بدترین و بهترین شکلات تلخ ها
آیا شکلات تلخ دوست دارید؟ در این مطلب به بررسی شکلات تلخ های موجود در بازار و تاثیر آنها بر سلامتی مان می پردازیم

شکلات تلخ های مفید 

حتما شما هم تا به حال مطالب زیادی در مورد منافع مصرف شکلات تلخ خوانده اید. ما در این مقاله راهنمای کاملی برای مصرف شکلات در اختیار شما قرار می دهیم تا بدانید کدام شکلات ها بیشترین نقش موثر در کمک به سلامت را دارند و کدامیک فقط باعث چاق تر شدن شما می شوند.

شکلات فقط برای کاهش ولع شما به مصرف قند مفید نیست. شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی، نظیر چربی های سالم، آهن، منیزیم و یک گروه خاص از آنتی اکسیدان هایی که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند به نام فلاونول، است. این ترکیبات در کنار کافئین موجود در کاکائو جریان خون به مغز را افزایش داده و عملکرد شناختی را بهبود می بخشند و به نوعی غذای مغز محسوب می شوند. به علاوه، از آن جایی که شکلات از دانه های تخمیر شده کاکائو تهیه شده، منبع غنی از پروبیوتیک ها و پری بیوتیک هاست، منبع غذایی و باکتری هایی که در کنار هم می توانند تعادل روده های آسیب دیده در سالیان متمادی به خاطر رژیم غذایی با قند و چربی بالا را باز گردانند.

بر اساس مطالعات منتشر شده در مجله های تغذیه و سن از مجله های انگلیسی، مشخص شده که شکلات به کاهش فشار خون و بهبود مشخصات کلسترول و کاهش خطر بیماری های قلبی تا 31 درصد کمک می کند. یک اخطار؟ تنها بار های شکلاتی خاص می توانند به کاهش چربی شکم و بهبود سلامت قلب کمک کنند.

به گفته دکتر نیکا گلدبرگ (Nieca Goldberg) کاردیولوژیست و مدیر مرکز بهداشتی زنان در مرکز پزشکی Joan H. Tisch، تحقیقات هنوز در مورد تاثیرات شکلات تلخ روی قلب و تاثیر آن روی سلامت کلی بدن ادامه دارد، ولی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، شکلات به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آن می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مورد استفاده قرار بگیرد.

او می گوید: من به بیمارانم توضیه می کنم که مصرف روزانه یک اونس ( 28 گرم ) شکلات می تواند به سلامت کلی بدنشان کمک کند. شکلات را می توان به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کرد، به خصوص که جلوی ولع بیشتر به خوردن را می گیرد. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که مصرف بیشتر به معنی بهتر بودن نیست و حواستان به مقدار مصرف تان باشد.

برای انتخاب شکلات مناسب و کنار گذاشتن انواعی که بیش از حد فراوری شده اند و فاقد مواد مغذی هستند، می توانید این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید تشخیص دهید که بهترین شکلات برای شکم، قلب و جوانه های چشایی شما کدام است. مطمئن شوید شکلاتی که انتخاب می کنید، حداقل 70 درصد کاکائو ( حبه کاکائوی غنی از فلاونول) داشته باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 دلیل مهم برای خوردن شکلات تلخ

بیشتر بدانید : خواص شیرین شکلات تلخ!


بدترین شکلات های تلخ

1. شکلات تلخ رویال کدبری (Cadbury Royal Dark)

شکلات تلخ رویال کدبری

هر 1 اونس ( 5 تکه یا یک چهارم بار ): 145 کالری، 9 گرم چربی ( 6 گرم چربی اشباع )، 16.5 گرم کربوهیدرات، 2 گرم فیبر، 14.5 گرم شکر، 1.5 گرم پروتئین.

کدبری برای بازاریابی این شکلات کار فوق العاده ای انجام داده و مصرف کنندگان بازار را به خوبی گمراه کرده است، این شرکت ادعا می کند که این شکلات خالص، 100 درصد کم شیرین و 100 درصد خوشمزه است. درست مثل این است که بگویید یک بسته سس گواکاموله، حاوی 100 درصد گواکاموله است، نه 80 درصد آووکادو، 10 درصد گشنیز، 5 درصد پیاز و 5 درصد لیمو.

ممکن است که این شکلات یک شکلات کاملا نیمه شیرین باشد که البته حاوی مقدار زیادی شکر ( حدود 15 گرم در 1 اونس )، چربی شیر، طعم دهنده مصنوعی و لیستین سویا است.

