رسیده کردن میوه های کال با گاز اتیلن و واکس میوه
تغییرات ناگهانی آب و هوا در مازندران و منافع اقتصادی یك عده باعث چیدن زودهنگام میوه های نارس و کالی می شود که با گاز اتیلن و واکس میوه به شکل میوه رسیده در می آیند.

رسیده کردن میوه های کال و نوبرانه با گاز اتیلن و واکس میوه

پرتقال سبز طی چند ساعت تا چند روز با گاز اتیلن زرد و نارنجی می‌شود و مصرف‌كننده خوشحال از خرید نوبرانه به تن خود سم می‌رساند. میوه‌های كال كه با گاز اتیلن به شكل میوه رسیده درمی‌آیند و در فرایند رنگ‌آوری در دمای بالا (حدود ۷۵درجه) ظاهر خوشرنگ می‌گیرند، مزه دلچسبی ندارند، ولی مشتری پای میوه نوبرانه پول می‌دهد.البته سال گذشته هم موضوع استفاده از اتیلن و همچنین واكس میوه هم برای زود رسیدن میوه ها و خوشرنگی آنها مطرح شده بود.

رسیده کردن میوه های کال و نوبرانه با گاز اتیلن و واکس میوه

پاسخ وزیر بهداشت به نگرانی ها درباره واکس میوه:

واکس میوه نوعی آفت‌کش و ضدقارچ است که البته در تمام دنیا هم استفاده می‌شود. به دلیل اینکه برخی از سموم و آفت‌کش‌ها در پوست میوه‌ها ذخیره می‌شوند، توصیه وزارت بهداشت آن است که میوه‌ها قبل از مصرف به خوبی شسته شده و با مواد ضدعفونی کننده ضدعفونی شوند.


نظر یكی از مغازه‌داران درباره میوه‌های نارس:

من برای اینكه مشتری‌ام را از دست ندهم، از این پرتقال‌ها نمی‌آورم چون این میوه‌ها اصلا طعم خوبی ندارند. این وقت از سال اگر پرتقال رنگ سبز داشته باشد یعنی رنگ نشده است و بعد از چیده‌شدن در گرمخانه نگه می‌دارند كه پوستش زرد شود. میوه در ۲۰روز آخر پیش از رسیدن به قند می‌افتد و مزه می‌گیرد، چیدن زودهنگام آن مزه را از میوه می‌گیرد و نگهداری آن در گرمخانه‌ها هم باعث نمی‌شود پرتقال مزه بگیرد. مردم علاوه بر رنگ پرتقال از روی قیمت هم می‌توانند تشخیص دهند؛ پرتقال گرمخانه‌ای ارزان‌تر از پرتقال «خودرنگ» است.


رسیده کردن میوه های کال و نوبرانه با گاز اتیلن و واکس میوه

راه های شناخت میوه رنگ شده:

پرتقال رسیده رنگی زرد با پوستی نرم و بافتی آبدار دارد. یكی از كاركنان بازار میوه و تره‌بار شهران كه نخواست نامی از او در گزارش آورده شود، در گفت‌وگو با هشمهری درمورد راه‌های شناخت میوه رنگ‌آوری شده، گفت: معمولا قسمتی از پرتقال كه به شاخه وصل می‌شود در میوه‌هایی كه رنگ‌آوری شده باشد، رنگ قهوه‌ای سوخته دارد و مثل میوه آخر فصل كم آب است.


رسیده کردن میوه های نارس و کال با روش سنتی و مدرن:

به اعتقاد برخی از انبار‌دارها، اگر گاز و دمای استاندارد در این اتاق‌ها به‌كار گرفته شود، میوه‌های فرآوری‌شده با كیفیت خواهد بود اما انبارداران غالبا دانش كافی برای انجام این فرایند را نداشته و از گاز‌های غیراستاندارد و دمای بسیار بالا استفاده می‌كنند.چیدن پرتقال پیش از رسیدن بر سر درخت روش قدیمی و مرسومی است. باغداران شمال كشور مركبات را بعضا یك‌ ماه زودتر از موعد می‌چینند و در سردخانه‌های سنتی و یا مدرن نگهداری می‌كنند.

- در روش سنتی برای اینكه پرتقال رطوبت خود را از دست ندهد، به روش دستی میوه را خیس می‌كنند و با موم مانع از دست رفتن رطوبت پرتقال می‌شوند. این روش همزمان باعث می‌شود پرتقال از درون كال بماند و از بیرون نارنجی شود.

