افزایش وزن
شاید شما هم جزو کسانی باشید که نمی دانید چرا افزایش وزن داشته اید. در این مطلب در مورد اشتباهاتی که ناخواسته باعث افزایش وزن شما می شوند، صحبت می کنیم.

باورهای غلطی که باعث افزایش وزن شما می شوند

برای کاهش وزن باید مصرف خوراکی های سالم را در برنامه خود قرار دهید. مثلا هر شنبه به بازار رفته و کلم کیل بخرید و شانس مصرف این سبزی سالم را به خودتان بدهید. اگر می خواهید تغذیه درستی داشته باشید باید برای خوراکی های سالم هزینه کنید. البته باید بدانید که قدرت لاغر کنندگی که در مورد مصرف کلم کیل خوانده اید مانند مثلث برمودا اغراق زیادی در آن وجود دارد. درست است که مصرف کلم برای شما مفید است ولی نمی توان آن را به عنوان بهترین سبزی در این زمینه طبقه بندی کرد و در حد افسانه ای که دهان به دهان گشته، بیشتر نیست.

اغلب باورهایی که در مورد خوراکی ها دارید فقط در حد شایعه است که از تلویزیون گرفته تا روزنامه های و صحبت های تلفنی و گفتگوها دست به دست منتقل شده است. بنابراین محققین ما به دنبال تعیین صحت این اطلاعات رفته اند. با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که چگونه واقعیت را از داستان پردازی جدا کرده و با تغییرصحیح در عادات خوردن خود، به راحتی می توانید به هدف کاهش وزن تان برسید.

 

1. باور غلط: کلم کیل سالم ترین سبزی موجود است

کلم کیل سالم ترین سبزی موجود است

بررسی واقعیت: مطالعه ای که در سال 2014 در دانشگاه ویلیام پاترسون (  William Paterson University)  انجام شد، میوه ها و سبزیجات را بر اساس تراکم مواد مغذی طبقه بندی کرد. این طبقه بندی بر اساس سطح 17 ماده مغذی مختلف که برای بهبود سلامت قلب و عروق مفید هستند، انجام شد. جای تعجب نبود که 16 رتبه اول به سبزیجات برگ سبز اختصاص پیدا کرد که هر کالری آن ها سرشار از مواد مغذی بودند ( رتبه 17 به فلفل دلمه قرمز اختصاص پیدا کرده بود ). ولی کلم کیل حتی جزو 10 سبزی برتر هم قرار نگرفت. در واقع اسفناج و کاهوی رومانی مثل جعفری و پیازچه تمام سبزیجات سبز را در این طبقه بندی شکست دادند. حتی برگ های چغندر که معمولا دور می اندازید هم در رده بعدی این طبقه بندی قرار گرفت.

 

2. باور غلط: سیروپ (شربت) ذرت با فروکتوز بالا بدتر از قند است

سیروپ (شربت) ذرت با فروکتوز بالا بدتر از قند است

بررسی واقعیت: با توجه به تحقیقات جدید در رژیم غذایی بدون شکر، شکر استاد مخفی شدن است. مالتودکسترین (Maltodextrin )، سیروپ برنج قهوه ای، دکستروز (dextrose)، ساکاروز (sucrose ) انواع قندهایی هستند که مصرف می کنیم، ولی شناخته شده ترین آن ها سیروپ ذرت با فروکتوز بالاست. ولی آیا این سیروپ بدتر از شکر ساده یا قند برای ایجاد مشکلات متنوع در دراز مدت است؟

در یک بررسی که در سال 2014 برای مطالعه و مقایسه اثرات قند و سیروپ ذرت با فروکتوز بالا انجام گرفت، هیچ تفاوتی بین این دو در ایجاد تغییرات سطح قند خون، سطح چربی یا اشتها، پیدا نشد. به عبارت دیگر، بدن شما نمی تواند این دو را از هم تشخیص دهد و هر دو برایش قند محسوب می شوند. در واقع گناه اصلی این سیروپ، ارزان بودن آن است که سبب شده به همه چیز از غلات گرفته تا سس کچاپ و سس سالاد اضافه شود. ولی ایده واقعا خوبی است که مصرف این سیروپ را در رژیم غذایی تان کاهش دهید. بهترین کار این است که تمام قند غیر ضروری رژیم غذایی خود را حذف نمایید.

