راهنمای خرید ماهی و دیگر غذاهای دریایی
ین مقاله یک چک لیست راحت است برای زمانی که می خواهید برای خرید غذاهای دریایی بروید و خیالتان را از بابت خرید غذاهای دریایی با محدودیت مقاومت در برابر آنتی بیوتیک و ماهی گیری بیش از حد، کم بودن سموم و تازگی آن راحت می کند.

ماهی و غذاهای دریایی سالم چه ویژگی هایی دارند؟

با خواندن این مقاله می توانید موقع خرید، ماهی های سالم و تازه را انتخاب کنید.شما می دانید که خوردن ماهی – به خصوص ماهی های چرب مثل سالمون salmon یا خال مخالی mackerel – فواید زیادی برای سلامتی شما دارند از بهبود سلامت قلب گرفته تا بهبود عملکرد مغزتان. ولی به محض این که به فروشگاه مواد غذایی دریایی می رسید، برای خرید دچار تردید می شوید:

آیا شما باید نگران جیوه موجود در ماهی ها باشید؟
در مورد آنتی بیوتیک ها چطور؟
آیا این مساله در منطقه ای که ماهی صید شده مورد توجه است؟

هدف شما از مصرف غذاهای دریایی، حفظ سلامت است. و ما می خواهیم با نوشتن این مقاله همه چیز را برای شما آسان تر کنیم: این مقاله یک چک لیست راحت است برای زمانی که می خواهید برای خرید غذاهای دریایی بروید و خیالتان را از بابت خرید غذاهای دریایی با محدودیت مقاومت در برابر آنتی بیوتیک و ماهی گیری بیش از حد، کم بودن سموم و تازگی آن راحت می کند.


1. تازه ترین ماهی را انتخاب کنید

1. تازه ترین ماهی را انتخاب کنید

بازار غذاهای دریای به طور مشخص بوی ماهی می دهد – ولی در واقع غذاهای دریایی تازه نباید بویی داشته باشند و نباید مدت زمان زیادی از بسته بندی آن ها تا زمانی که به دست شما برسد، گذشته باشد. این ویژگیهایی که توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده  the U.S. Food and Drug Administration  تعیین شده را بررسی کنید تا مطمئن شوید غذای دریایی ای که خریداری می کنید تا حد امکان تازه است:

  • - ماهی باید بوی تازگی بدهد و بوی ملایمی داشته باشد، نه بوی ترش و بد ماهی
    - چشم ها باید شفاف باشند.
    - در اطراف لبه های فیله های ماهی نباید تغییر رنگ و خشک شدگی وجود داشته باشد.
    - میگوی تازه باید براق و نیمه شفاف translucent باشد با بوی کم یا بدون بو باشد.
    - حلزون صدف دار Shellfish باید بدون هر گونه ترک یا شکستگی باشد.
    - حلزون صدف دار زنده باید تگ یا برچسب محتویات با اطلاعات خاص در مورد محصول و صید کننده داشته باشد ( به این معنی که صید آن ها بر اساس قوانین ایمنی ملی انجام شده است. )
    - بسته های ماهی یخ زده نباید نشانه ای از کریستال های یخ داشته باشند ( کریستال های یخ روی ماهی نشان دهنده مدت زمان طولانی ماندن آن ها و باز و بسته شدن یخشان می باشد. )


2. از جیوه اجتناب کنید

2. از جیوه اجتناب کنید

طبق گزارش  شورای دفاع از منابع ملی Natural Resources Defense Council ، جیوه به خصوص برای زنان باردار و کودکان بسیار خطرناک است، جیوه یک سم عصبی ( نوروتوکسین neurotoxin ) است که می تواند به سیستم عصبی و عملکردهای طبیعی مغز آسیب برساند. ماهی های بزرگتر در بالای زنجیره غذایی قرار دارند و احتمال وجود جیوه در آن ها بیشتر است. این لیست منتشر شده از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا FDA به شما کمک می کند که بهترین انتخاب برای خرید ماهی را داشته و تصمیم بگیرید در هفته چه مقدار از کدام ماهی می توانید بخورید. اگر از ماهی های لیست "بهترین انتخاب" استفاده می کنید، 2 تا 3 بار در هفته و اگر از ماهی های لیست "انتخاب خوب" استفاده می کنید یک بار در هفته از آنها میل کنید. حالا به لیست ها توجه کنید:


بهترین انتخاب ها:

- ماهی خال خالی آتلانتیک Atlantic mackerel
- ماهی ساحلی دریای سیاه black sea bass
- گربه ماهی catfish ، صدف دو کفه ای clam
- ماهی کاد cod
- خرچنگ crab 
- شاه ماهی herring
- خرچنگ lobster
- صدف خوراکی oyster
- ماهی خال خالی اقیانوس آرام pacific chub mackerel
- سالمون salmon
- ساردین sardine
- میگو shrimp
- تیلا پیا tilapia
- قزل آلای آب آزاد freshwater trout
- ماهی تن tuna


انتخاب های خوب:

- ماهی ساحلی دریای شیلی Chilean sea bass
- هالیبوت halibut ، mahi mahi
- مانک فیش monkfish
- اسنپر snapper
- ماهی تن tuna ( آلباکور/تن سفید albacore/white tuna)
- tuna (yellow fin)  ماهی تن باله زرد


گزینه هایی که باید اجتنناب کنید:

- ماهی خالخالی کینگ King mackerel
- مارلین marlin 
- اورنج رافی orange roughy
- کوسه shark
- شمشیر ماهی swordfish
- ماهی تن چشم بزرگ bigeye tuna

اگر می خواهید بیشتر بدانید : میزان مصرف ماهی های مختلف با توجه به جیوه موجود در گوشت آنها

3. خرید ماهی های پایدار را افزایش دهید

3. خرید ماهی های پایدار را افزایش دهید

همیشه نمی توان به راحتی تشخیص داد ماهی ای که خریداری می کنید چگونه پرورش داده شده است، یا آنتی بیوتیک هایی که به مقاومت در برابر دارو کمک می کنند، دریافت کرده است. این نکات را برای داشتن یک خرید مطمئن دنبال کنید.

- کشور مبدا را بررسی کنید:

ماهی های آزاد یا پرورشی در آمریکا معمولا سم کمتری داشته و مقاومت بیشتری دارند ( یعنی با صید بیش از حد گرفته نشده اند ) نسبت به سایر کشورها. برای اجتناب از آنتی بیوتیک که می تواند منجر به مقاومت در برابر داروهای ضد باکتری شود، غذاهای دریایی کشورهایی مثل نروژ ( که مقررات سخت گیرانه ای برای استفاده از آنتی بیوتیک درد ) و ایسلند ( که آب های سرد استفاده از آنتی بیوتیک ها را محدود می کند) نیز انتخاب خوبی است. از مصرف ماهی های تولید شده در کشورهایی که قوانین دریایی سهل انگار تر برای غذاهای دریایی دارند مانند چین، تایلند، ویتنام و اندونزی صرف نظر کنید.

- از فروشگاه  های معتبر خریداری کنید:

- دنبال این برچسب ها باشید:

شورای نظارت بر دریا The Marine Stewardship Council  و صید دریایی Friend of the Sea seals  هر دو ماهی های پرورشی و صید شده سالم را تایید می کنند. برای ماهی های پرورشی می توانید دنبال برچسب بهترین اقدامات پرورش آبزیان Best Aquaculture Practices label باشید که عدم ایجاد مقاومت به آنتی بیوتیک را تضمین می کند. هر سه این برچسب ها تایید می کنند که در پرورش ماهی از حداقل مواد شیمیایی استفاده شده که باعث ایجاد تداخل در زیستگاه نمی شود.
به خاطر داشته باشید که غذاهای دریایی بخشی جدایی ناپذیر از یک شیوه زندگی سالم هستند اگر بدانید که چگونه انواع سالم آن ها را تهیه کنید.



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