بیشتر بدانید : آووکادو و هر آنچه باید در مورد این میوه معجزه آسا بدانید


2. لیندت چیلی، شکلات تلخ عالی (Lindt Chili)

لیندت چیلی، شکلات تلخ عالی

هر 1 اونس ( حدود 3 تکه یا یک چهارم بار ): 135 کالری، 9 گرم چربی ( 5 گرم چربی اشباع )، 17 گرم کربوهیدرات، 0 گرم فیبر، 13.5 گرم شکر، 1.5 گرم پروتئین.

اجازه ندهید اسم این شکلات فریبتان دهد و تصور کنید که باعث افزایش متابولیسم تان می شود. مطئنا در این شکلات مقداری عصاره چیلی وجود دارد(  که خوانندگان ما می دانند حاوی ترکیبی به نام کپسایسین (capsaicin) است که متابولیسم بدن را افزایش می دهد)، ولی مقدار شکر موجود در این شکلات بیشتر از آنی است که برای بدن مفید باشد. شکر سطح گلوکز خون شما را بالا برده و خیلی سریع جذب سیستم بدن می شود، انگار یک سطل آب روی کوره سوخت کالری داخلی بدن تان ریخته باشید.

بیشتر بدانید : افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن با 25 راز کاملا اجرایی

3. شکلات تلخ 54 درصد ارگانیک پرتقالی نیومن اون  (Newman's Own Organics Orange 54% Dark)

شکلات تلخ 54 درصد ارگانیک پرتقالی نیومن اون

هر 1 اونس ( حدود یک سوم بار ): 141 کالری، 10 گرم چربی ( 6 گرم چربی اشباع )، 16 گرم کربوهیدرات، 2 گرم فیبر، 12 گرم شکر، 1 گرم پروتئین.

اجازه ندهید که ادعای ارگانیک که همه جای بسته بندی را پر کرده، دلیل خرید شما باشد. Newman's Own به جای اضافه کردن کره کاکائوی بیشتر برای صاف کردن و ضخیم کردن شکلات از روغن ارگانیک سویا استفاده کرده است که نسبت امگا 6 به امگا 3 آن 7.5:1 است، و این نسبت یعنی حاوی اسیدهای چربی است که می تواند باعث افزایش وزن شود.


4. ترافل شکلات تلخ لیندور لیندنت (Lindt Lindor Dark Chocolate Truffles)

ترافل شکلات تلخ لیندور لیندنت

هر 1.3 اونس ( 3 ترافل ): 230 کالری، 19 گرم چربی ( 13 گرم چربی اشباع )، 15 گرم کربوهیدرات، 1 گرم فیبر، 13 گرم شکر، 2 گرم پروتئین.

مطمئنا لیندت از کمی کره کاکائو برای دستور ترافل خود استفاده کرده است، ولی روغن دانه نخل هم در شکلاتشان وجود دارد، که خبری بد برای سلامتی و برنامه کاهش وزن شماست. کاسی بجورک (Cassie Bjork) متخصص تغذیه، توضیح می دهد:  اسید استئاریک (stearic acid) موجود در کره کاکائو با التهاب مبارزه می کند و جلوی گرسنگی را می گیرد. ولی روغن دانه نخل که فراوری زیادی شده باعث ایجاد التهاب شده و به سرعت از دستگاه گوارش عبور می کند، بنابراین نمی توانید از مزایای کاکائوی موجود در این ترافل به اندازه کافی بهره مند شوید. دلیلش این است که این روغن 80 درصد چربی اشباع دارد که برای ایجاد التهاب در دوزهای بالا مشهور است.


5. شکلات تلخ نعنایی بدون قند راسل استور (Russell Stover Sugar Free Dark Chocolate Mint)

شکلات تلخ نعنایی بدون قند راسل استور

هر 1 اونس ( یک سوم بار ): 140 کالری، 11 گرم چربی ( 6.5 گرم چربی اشباع )، 6.5 میلی گرم سدیم، 15 گرم کربوهیدرات، 0 گرم فیبر، 0 گرم قند، 12.5 گرم الکل شکر، 2 گرم پروتئین.

با توجه به دستورالعمل های جدید رژیم غذایی USDA، برای حفظ سلامت نباید روزانه بیش از 50 گرم شکر مصرف کنیم. بنابراین کاملا قابل درک است که بخواهید در مورد میلتان به شیرینی جات حساس باشید و فقط از خوردنی های شیرین بدون شکر استفاده نکنید. کارخانه هایی مثل Russell Stover به جای شکر از شیرین کننده های مصنوعی مثل اسپلندا (Splenda) و الکل های شکر مثل مالتیتول (maltitol) استفاده می کنند که که اگر زیاد مصرف شوند می توانند اثر ملین داشته باشند. اگر دنبال جایگزینی برای آرام کردن جوانه های چشایی خود هستید و نمی خواهید زیاد دستشویی بروید بهتر است مصرف این شکلات را کنار بگذارید.


6. شکلات تلخ ارگانیک 55% پاسچا (55% Pascha Organic Dark Chocolate)

شکلات تلخ ارگانیک 55% پاسچا

هر 1 اونس ( حدود 7 تکه ): 162 کالری، 10.8 گرم چربی ( 6.1 گرم چربی اشباع)، 14.9 گرم کربوهیدرات، 1.4 گرم فیبر ، 128 گرم شکر، 1.4 گرم پروتئین.

مطمئنا این شکلات از نظر USDA، ارگانیک است، دارای گواهی fair-trade، تایید عدم اصلاح ژنتیکی non-GMO و گیاهی است، ولی اجازه ندهید این کلمات پر از ادعا ی روی بسته بندی شما را فریب دهد و از حقیقت دور کند.

حقیقت این است که: بخش عمده ای از این شکلات را شکر تشکیل داده نه کاکائویی که با سرطان مبارزه می کند و فعالیت مغز را بهبود می بخشد. این شکلات را کنار بگذارید، البته این نتیجه گیری به این معنا نیست که تمام شکلات بارهای Pascha از مقبولیت مجاز برخوردار نیستند. گزینه های با درصد بالاتر کاکائو از جمه 70% و 85% جزو بهترین های بازار هستند.


7. شکلات تلخ نرم و لطیف تک بار داو (Dove Silky Smooth Dark Chocolate Singles Bar)

شکلات تلخ نرم و لطیف تک بار داو

هر 1 اونس ( حدود سه چهارم بار ): 153 کالری، 9 گرم چربی ( 5.5 گرم چربی اشباع )، 17 گرم کربوهیدرات، 2 گرم فیبر، 13 گرم شکر، 1.4 گرم پروتئین.

داو ادعا می کند که این بارها را از کاکائو با بهترین کیفیت درست می کند، ولی فریب نخورید! در واقع، کاکائویی که در این بارها استفاده می شود هر چیزی هست به جز با کیفیت. علتش هم پردازش قلیایی آن است، فرایندی که کیفیت و کمیت فلاونول ها و آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو که با بیماری های قلبی عروقی و سرطان مقابله می کنند را کاهش می دهد.

از آن بدتر این که: این بارهای شکلاتی حاوی طعم دهنده های مصنوعی و ترکیبات شیمیایی هستند که بر اساس گفته محققان، به علت عدم تطابق با سیستم ایمنی بدن باعث افزایش سطح شاخص های التهابی می شوند.

بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ + منابع آنتی اکسیدان


8. شکلات تلخ ام اند ام (Dark Chocolate M&Ms)

شکلات تلخ ام اند ام

هر 1 اونس (حدود نصف بسته): 142 کالری، 6.5 گرم چربی ( 4 گرم چربی اشباع )، 19.5 گرم کربوهیدرات، 1 گرم فیبر، 16 گرم شکر، 1 گرم پروتئین.

دستورالعمل Mar برای این شکلات M&Ms نشان می دهد که میزان شکر آن بیشتر از کره کاکائو و حاوی مقدار زیادی رنگ مصنوعی است که حتی مصرف بعضی از آن ها در دیگر کشورها ممنوع شده است،  چون خطرشان برای سلامتی به اثبات رسیده است. به علاوه، فقط نیمی از محتوای بسته M&Ms حاوی حدود 16 گرم شکر است و همه ما می دانیم که مقدار زیادی است که مصرف نیمی از بسته این شکلات باعث می شود بیش تر از 60 درصد شکر مورد نیاز روزانه تان را در عرض یک دقیقه استفاده کنید. حداقل قبل از مصرف باید از این مساله آگاهی داشته باشید.


بهترین شکلات های تلخ

1. بادام شور شکلاتی 70% تئو (Theo Salted Almond 70% Dark Chocolate)

بادام شور شکلاتی 70% تئو

هر 1 اونس ( یک سوم بار ): 141 کالری، 11 گرم چربی ( 6 گرم چربی اشباع )، 47 میلی گرم سدیم، 12.5 گرم کربوهیدرات، 2.5 گرم فیبر، 8 گرم شکر، 2.5 گرم پروتئین.

ما وارد شدن به این سطح خلوص شکلات را دوست داریم ( 70 درصد کاکائو، کمترین درصدی که برای بهره مندی از مزایای شکلات پیشنهاد می شود)، این درصد خلوص به اندازه شکلات بارهای 80% و بالاتر تلخی اش آزار دهنده نیست. به گفته دکتر ایزابل اسمیت (Isabel Smith) متخصص تغذیه، هر چه درصد کاکائو بالاتر باشد بهتر است، ولی باز هم می توانید از مزایای آن برای سلامتی در درصدهای پایین تر هم استفاده کنید. وجود بادام در این شکلات هم یک گزینه اضافی برای بهبود سلامت تان است، به دلیل اضافه شدن پروتئین گیاهی، فیبر و چربی های سالم موجود در بادام که در کنار کاکائو باعث می شود که بعد از مصرف این شکلات کمتر احساس گرسنگی و ولع به خوردن داشته باشید.

بیشتر بدانید : منابع پروتئین + میزان پروتئین مورد نیاز برای افراد مختلف

2. شکلات تلخ 72% با طعم نعنای وحشی ایندنجرد (Endangered Species 72% Cacao with Forest Mint)

شکلات تلخ 72% با طعم نعنای وحشی ایندنجرد (Endangered Species 72% Cacao with Forest Mint)

هر 1 اونس ( حدود دو سوم بار ): 138 کالری، 12 گرم چربی ( 6.5 گرم چربی اشباع )، 14 گرم کربوهیدرات، 3.5 گرم فیبر، 8 گرم شکر، 2 گرم پروتئین.

با وجود 72 درصد کاکائو و تعدادی نعنای طبیعی برای طعم دار کردن، این بارهای شکلاتی با گواهی عدم اصلاح ژنتیکی fair-trade-certified, non-GMO می تواند ولع شما برای خوردن شیرینی را به خوبی ارضا کند.

به علاوه، تحقیقات نشان داده است که، خوردن مقدار کمی شکلات به صورت روزانه می تواند آرام بخش و استرس زدا باشد، که خودبه خود سبب بهبود روند کاهش وزن شما می شود. علتش هم این است که، محققان متوجه شده اند که شکلات تلخ سطح اندورفین و هورمون شادی سروتونین در مغز را افزایش داده که منجر به کاهش استرس و بالا رفتن روحیه می شود. عقب راندن استرس باعث کاهش سطح کورتیزول می شود، هرمونی که عامل جمع شدن چربی در شکم است.


3. کاکائو بارهای 85% ارگانیک سبز و سیاه (Green & Black's Organic 85% Cacao Bar)

کاکائو بارهای 85% ارگانیک سبز و سیاه

هر 1 اونس ( حدود یک چهارم بار ): 178 کالری، 14 گرم چربی ( 8.5 گرم چربی اشباع )، 10.5 گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر، 5.5 گرم شکر، 3 گرم پروتئین.

شرکت سبز و سیاه، امتیازات ویژه ای برای محصولات خود قائل است و شکلات تولید شده توسط آن ها این ویژگی را تایید می کند. آنها لوبیاهای کاکائو را مستقیما از کشاورزانی که تکنیک کشاورزی ارگانیک را رعایت می کنند، تهیه می کنند و از حداکثر تمیزی محصولات خریداری شده اطمینان حاصل می کنند. اجازه ندهید 85% شما را بترساند، تلخی این شکلات کم است و همچنان طعمی ملایم دارد. وانیل ارگانیک و مقدار کمی قند نیشکر ارگانیک که به شکلات اضافه شده طعم تلخ آن را ملایم نموده است. استفاده از کاکائو را به صورت روزانه با افزودن آن به کوکی های خانگی، میان وعده ها و اسموتی هایی که برای کاهش وزن می خورید، در برنامه قرار دهید.


4. بارهای شکلات تلخ ارگانیک 85% آلتر اکو (Alter Eco Dark Blackout 85% Organic Cacao)

بارهای شکلات تلخ ارگانیک 85% آلتر اکو

هر 1 اونس ( حدود یک سوم بار ): 170 کالری، 15 گرم چربی ( 9 گرم چربی اشباع )، 10 گرم کربوهیدرات، 3.5 گرم فیبر، 4 گرم شکر، 2 گرم پروتئین.

مهم ترین چیزی که موقع خرید شکلات باید به آن توجه داشته باشید مقدار شکر آن است، حتی وقتی شکلات تلخ می خرید. زیرا مصرف بیش از حد شیرینی جات می تواند باعث افزایش خطر مشکلات جدی برای سلامت از قبیل دیابت و سرطان شود، نیازی به یادآوری نیست که شیرینی زیاد باعث کاهش انرژی می شود. باید سعی کنید در هر وعده 10 تا 15 گرم قند یا کمتر مصرف کنید. و اغلب بسته بندی های شکلات بیشتر از یک وعده یا همان 1 اونسی است که ما پیشنهاد می کنیم. این بارهای شکلاتی Alter Eco در هر اونس فقط 4 گرم و در هر بسته 6 گرم شکر دارند که باعث می شود یک انتخاب مناسب باشند. 


5. شکلات بارهای صد درصدی فروشن (Fruition Chocolate One Hundred Percent Bar)

شکلات بارهای صد درصدی فروشن

هر 1 اونس ( حدود نصف بار ): 170 کالری، 14 گرم چربی ( 8.5 گرم چربی اشباع )، 8.5 گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر، 0 گرم شکر، 3 گرم پروتئین.

تلخی برایتان آزار دهنده نیست؟ پس این بارهای شکلاتی مخصوص شماست. Fruition یکی از معدود شکلات بارهایی است که برای خوردن ساخته شده (بدون پخت)، که حاوی 100 درصد کاکائوست. این شکلات از مخلوط کاکائوی دومینیکن و پرو به همراه مقداری آب شاتوت قرمز و کاکائوی کاملا برشته درست شده است. یک گاز از آن همان چیزی است که به آن نیاز دارید.


6. شکلات بارهای 70% تلخ و شیرین شارفن برگر (Scharffen Berger 70% Bittersweet Chocolate Bar)

شکلات بارهای 70% تلخ و شیرین شارفن برگر

هر 1 اونس ( یک سوم بار ): 145 کالری، 12 گرم چربی ( 7 گرم چربی اشباع )، 12 گرم کربوهیدرات، 2.5 گرم فیبر، 8.5 گرم شکر، 2.5 گرم پروتئین.

برای شما که شکلات شیری را به شکلات تلخ کامل ترجیح می دهید، این بارهای 70 درصدی Scharffen Berger یک انتخاب عالی است. به خصوص اضافه شدن لوبیای وانیل کامل به کاکائو در این شکلات ها واقعا دوست داشتنی است، چرا که تحقیق منتشر شده در مجله Food and Agriculture نشان داده است که، لوبیای وانیل حاوی مقدار بالای اسیدهای چرب اولئیک (oleic fatty acids) است، چربی های تک غیراشباع که می توانند به کاهش اشتها و بهبود روند کاهش وزن کمک کند.

بیشتر بدانید : خواص درمانی كاكائو


7. بارهای کاکائوی ارگانیک 80% با مغز دانه کاکائو نیبمور (Nibmor Extreme 80% Organic Cacao with Cacao Nibs)

بارهای کاکائوی ارگانیک 80% با مغز دانه کاکائو نیبمور

هر 1.1 اونس ( نصف بار): 160 کالری، 12 گرم چربی ( 7 گرم چربی اشباع )، 15 گرم کربوهیدرات، 4 گرم فیبر، 8 گرم شکر، 2 گرم پروتئین.

Nibmor Extreme، تنها 5 ماده تشکیل دهنده دارد، اولی کاکائوی ارگانیک، که شامل بخش نرم شکلات بار و همچین بخش کرانچی که همان مغز دانه های کاکائو است که غنی از فلاونول هستند. 


8. شکلات 72% ها فود به همراه کوینوآی پف کرده و کره بادام (Hu Foods Almond Butter & Puffed Quinoa 72% Cacao)

شکلات 72% ها فود به همراه کوینوآی پف کرده و کره بادام

هر 1.05 اونس ( نصف بار ): 170 کالری، 15 گرم چربی ( 8 گرم چربی اشباع)، 12 گرم کربوهیدرات، 2 گرم فیبر، 8 گرم شکر، 2 گرم پروتئین.

این محصور یک شکلات بار تلخ سنتی نیست. Hu Food's Almond Butter&Puffed Quinoa یک محصول کاملا انقلابی است. کره بادام که با یک لایه شکلات تلخ 72 درصد پوشانده شده، طعم شور و شیرین دلپذیری مانند شکلات Reese را به یاد شما می آورد که دانه های پف کرده کوینوآ در آن ترکیب شگفت انگیزی را ایجاد می کند. این شکلات واقعا دلپذیر است.


بیشتر بدانید : شکلات بخورید و لاغر بمانید

بیشتر بدانید : پایین آوردن کلسترول با خوردن بادام و شکلات تلخ

بیشتر بدانید : شکلات تلخ چه تاثیری بر قوه بینایی می گذارد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : شکلات تلخ


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