 

3. باور غلط: نمک دریا نوعی سالم از نمک است

نمک دریا نوعی سالم از نمک معمولی است

بررسی واقعیت: نمک معمولی معدنی بوده و حاوی 2300 میلی گرم سدیم در هر قاشق چایخوری است. نمک دریا از تبخیر آب دریا بدست می آید که باز هم حاوی 2300 میلی گرم سدیم در هر قاشق چایخوری است. یعنی از این نظر دقیقا مشابه هم هستند. طرفداران نمک دریا روی این نکته تاکید می کنند که، این نمک حاوی موادی دیگر از قبیل منیزیم و آهن است، ولی در حقیقت مقدار این مواد بسیار کم است. برای بدست آوردن مقدار کافی از این مواد از طریق نمک دریا باید همزمان مقدار بسیار زیاد و در نتیجه خطرناک سدیم دریافت کنید. نمک معمولی به طور منظم با ید غنی می شود که نقش مهمی در تنظیم هورمون های بدن دارد، از سویی دیگر محتوای ید نمک دریا تقریبا صفر است.

نتیجه نهایی: تغییر عادت مصرف از نمک به نمک دریا فقط باعث می شود به دلیل احساسی که نسبت به سلامت آن دارید مقدار بیشتری از آن استفاده کرده و ضمن این که هزینه بیشتری می پردازید تاثیری هم بر سلامت شما نخواهد داشت.

 

4. باور غلط: ضرر نوشیدنی های انرژی از نوشابه کمتر است 

نوشیدنی های انرژی زا ضرر کمتری از نوشابه دارند

بررسی واقعیت: نوشیدنی های انرژی زا مانند  Red Bull ،Monster و Full Throttle با داشتن ویتامین B، عصاره های گیاهی و آمینو اسیدها، سعی شان بر این است که انرژی شما را افزایش دهند. ولی بیشترین چیزی که بدن شما از این نوشیدنی ها جذب می کند( به خصوص در اطراف کمر )، قند این نوشیدنی هاست. یک قوطی 400 میلی لیتری نوشیدنی انرژی زا حاوی 280 کالری قند خالص است که حدود 80 کالری بیشتر از آن چیزی است که در یک قوطی 400 میلی لیتری پپسی وجود دارد. علاوه بر این در مطالعه ای که در دانشگاه مریلند انجام شد متوجه شدند که، تاثیر خورندگی نوشیدنی های انرژی زا بر روی دندان 11 درصد بیشتر از نوشابه های معمولی است. 

این هم از راز شرکت های سازنده نوشیدنی های انرژی زا که نمی خواهند شما بدانید: تنها نوشیدنی ای که انرژی زا بودنش تایید شده، نوشیدنی های حاوی کافئین هستند. اگر می خواهید انرژی خود را افزایش دهید، قند را کناری گذاشته و یک فنجان قهوه بنوشید ( هر فنجان قهوه تلخ فقط دارای 5 کالری است که باعث می شود نوشیدن روزانه آن در یک سال حدود 15 کیلو از وزنتان کم کند).

 

5. باور غلط: نوشابه های رژیمی کمک می کند لاغر بمانید

نوشابه های رژیمی کمک می کند لاغر بمانید

بررسی واقعیت: مجمع تحقیقات چاقی به طور فزاینده ای در مورد شیرین کننده های مصنوعی استفاده شده در نوشابه های رژیمی -- aspartame و sucralose به عنوان مثال – هشدار می دهد، چون این شیرین کننده ها جلوی کنترل اشتها در ادامه روز را می گیرند. یک مطالعه در پوردو مشخص نمود، موش هایی که قبل از صرف غذا از شیرین کننده های مصنوعی استفاده کرده بودند، کالری دریافتی بیشتری داشتند و یک مطالعه در دانشگاه تگزاس نشان داد، افرادی که در هفته 3 بار نوشیدنی رژیمی مصرف می کنند نسبت به دیگران 40 درصد چاق تر بودند. سعی کنید مصرف این نوشیدنی ها را قطع کرده و آن را با آب گازدار با طعم لیمو، خیار و گیاهان تازه جایگزین کنید.