- در روش جدید، تجهیزات به‌گونه‌ای است كه رطوبت از میوه خارج نمی‌شود و نیاز به خیس‌كردن ندارد ولی كماكان مزه میوه كال می‌ماند.


گونه های جدید پرتقال های زودرس:

از سوی دیگر حدود 10سال است كه با تغییر ژنتیك و قلمه‌زدن میوه‌های داخلی با میوه‌های وارداتی، گونه‌های جدیدی از پرتقال‌های زودرس در كشور كاشته می‌شود. نمونه‌های تغییر‌یافته پرتقال‌های تامسون، واشنگتنی، توسرخ واشنگتنی و شهسواری نیز در بازار یافت می‌شود كه در فصول مختلف سال بار می‌دهد. هر چه پرتقال پوست نازك‌تری داشته باشد، زودتر به بار می‌نشیند و زودتر نیز فاسد می‌شود.


دلایل زود چیدن مركبات از روی درختان چیست؟

محمدرضا شیران، سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی مازندران گفت: استان‌های گیلان و مازندران از تأمین‌كنندگان اصلی پرتقال‌ مصرفی داخل كشور هستند. استانداردسازی انبارها در استان مازندران از سال 94 شروع شده و همچنان ادامه دارد. گاز اتیلن از سال‌ها پیش برای رنگ‌دار كردن پرتقال استفاده می‌شد ولی باید به اندازه معین از آن استفاده كرد. هنوز همه انبارها تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشكی قرار نگرفته‌اند.

وی در مورد دلایل زود چیدن مركبات از روی درختان گفت: تغییرات ناگهانی آب و هوا در مازندران و منافع اقتصادی یك عده باعث چیدن زودهنگام میوه می‌شود. حدود 20درصد از انبار‌ها هنوز به روش‌های قدیمی و بدون نظارت میوه را حرارت می‌دهند ولی از آنجایی كه استاندار و جهادكشاورزی و وزارت صنعت و معدن به‌دنبال استاندارد‌سازی‌ در این زمینه هستند، برنامه‌ریزی برای پوشش صددرصدی در حال انجام است.


برای زود چیده نشدن میوه از درخت باید چه کرد؟

برای زود چیده نشدن میوه از درخت باید همه سازمان‌ها همكاری كنند؛ یعنی

- سازمان هواشناسی به مانند برخی مراكز بین‌المللی كه تا یك‌ماه زودتر می‌تواند شرایط جوی را پیش‌بینی كند، اوضاع آب و هوا را به باغدار اطلاع دهد. این باعث می‌شود باغدار از ترس سرمازدگی میوه، محصول خود را نچیند.

- از سوی دیگر شركت‌های بیمه كه خرید محصولات را تضمین می‌كنند باید بر سر قراردادهای خود باشند. هم‌اكنون باغدارهایی هستند كه محصول خود را بیمه كرده‌اند ولی بیمه پول خسارت آنها را پرداخت نمی‌كند.


عوارض مصرف گاز اتیلن:

باغدارها نیز از گاز اتیلن استفاده می‌كنند ولی این گاز باید خالص و به میزان مشخصی استفاده شود. هنوز تحقیقی در مورد عوارض بلندمدت حدمجاز و غیرمجاز استفاده از این گاز روی بدن انسان نشده است. دانشگاه‌های علوم پزشكی در استان‌های مازندران و گیلان به‌صورت موردی و همیشه محصولات بازار را آزمایش می‌كنند تا علاوه بر سنجش میزان استفاده از گاز اتیلن، درصورت استفاده از قارچ‌كش‌ها و واكس‌های غیراستاندارد مانع از فروش و عرضه محصولات به مصرف‌كننده شوند.


پرتقال تنها میوه ای است که نارس چیده می شود؟

پرتقال تنها میوه‌ای نیست كه نارس چیده و در فرایندی شیمیایی زودتر به بازار عرضه می‌شود. خرمالو نیز از میوه‌هایی است كه مصرف‌كننده به جای زمستان در ابتدای پاییز مزه آن را می‌چشد. گوگردی كه به این میوه زده می‌شود، بافت درون میوه را به هم می‌ریزد و فقط كالبد بیرونی میوه را رسیده و خوشرنگ نشان می‌دهد. به گفته‌ یكی از باغداران، این روش برای خرمالو‌های ریز انجام نمی‌شود و برای دلال‌ها فرآوری خرمالوهای درشت و مجلسی صرفه اقتصادی دارد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:همشهری