کنترل تمایل به خوراکی های شیرین
تمایل به خوراکی های شیرین مشکل بسیاری از ماست. چگونه می توان تمایل به خوراکی های شیرین را کنترل کرد؟

اگر بیش از حد غذاهای قندی خوردیم چکار کنیم؟

ما معتقدیم شما هرگز نباید خود را از غذایی محروم کنید و هر چیزی در حد متعادل اشکالی ندارد. اما در طول سال مناسبت هایی پیش می آید که فقط دوست دارید چیزهای شیرین بخورید و عادت سالم غذا خوردن را کامل از پنجره بیرون بیندازید.

مشکل اینجاست که وقتی یک مشت شیرینی و شکلات می خورید، ممکن است بدن تان ضربه ای اساسی بخورد. اگر عاشق غذاهای شیرین هستید، مسلما تا به حال معده درد و احساس ضعف و ناتوانی را بعد از یک وعده سرشار از مواد قندی تجربه کرده اید.

وقتی با غذاهای شیرین پرخوری می کنید، بدن تان قندها را به گلوکز تبدیل می کند که در جریان خون تان آزاد می شوند. در واکنش به این مواد، بدن تان انسولین آزاد می کند تا میزان قند خون تان را کاهش دهد، قندهایی که در این فرآیند از سطح خون جمع آوری می شوند به صورت چربی ذخیره خواهند شد.

خوردن بیش از حد قند، موجب بالا رفتن ناگهانی قند خون و سپس سقوط آن می شود. همین امر موجب می شود بعد از مدت کوتاهی دوباره احساس گرسنگی کنید. بنابراین باید هرچه زودتر به فکر پایان دادن به این چرخه باشد. اگر امروز یکی از آن موقع هایی است که زیادی شیرینی و غذاهای قندی خورده اید روش هایی که در ادامه می آید می توانند به خوبی کمک تان کنند.

مقداری پروتئین و فیبر میل کنید

با خوردن پروتئین و فیبر که دیر هضم هستند، سطح قند خون خود را در حالت تثبیت نگه دارید. اگر چنین کاری نکنید سطح قند خون تان پس از اینکه خیلی سریع بالا می رود دوباره افت می کند و به خوردن دوباره غذاهای قندی رو می آورید. گزینه های مناسب میان وعده می توانند مواردی مانند سیب و کره بادام زمینی، تخم مرغ آب پز، پسته و سبزیجات باشند.

به یک کلاس یوگا بروید

بیشتر مردم می گویند وقتی دچار استرس می شوند مقدار مصرف غذاهای قندی شان افزایش می یابد. در یک تحقیق که اخیرا انجام شده بود محققان دریافتند زمانی که یک خانم دچار استرس شده نوشیدنی قندی استفاده می کند و واکنش بدنش به استرس تحریک می شود. این یعنی بدن عادت می کند تنها با خوردن چیزهای شیرین با استرس مقابله کند. کلاس یوگا به کاهش استرس و در نتیجه کاهش مصرف غذاهای شیرین کمک می کند.

یک غذای سالم برای بعد آماده کنید

خوردن غذاهای شیرین باعث می شود بیشتر هوس غذاهایی را بکنید که برایتان خوب نیستند. برای خود یک غذای سالم آماده کنید تا اگر به غذا نیاز داشتید دوباره به سمت غذای شیرین و ناسالم نروید و این بار بتوانید قند خون تان را کنترل کنید.

مقداری غذای حاوی پروبیوتیک میل کنید

تحقیقات جدید نشان داده اند که باکتری های بد روده از قندها تغذیه می کنند و می توانند روی عملکرد شناختی تان تاثیر بگذارند. دفعه دیگر که بیش از حد غذاهای قندی خوردید، غذایی حاوی پروبیوتیک مانند ماست یونانی یا کفیر بخورید تا باکتری های خوب معده تغذیه شوند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:kermany.com