یک مطالعه که در مجله آمریکایی بهداشت عمومی منتشر شده بود مشخص کرد، بزرگسالانی که اضافه وزن دارند نسبت به افرادی که وزن متعادل دارند نوشیدنی رژیمی بیشتری مصرف می کنند. افرادی که نوشابه رژیمی می نوشند نسبت به افرادی که نوشابه معمولی می نوشند در طول روز کالری بیشتری مصرف می کنند. محققان بین مصرف منظم نوشابه های رژیمی و کاهش واکنش به شیرین کننده های مصنوعی رابطه پیدا کرده اند، همچنین رابطه کاهشی بین طعم شیرین و ارزش انرژی را هم مشخص کرده اند. به این معنی که بدن افرادی که نوشابه رژیمی مصرف می کنند، با مصرف شیرینی دیرتر نشانه های سیری را حس می کنند که همین امر سبب می شود پرخوری کرده و وزنشان اضافه شود.

 

6. باور غلط: ماست برای باکتری های شکم تان مفید است

ماست برای باکتری های شکم تان مفید است

بررسی واقعیت: مطمئنا بعضی از ماست ها حاوی باکتری هایی مفیدی هستند که هنگام نیاز به کمک روده ها می آیند. لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس (Lactobacillus acidophilus) باکتری مفیدی است که در ماست وجود دارد. ولی بیشتر ماست ها قند بالایی دارند که فقط موجب تولید باکتری های ناسالم در روده می شوند، نه هیچ چیز دیگر (باکتری های ناسالم در شکم تان از قند تغذیه می کنند، درست به همان روشی که در اطراف دندان هایتان جمع شده و تغذیه می کنند).

 

7. باور غلط: خوراکی های کم چرب برای شما بهترند

خوراکی های کم چرب برای شما بهترند

بررسی واقعیت: خوراکی هایی که در فروشگاه ها به عنوان کم چرب به فروش می رسند، سرشار از نمک و کربوهیدرات های ارزان هستند. یک مطالعه در سال 2008 در مجله پزشکی نیوانگلند نشان داد که، در طول 2 سال افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشته اند 62 درصد بیشتر از افرادی که سعی کرده بودند چربی را از رژیمشان حذف کنند، کاهش وزن بیشتری داشته اند.

 

8. خوراکی های بدون چربی ترانس، واقعا فاقد این چربی هستند

خوراکی های بدون چربی ترانس، واقعا فاقد این چربی هستند

بررسی واقعیت: دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت اجازه می دهد که تولید کنندگان روی بسته بندی ها از میزان صفر گرم چربی ترانس استفاده کنند، حتی به صورت بزرگ در جلوی بسته بندی هایشان بنویسند، البته تا زمانی که این خوراکی حاوی کمتر از 0.5 گرم چربی ترانس در هر وعده باشد. سازمان بهداشت جهانی با توجه به عوامل ناشناخته مربوط به بیماری های قلبی به افراد توصیه می کند که مصرف چربی های ترانس را تا حد ممکن پایین بیاورند و حداکثر 1 گرم در هر 2000 کالری مصرف داشته باشند.

اگر یخچالتان پر از مواد غذایی با تقریبا نیم گرم چربی ترانس در هر وعده است، ممکن است روزانه چربی ترانس بیشتری از حد مجاز استفاده کنید. مجله آمریکایی ارتقا سلامت در مقاله ای که اخیرا منتشر کرده از این سهل انگاری سازمان بهداشت جهانی پرده برداشته و از خوانندگان خود خواسته تا زمانی که این مشکل اصلاح شود سعی کنید از مصرف تمام مواد غذایی حتی آن هایی که با روغن نیمه هیدروژنه تولید شده اند ( چربی های ترانس ) خودداری کنید.

 

9. باور غلط: مواد خوراکی با برچسب طبیعی سالم ترند

مواد خوراکی با برچسب طبیعی سالم ترند

بررسی واقعیت: سازمان بهداشت جهانی هیچ کنترل دقیقی برای استفاده از کلمه طبیعی بر روی برچسب های تغذیه ندارد. مثلا، سون آپ (7 up ) به خود می بالد که 100 درصد طعمش طبیعی است، در حالی که حقیقت این است که نوشابه با سیروپ ذرت فروکتوز بالای غیر طبیعی شیرین می شود. ذرت طبیعی است ولی سیروپ ذرت با فروکتوز بالا با استفاده از سانتریفیوژ و یک سری واکنش های شیمیایی تولید می شود.

دیگر سو استفاده کنندگان از کمله طبیعی، اسنک های ذرتی طبیعی (Natural Cheetos) است که با مالتودکسترین (maltodextrin) و دی سدیم فسفات (disodium phosphate) ساخته می شود و تنها مواد طبیعی موجود در آن کشمش و سبوس است که هر دو در شکر و سیروپ ذرت قرار گرفته اند. بدترین قسمت این است که شما باید برای یک مشت غذای بی ارزش معمولی پول بیشتری پرداخت کنید.

 

10. باور غلط: زرده تخم مرغ باعث افزایش کلسترول خون می شود

زرده تخم مرغ باعث افزایش کلسترول خون می شود

بررسی واقعیت: درست است که زرده تخم مرغ حاوی کلسترول است، ولی تحقیقات ثابت کرده است که کلسترول خوراکی تقریبا هیچ ربطی به کلسترول سرم خون ندارد. محققین دانشگاه ویک فارست ( Wake Forest University)  نشان دادند که در بیش از 30 مطالعه که روی تخم مرغ انجام شده، هیچ ارتباطی بین مصرف تخم مرغ و بیماری قلبی پیدا نشده و یک مطالعه در دانشگاه سنت لوئیس نشان داد که مصرف تخم مرغ در صبحانه می تواند باعث کاهش مصرف کالری در ادامه روز شود.

 

11. باور غلط: اگر ورزش می کنید هر چه که بخواهید می توانید بخورید

اگر ورزش می کنید هر چه که بخواهید می توانید بخورید

بررسی واقعیت: متاسفانه اگر به خاطر ورزش چند برش کیک و سیب زمینی سرخ کرده به خودتان جایزه دهید، نیم ساعت دویدن سریع روی تردمیل هیچ کمکی به کاهش وزن تان نخواهد کرد. می دانیم که روی نمایشگر تردمیل نوشته شده است که 500 کالری سوزانده اید، ولی خروجی برآورد این دستگاه ها متاسفانه همیشه دقیق نیست! تقریبا ورزش همراه با رژیم غذایی بد هیچ تاثیری ندارد، مگر این که نصف روز خود را در باشگاه بگذرانید. برای نتیجه گیری باید علاوه بر ورزش از رژیم غذایی هوشمندانه ای هم استفاده کنید.

 

12. باور غلط: اگر قبل از ورزش چیزی نخورید، چربی بیشتری می سوزانید

اگر قبل از ورزش چیزی نخورید، چربی بیشتری می سوزانید

بررسی واقعیت: بدون سوخت مناسب توان کافی برای انجام ورزش در مدت زمان لازم برای ایجاد تغییر در بدنتان را نخواهید داشت. تمرینات بدون خوردن صبحانه می تواند باعث کاهش قند خون و عدم تمرکز شود که موقع عرق کردن در اثر فعالیت می تواند برایتان خطرساز باشد. به علاوه زمانی که در حال دویدن با شکم خالی هستید، بعد از ورزش احساس گرسنگی بیشتری خواهید داشت که به معنی تصمیم گیری های اشتباه در خوردن مواد غذایی کم ارزش خواهد بود. مثلا شاید بعد از برگشتن به خانه یک پیتزای کامل را یک جا بخورید.

