخرید

فصل بهار به علت رطوبت زیاد، معمولا با خواب‌آلودگی همراه است. خصوصا افراد دمدمی مزاج در این فصل بی‌حوصله می‌شوند و به آنها توصیه می‌شود تا حجامت کنند. این پژوهشگر طب سنتی با بیان این مطالب اظهار می‌کند: حجامت خلط خون جمع شده حاصل از فصل سرما را از بین می‌برد و شادابی را به بدن برمی‌گرداند.

 

بی‌حالی و آلرژی در کمین است

آیا می‌دانید، مصرف هندوانه در فصل بهار باعث ضعف، بی‌حالی و سستی می‌شود و در بعضی افراد، آبریزش دهان هم ایجاد می‌کند؟ با وجود این که هنوز هوا آن‌قدرها گرم نشده، بعضی افراد با مصرف هندوانه، کشاله‌ران و پاها یا زیر بغلشان عرق‌سوز می‌شود. چاره این است که همیشه خرما را با هندوانه همراه کنید.

 

دکتر پیام فرحبخش، متخصص تغذیه به افرادی که در این فصل گرفتار آلرژی می‌شوند، توصیه می‌کند، برای کاهش آلرژی مصرف مواد تحریک‌کننده مثل خربزه و انگور کاهش و در عوض میزان مصرف سبزی‌ افزایش یابد.

 

با دمنوش‌ها لاغر شوید

در فصل بهار، گزنه به‌وفور حتی در اطراف تهران یا کناره باغ‌ها می‌روید. این گیاه خواص زیادی دارد و مناسب بهار است. از این گیاه غافل نشوید و از خواص دم کرده آن بهره ببرید.

دکتر صانعی در این باره می‌گوید: گزنه طبع گرم و خشک دارد و به کاهش رطوبت بهار در بدن کمک می‌کند و کاهش وزن به همراه دارد. برای بهتر کردن طعم این دمنوش می‌توانید، به ازای هر مشت گزنه، یک تکه زنجبیل بگذارید و همراه دو تا سه عدد لیوان آب، دم و میل کنید. دم‌کرده گل قاصدک نیز به کاهش اشتها کمک می‌کند. برای مصرف کافی است، به ازای یک مشت بسته گل قاصدک، چهار لیوان آب جوش و کمی نبات (برای بهتر کردن طعم آن) دم کنید. برای این که کلسترول و قند ناشی از خوردن آجیل و تنقلات عید را کاهش دهید، یک مشت بسته جو دوسر را با چهار لیوان آب جوش حدود 30 یا 40 دقیقه دم کنید و در طی روز بنوشید.

این نکته مهم را فراموش نکنید که برای حفظ خواص دمنوش‌ها باید آنها را گرم بنوشید. دمنوش گرم طعم بهتری دارد و تازه‌تر می‌ماند. بعلاوه جذب و هضم آن راحت‌‌تر است.

 

قهوه سبز و ضربان قلب

اگرچه به عقیده بسیاری از افراد، قهوه سبز طعم نامطبوعی دارد، اما این روزها مصرف آن برای لاغری بسیار رواج یافته است.

دکتر صانعی در‌باره مصرف قهوه سبز می‌گوید: قهوه سبز و قهوه معمولی تفاوت زیادی ندارند و تنها در میزان کافئین موجود متفاوتند. درست است که با نوشیدن قهوه سبز ممکن است وزن کاهش یابد، اما افراد با استفاده از این نوشیدنی احساس شادابی نمی‌کنند.

 

تغذیه و تعادل

اضافه وزن بعد از تعطیلات نوروزی یادگاری است که برای بسیاری از افراد به‌جا مانده‌است. در نوروز به علت آسوده بودن از استرس‌های معمول کاری جذب غذا افزایش پیدا می‌کند و حتی بدون افزایش میزان کالری همچنان به وزن اضافه می‌شود و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا بعد از عید با اضافه وزن مواجه شوید.

دکتر فرحبخش می‌گوید: بعد از پایان گرفتن مهمانی‌ها باید رژیم‌غذایی خود را متعادل کنید و پنج گروه غذایی‌ را در بشقاب خود جای دهید. در ادامه فصل بهار باید در بازگشت به رژیم غذایی قبل عجله کرد و فعالیت بدنی را افزایش داد. مصرف چربی‌ها را کاهش دهید و باقیمانده آجیل‌‌ها را دور از دسترس بگذارید. هرم غذایی مناسب را دوباره پیش چشم خود بیاورید و سعی کنید، متناسب با آن از نان و غلات، لبنیات و سبزی‌ها و میوه‌ها و پروتئین‌ها مصرف کنید.

 

بهار و خوش‌اشتهایی

به گفته دکتر فرحبخش در همین مدت کوتاه تعطیلات ممکن است، پرخوری عادت شده‌باشد و خواب‌آلودگی فصل بهار هم باعث شود که بعد از عید خوش‌اشتها‌تر شوید. اگر گرفتار این مشکل شدید، با مراجعه به کارشناسان تغذیه، رژیم غذایی متناسبی دریافت کنید، تا شرایط تغذیه‌ای را کنترل کنید. اگر از قبل نیز اضافه وزن داشته‌اید، می‌توانید با آغاز سال جدید دکمه شروع کاهش وزن را روشن کنید و به وزن ایده‌آل برسید.

وی می‌افزاید: نباید سراغ رژیم‌های سم‌زدا که برای این فصل توصیه می‌شود، بروید. کلیه و کبد کار سم‌زدایی را در بدن انجام می‌دهند و رژیم‌ سم‌زدا آسیب‌ زیادی به بدن می‌رساند.



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir