5-اشتباه-رایج-تغذیه
بسیاری از افراد همیشه خود درمانی را به مراجعه به پزشک و کارشناس تغذیه ترجیح می دهیم، بدون آنکه ضررهای احتمالی آنها را در نظر بگیریم این خود درمانی ها را حتی به دیگران هم پیشنهاد می دهیم.متاسفانه بسیاری از اینها به شکل باورهای عمومی و عامیانه درآمده اند که حالا وقت فراموش کردنشان رسیده است.

به عنوان یک متخصص تغذیه همیشه با بیمارانی مواجه هستم که برای گرفتن رژیم های غذایی و بهبود سلامتیشان از منابع اشتباهی استفاده می کنند. در ادامه این مقاله تعدادی از این باورهای اشتباه تغذیه ای را که باید به فراموشی بسپارید را با شما در میان می گذارم:

 

1.برای از دست دادن وزن فقط پروتئین بخورید

 

1.برای از دست دادن وزن فقط پروتئین بخورید

من بسیاری از مراجعه کنندگانم را در یک رژیم غذایی هوشمندانه با مقدار لازم چربی و پروتئین و مقدار کمتری کربوهیدرات قرار می دهم. با این حال بسیاری از آن ها تمایل دارند که فقط گوشت گاو، مرغ و پنیر مصرف کنند و از همه منابع کربوهیدرات اجتناب نمایند. این رویکرد در مصرف زیاد گوشت ممکن است منجر به مشکلات بیشتری ( مانند افزایش خطر مرگ و میر و سرطان ) شود.با این که پروتئین باعث افزایش احساس سیری می شود ولی در یک مطالعه مشخص شده است که کنترل گرسنگی با منابع پروتئینی گیاهی مثل لوبیا و نخود بیشتر است.

نتیجه : مصرف پروتئین برای کوچک شدن دور کمرتان مفید است ولی باید در نیمی از موارد مصرف منابع پروتئینی گیاهی و ماهی را در نظر بگیرید.

 

2. اگر می خواهید تمام مواد مغذی موجود در خوراکی ها را دریافت کنید, باید آن ها را خام مصرف کنید

 

2. اگر می خواهید تمام مواد مغذی موجود در خوراکی ها را دریافت کنید, باید آن ها را خام مصرف کنید

جنبش خام خواری طرفداران زیادی پیدا کرده است. ولی خام خواری همیشه بهترین راه برای دریافت ویتامین ها، مواد معدنی و... موجود در خوراکی ها و قابلیت مبارزه با بیماری ها را نیست. در واقع بسیاری از غذاها زمانی که بخارپز شوند ( مانند کلم بروکلی ) و یا پخته شوند ( مانند گوجه فرنگی ) بهتر جذب بدن می شوند. خام خواری در بسیاری از موارد عالی است ولی گاهی اوقات هم باید از مقداری حرارت برای افزایش جذب ترکیبات مفید، استفاده نمایید.

 

3. روغن نارگیل معجزه خوراکی ها است که همه ما به آن نیازمندیم

 

3. روغن نارگیل معجزه خوراکی ها است که همه ما به آن نیازمندیم

مردم عاشق روغن نارگیل هستند و بسیاری از آن ها معتقدند که در بهبود سلامتی شان موثر است ولی مشکل تصادفی بودن آن است(یعنی برای سلامت تعدادی موثر و برای تعدادی بی اثر است).  مطالعات کنترلی که روی انسان انجام شده این مساله را تایید نمی کند. من پیشنهاد نمی کنم به طور کامل از مصرف روغن نارگیل اجتناب کنید ولی استفاده همیشگی از آن تضمینی برای صد ساله شدن شما نیست. از سوی دیگر مطالعات محکمی درباره فواید روغن زیتون، آجیل ها، دانه ها و روغن ماهی وجود دارد. وقتش نشده که دست از مصرف این روغن فریبنده برداشته و از روغن هایی که ارزششان به اثبات رسیده استفاده کنید؟

 

4. بسیار مهم است که حداقل یک بار در ماه بدن تان را پاکسازی و سم زدایی کنید

 

4. بسیار مهم است که حداقل یک بار در ماه بدن تان را پاکسازی و سم زدایی کنید

 

ما با یک اندام سم زدایی به نام کبد به دنیا آمده ایم که ترجیحش با مصرف خوراکی های مغذی و اجتناب از شکر و داشتن وزن سالم است. اگر با کبد درست رفتار کنید به اندازه کافی بدنتان را سم زدایی می کند. پولتان را برای انجام این هدف (سالم نگه داشتن بدن )صرف کنید نه پاک سازی کننده های معجزه آسا.

 

5. مهم ترین وعده غذایی روزانه, صبحانه است

 

5. مهم ترین وعده غذایی روزانه, صبحانه است

با این که شواهدی قوی در مورد این که مصرف صبحانه باعث عملکرد بهتر کودکان در مدرسه می شود، وجود دارد ولی برای بقیه ما این استدلال تا حدودی محو شده است. علتش این است که بررسی مطالعاتی که پیشنهاد می کنند صبحانه مهم ترین وعده غذایی است نشان داده است به اندازه ای که تصور می کنید، استدلال محکمی در این زمینه وجود ندارد. و بسیاری از آن ها به خاطر سود افرادی است که از عادت سنتی ما برای صرف  صبحانه سود می برند. در عوض من به بیمارانم میگویم هر وقت که گرسنه شدند غذا بخورند و بیشتر روی کیفیت غذای خود تمرکز داشته باشند تا روی زمان آن.

 

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