 

13. باور غلط: لاغری تضمینی با رژیم غذایی پالئو Paleo

لاغری تضمینی با رژیم غذایی پالئو Paleo

بررسی واقعیت: جای تعجب نیست که رژیم پالئو بیشترین آمار جستجو را در سال های اخیر در گوگل ثبت کرده است. مصرف گوشت و استیک برای کاهش وزن؟ بله لطفا! ولی رژیم پالئو واقعا بهتر از آن است که بتواند حقیقت داشته باشد. با این که رژیم غذایی غنی از پروتئین در ابتدای امر به کاهش وزن کمک می کند ولی به گفته محققین اسپانیایی، خوردن کم کربوهیدرات و پروتئین زیاد در طولانی مدت می تواند سبب افزایش وزن شود. در حقیقت مطالعه آن ها نشان داد، افرادی که رژیم با پروتئین بالا را رعایت کرده بودند، در 90 درصد موارد نسبت به افرادی که گوشت زیادی مصرف نمی کردند، در طولانی مدت 10 درصد به وزن بدنشان اضافه شده بود.

برای رسیدن به کاهش وزن با رژیم غذایی پالئو، خوراکی های ناسالم فرآوردی شده را کنار گذاشته و از روغن هایی که در رژیم های غذایی توصیه می شود استفاده کنید، ولی پروتئین را به اندازه مصرف کنید. مصرف پروتئین روزانه در مردان نباید بیشتر از 56 گرم و در زنان نباید بیشتر از 46 گرم باشد. مصرف بیشتر از این میزان به عنوان چربی های ناسالم و مضر برای سلامتی در بدن ذخیره می شود.

 

14. باور غلط: همه کالری ها با هم برابرند

همه کالری ها با هم برابرند

بررسی واقعیت: خوردن 300 کالری مرغ مثل خوردن 300 کالری کیک نیست. بدن متناسب با مواد مغذی ای که هر خوراکی را تشکیل می دهند، آن ها را استفاده و ذخیره می کند. برای مثال، ذرت و لوبیا حاوی نشاسته مقاوم هستند، نوعی کربوهیدرات که هضم آن کار سختی است. 

بدن قادر نیست بسیاری از کالری ها و گلوکزها را جذب کند و مواد مغذی که در بدن سوزانده نشود، به عنوان چربی ذخیره می شود. این مساله برای منابع پروتئین خالص مثل بوقلمون، مرغ و ماهی هم صدق می کند. ضمن این که پروتئین در مقایسه با چربی و کربوهیدرات قدرت سیر کنندگی بیشتری دارد.

بدن شما در حین فرایند هضم درصد منصفانه ای از کالری گوشت را می سوزاند و بعد از هضم غذا حدود 35 درصد از کالری دریافتی شما سوزانده می شود. کوکی های مورد علاقه شما نمی توانند چنین ادعایی داشته باشند.درواقع، از آن جایی که شیرینی اصلی خوردنی های شیرین، کالری خود را از شکر می گیرند باعث می شود از دسر خود کالری بیش از حدی دریافت کنید که شما را گرسنه و در نتیجه چاق و پرخور می کند.

 

15. اگر می خواهید وزنتان کم شود، نباید در شب چیزی بخورید

YOU CAN’T EAT AT NIGHT  IF YOU WANT TO LOSE

بررسی واقعیت: خوردن بیش از حد از کالری ها در طول روز، نه فقط در طول شب، سبب افزایش وزن می شود. در حقیقت خوردن خوراکی سالم قبل از خواب باعث افزایش متابولیسم و کاهش وزن می شود، نه بر عکس آن!

وقتی قبل از خواب چیزی نخورید سطح قند خونتان کاهش پیدا کرده و در نتیجه نمی توانید درست بخوابید و در نتیجه در طول روز بیشتر به دنبال خوردن قند و کربوهیدرات خواهید بود. اگر این اتفاق اغلب بیافتد، سبب افزایش وزن شما خواهد شد. از سویی دیگر خوردن میان وعده درست می تواند قند خون را ثابت نگه داشته و درنتیجه هورمون چربی سوز گلوکاگون ( glucagon)، می تواند وظیفه اش را به درستی انجام دهد. 

 

16. باور غلط: همین که یک خوراکی سالم باشد کافیست تا هر چه دلتان می خواهد از آن بخورید

همین که یک خوراکی سالم باشد کافیست تا هر چه دلتان می خواهد از آن بخورید

بررسی واقعیت: آووکادو، بلغور جو دوسر، آجیل ها و خامه آن ها و کره های خوشمزه، خوراکی های کاملا سالمی هستند، ولی کم کالری نیستند. مثلا خوردن 200 کالری جو دوسر یا کوکی های شیرینی که با این دانه پخته می شوند، خوراکی های سالمی هستند ولی این مجوز را به شما نمی دهد که هر چه خواستید از این خوراکی ها بخورید.

نتیجه: خوراکی ها چه مغذی باشند چه نباشند، برای هر وعده باید مقدار معینی از آن ها را مصرف کنید. اگرنمی توانید مقدار معقولی از برخی خوراکی های پر کالری سالم را برای وعده غذایی خود در نظر بگیرید، حتما از جدول های تغذیه ای که کالری خوراکی ها را مشخص نموده اند، استفاده کنید یا از بسته بندی هایی که خوراکی ها را بر اساس مقدار کالری بسته بندی کرده اند، خریداری کنید. خریدن بسته های کوچک خوراکی ها با وجود ارزش افزوده بیشتری که می پردازید، ولی برای مصرف شما مناسب تر به نظر می رسند.

 

17. باور غلط: مصرف پروتئین شیک (PROTEIN SHAKES ) و پروتئین بار (PROTEIN BAR) در کاهش وزن موثر است

مصرف پروتئین شیک (PROTEIN SHAKES ) و پروتئین بار (PROTEIN BAR) در کاهش وزن موثر است

بررسی واقعیت: اگر چه محصولات پروتئینی بسته بندی شده می توانند بخشی از رژیم های غذایی سالم در دنیا باشند، ولی برتری ای نسبت به وعده های غذایی که که در خانه با مواد مغذی مشابه درست می شوند، ندارند. با این حال، بسته به این که چه شیرینی یا شیکی انتخاب کنید، ممکن است حتی سلامت خود را هم به خطر بیندازید.

بسیاری از محصولات محبوب با مواد افزودنی نفخ زا، مانند کاراگینان (carrageenan ) و آب پنیر به علاوه رنگ کاراملی ساخته می شوند که مشخص شده عامل ایجاد سرطان هستند. تعدادی از مواد خوارکی تیوپی هم به جای شکر از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند که می تواند ولع برای خوردن شیرینی را بیشتر کرده و در طول زمان سبب افزایش وزن شوند.

توصیه: ولی اگر می خواهید در رژیم خود از شیک و بار استفاده کنید، بهتر است آن ها را در خانه با مواد سالم، میوه های تازه، سبزیجات، شیر یا آب و شکر کم و پودرهای پروتئینی گیاهی تهیه کنید. ضمن این که این خوراکی ها را حتما به جای میان وعده یا وعده اصلی غذایی خود استفاده کنید، نه این که به رژیم غذایی معمولی خود اضافه کنید، چون در غیر این صورت به جای کاهش وزن فقط باعث افزایش وزن شما خواهند شد.

 

18. باور غلط: نوشیدن 8 لیوان آب در روز کاهش وزن شما را تضمین می کند

نوشیدن 8 لیوان آب در روز کاهش وزن شما را تضمین می کند

بررسی واقعیت: با این که مصرف آب و رفتن به دستشویی رابطه مستقیمی با هم دارند، ولی مصرف آب و کاهش وزن این گونه نیستند. نوشیدن آب ضمانتی برای کاهش وزن نیست، به خصوص اگر به خوردن غذاهای ناسالم پرکالری ادامه دهید. ولی این مساله به این معنا نیست که نوشیدن آب خنک را متوقف کنید. مصرف آب کافی در طول روز یک عادت بسیار خوب برای حفظ سلامت است. ولی باید بدانید این مورد تنهاتغییری نیست که برای کاهش وزن نیاز دارید.

 

19. باور غلط: آجیل چاق کننده است

آجیل چاق کننده است

بررسی واقعیت: آجیل ها به خاطر محتوی چربی ای که دارند از شهرت بدی برخوردار شده اند، ولی علم تغذیه نشان می دهد که خصوصیت چربی موجود در آجیل ها برای سلامتی ما لازم است.

در واقع اخیرا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که مجدد اصطلاح سالم در مورد خوراکی هایی که چربی آن ها برای سلامتی مفید است، ارزیابی می شود. می توان آجیل هایی مانند پسته را در این گروه قرار داد. آجیل هایی مثل پسته که در پوسته قرار گرفته اند، می توانند بدن شما را فریب دهند و باعث شوند زودتر احساس سیری کنید، چون پوسته های باقی مانده به چشم شما مانند یک وعده خوراکی بالقوه به نظر می رسند که جلوی زیاده روی در خوردن شما را می گیرند.

 

20. باور غلط: خوردن غذاهای حاضری احساس بهتری به ما می دهند

خوردن غذاهای حاضری احساس بهتری به ما می دهند

بررسی واقعیت: غذاهای حاضری احساس بهتری به شما می دهند، درست است؟ در واقع این طور نیست. در مطالعه ای که سال 2014 در مجله روانشناسی سلامت با عنوان افسانه غذاهای حاضری و راحت، انجام شد، محققان به شرکت کنندگان فیلم ناراحت کننده نشان دادند تا تاثیر منفی روی روحیه شان بگذارد، سپس به آن ها غذاهای حاضری، غذاهایی که حاضری و راحت محسوب نمی شدند یا خوراکی هایی که اصلا غذا به حساب نمی آمدند، دادند. 

نتیجه: شرکت کنندگان همزمان با هم احساس بدی که داشتند را از یاد بردند، صرف نظر از چیزی که خورده بودند. هنوز هم فکر می کنید احساس بدی که دارید بهانه ای برای پرخوری کردن است؟ مشخص شده که نیست. پس بهتر است به خودتان روحیه بدهید تا وزنتان کاهش پیدا کند.

 

21. باور غلط: کره بادام زمینی یک ماده غذایی سالم است

کره بادام زمینی یک ماده غذایی سالم است

در بهترین شکل آن می توان گفت که کره بادام زمینی یک ماده غذایی سالم است، زیرا بادام زمینی سرشار از چربی های تکثیر نشده است، چربی هایی مفید برای قلب که به کاهش وزن هم کمک می کند. مواد تشکیل دهنده یک شیشه کره بادام زمینی سالم که باید روی شیشه بخوانید عبارتند از:

- بادام زمینی ( Peanuts).

- شربت ذرت جامد (corn syrup solids9).

- قند (sugar ).

- پروتئین نخود (pea protein ).

- نمک (salt ).

- روغن های گیاهی کاملا هیدوژنه (fully hydrogenated vegetable oils)

- مونوگلیسیرید و دی گلیسیرید (mono and diglycerides )

- مولاس (molasses).

- اکسید منیزیم (magnesium oxide).

- نیاسینامید (niacinamide ).

- فریک ارتو فسفات  (ferric orthophosphate).

- اکسید روی (zinc oxide ).

- سولفات مس (copper sulfate ).

- اسید فولیک (folic acid ).

- پیریدوکسین هیدروکلراید pyridoxine hydrochloride .

بیشتر کره های بادام زمینی درصد بالایی فراوری شده و سرشار از قند و روغن های چرب ترانس هستند و میزان چربی های سالم تکثیر نشده در آن ها خیلی کم تر از مقداری است که، به آن نیاز دارید. کره های بادام زمینی خامه ای که راحت روی نان کشیده می شوند (Peanut butter spread) هم که بدتر هستند. کلمه spread  بر روی این شیشه ها نشان دهنده این است که حداقل 10% مواد افزودنی دارند. با ادعای فروشنده ها درمورد کره بادام زمینی طبیعی و هر وعده دیگری که به شما می گوید یک خوراکی سالم کم چرب استفاده می کنید، فریب نخورید.

 

22. باور غلط: نان چند دانه و نان گندم کامل بهتر از نان سفید است

نان چند دانه و نان گندم کامل بهتر از نان سفید است

صبر کنید، به نظر شما کلمه چند دانه یکی از بزرگترین کلمات شعار گونه در تغذیه نیست؟. همه به ما می گویند که به جای نان سفید از نان کامل استفاده کنیم ؟ بله. ولی متاسفانه این برچسب ها فقط در محدوده تولیدات محلی اعتبار دارند. نان کامل گندم به طور کلی همان نان سفید است که به آن ملاس یا کارامل اضافه شده و ما با دیدن رنگ تیره آن فکر می کنیم نان سالم است. کلمه چند دانه هم فقط به این معناست که به احتمال زیاد در پخت نان از انواع مختلف غلات تصفیه شده بی ارزش استفاده شده استهمیشه در بسته بندی های نان به دنبال کلمه 100% گندم کامل یا 100% غلات سبوس دار بگردید.

 

23. باور غلط: ساندویچ رپ سالم تر از ساندویچ معمولی است

ساندویچ رپ سالم تر از ساندویچ معمولی است

ساندویچ رپ، یک نوع ساندویچ است که از نان گرد پیچیده شده دور یک سری مواد تهیه می‌شود. نانی که در رپ استفاده می‌شود نان گندم بوده و ممکن است تورتیلا، پیتا و یا لواش باشد. مواد داخل این ساندویچ شامل گوشت سرد ورقه‌ای (مانند کالباس) یا مرغ یا ماهی، کاهو خردشده، گوجه خردشده یا پیکو دی گالو، گوآکاموله، قارچ سرخ‌شده، بیکن، پیاز گریل‌شده، پنیر و انواع سس‌ها مانند رنچ و یا خردل عسلی می‌شود.

این ورقه های نان ظریف و نازک که به دور ساندویچ پیچیده می شوند، بسیار چشم نواز و سالم به نظر می رسند. چطور ممکن است که بهتر از مصرف نان ساندویچی نباشند؟، خب بهتر است مواد داخل ساندویچ را هم در نظر بگیرید. این مواد برای هر نفر حدود 310 کالری دارد، حتی قبل از این که یک تکه گوشت یا سس به آن اضافه کنید. دلیلش این است که برای اضافه کردن تورتیلا و پیچاندن آن به دور مواد خوراکی باید به آن چربی اضافه کرد که اغلب روغن سویا یا هیدروژنه است (در حقیقت وقتی که می خواهید ساندویچ مکزیکی سفارش بدهید، بهتر است به جای تاکوی تازه از تاکوی خشک استفاده کنید. به همان دلیلی که در بالا اشاره شد).

 

24. باور غلط: سیب زمینی فقط کربوهیدرات است

سیب زمینی فقط کربوهیدرات است

سیب زمینی را می توانید در بشقاب غذای همه افراد پیدا کنید، اما بر خلاف چیزی که فکر می کنید این ماده خوراکی که در همه آشپزخانه ها پیدا می شود، ارزش خوردن دارد. در مطالعه ای که اخیرا انجام شده مشخص شد که سطوحی از مواد شیمیایی گیاهی (phytochemicals) مانند زردینه (flavonoids ) و کوکو آمینز (kukoamines)، در سیب زمینی دیده می شود که قابل رقابت با کلم بروکلی، اسفناج و کلم بروکسل است.

کوکوآمینز چیست؟ شاید تا به حال این اصطلاح را نشنیده باشید، زیرا قبلا تصور می شد که این ماده فقط در گیاهان دارویی چینی پیدا می شود و با کاهش آسیب رادیکال های آزاد و التهاب در کاهش فشار خون نقش موثری دارد.


تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