آیا تزریق ویتامین B12 به کاهش وزن کمک می کند؟
ویتامین B12 در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن نقش مهمی ایفا می کند. اما اخیرا برخی محققان ادعا کرده اند ویتامین B12 به کاهش وزن هم کمک می کند. آیا این ادعا حقیقت دارد؟ آیا مصرف ویتامین B12 باعث کاهش وزن می شود؟

اخیرا ویتامین B12 را با کاهش وزن و تقویت انرژی مرتبط دانسته اند اما آیا این ادعا حقیقت دارد؟

خواص ویتامین B12:

پزشکان و متخصصان بسیاری در این مورد تحقیق کرده اند. ویتامین B12 در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن، از جمله سنتز DNA و تشکیل سلول های قرمز خونی نقشی اساسی ایفا می کند. همچنین B12 به بدن کمک می کند چربی ها و پروتئین ها را به انرژی تبدیل و به تجزیه کربوهیدرات ها کمک می کند.

کمبود کربوهیدرات می تواند منجر به بیماری های متعددی، به ویژه کم خونی مگالوبلاستیک Megaloblastic anemia شود که به علت کاهش تعداد سلول های قرمز خونی اتفاق می افتد. یکی از شایع ترین علائم کم خونی مگالوبلاستیک، احساس خستگی است. این نوع از کم خونی و همچنین دیگر مشکلات سلامت مرتبط با کمبود ویتامین B12 می توانند با تزریق این ویتامین به سادگی درمان شوند.

ادعای اینکه ویتامین B12 می تواند انرژی را تقویت و به کاهش وزن کمک کند، از یک مقایسه اشتباه می آید. کسانی که چنین ادعایی کرده اند در واقع فکر می کنند همان تاثیری که ویتامین B12 روی مبتلایان به کم خونی مگالوبلاستیک دارد، در مورد کسانی که دچار کمبود B12 نیستند هم صادق است.


منابع ویتامین B12 :

بسیاری از افراد، ویتامین B12 را از طریق برنامه غذایی خود دریافت می کنند. این ویتامین به صورت طبیعی در برخی غذاهایی که بر پایه پروتئین حیوانی هستند وجود دارد:


  •     گوشت قرمز و مرغ
    •    تخم مرغ
    •    شیر و دیگر محصولات لبنی


منابع گیاهی ویتامین B12 :


  • •    شیر برخی از گیاهان که با ویتامین B12 غنی شده اند
    •    مخمر خوراکی
    •    غلات غنی شده

آیا مصرف ویتامین B12 باعث کاهش وزن می شود؟

از آنجا که بیشتر منابع ویتامین B12 را غذاهای حیوانی تشکیل داده اند، می توان به سادگی حدس زد که کمبود این ویتامین در میان گیاه خواران شایع است. اگر گوشت استفاده نمی کنید توصیه می شود حداقل از غذاهای غنی شده با B12 یا مکمل های این ویتامین استفاده کنید.


گروه هایی که ممکن است در خطر کمبود ویتامین B12 باشند:


  • •   کهنسالان
    •    افرادی که HIV مثبت هستند.
    •    افرادی که تحت جراحی دستگاه گوارش قرار گرفته اند.
    •    افرادی که به مشکلات خاص گوارشی، مخصوصا بیماری کرون و سلیاک مبتلا هستند.
    •    گیاه خواران

کهنسالان و افرادی که تحت عمل جراحی گوارشی قرار گرفته اند معمولا سطح اسید معده شان پایین است و این باعث کاهش جذب ویتامین B12 از غذاهای حیوانی می شود. برای چنین افرادی B12 موجود در غذاهای غنی شده و مکمل ها ممکن است انتخاب بهتری باشد. همچنین، افرادی که برای بیماری دیابت، متفورمین مصرف می کنند بیشتر در خطر کمبود B12 قرار دارند.

*متفورمین Metformin: به عنوان داروی کاهنده قند خون در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین) بکارمی‌رود. متفورمین در اختلال متابولیسم کربوهیدرات و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک و حتی کنترل چربی خون نیز تجویز می‌شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درباره بیماری سلیاک چه می دانید؟


B12 بیشتری را وارد برنامه غذایی خود کنید

مکمل ها

برای کسانی که در خطر کمبود ویتامین B12 هستند، راه های زیادی وجود دارد تا از این ویتامین به برنامه خود اضافه کنند. درست مانند تمام ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بازار، B12 نیز در داروخانه ها به صورت مکمل در دسترس است. B12 همچنین در مکمل های B کمپلکس نیز وجود دارد که در این مکمل ها تمام هشت ویتامین B ضروری جمع آوری شده اند.

از راه تزریق می توانید مقدار زیادی ویتامین B12 را وارد بدن کنید و معمولا در هنگام کاهش وزن، پزشک توصیه می کند از این طریق مکمل را استفاده کنید. پزشکان معمولا در مواردی که فرد دچار کم خونی مگالوبلاستیک و یا دیگر مشکلات مرتبط با کمبود B12 است، دوزی را تجویز می کند که بالاتر از حدِ معمول است. این نوع از تزریق ها معمولا به تجویز پزشک نیاز دارد.

برنامه غذایی

غذاهایی مانند غلات صبحانه را که در آن ها، این ویتامین به صورت طبیعی وجود ندارد می توان غنی سازی کرد. چنین روشی می تواند به افرادی که در خطر کمبود B12 هستند کمک کند. می توانید به برچسب اطلاعات تغذیه ای روی بسته های غذایی نگاه کنید تا مطمئن شوید غنی سازی شده است یا خیر.

توصیه می شود تمام افراد بالای 14 سال، روزانه 2.4 میکرو گرم ویتامین B12 دریافت کنند. تفاوتی بین مقدار نیاز روزانه مردان و زنان وجود ندارد. بارداری دوز توصیه شده برای خانم ها را افزایش می دهد و این افزایش دوز، در صورتی که مادر شیرده باشد نیز ادامه خواهد داشت.

سخن پایانی

همانطور که هر پزشک و متخصصی به شما خواهد گفت، روشی جادویی برای رسیدن به کاهش وزن وجود ندارد. آنهایی که می خواهند سبک زندگی سالم تری داشته باشند و یا مقداری از وزنشان را کم کنند، باید مواظب مکمل هایی که ادعای  کاهش وزن را دارند، باشند چون این کار بدون تغییر در سبک زندگی، برنامه غذایی و ورزش امکان پذیر نیست.

خوشبختانه دریافت دوز بالای ویتامین B12، خطری در پی ندارد. بنابراین آنهایی که به امید کاهش وزن، تزریق B12 انجام داده اند نگران نباشند. به خاطر داشته باشید هیچ مدرک و گزارشی وجود ندارد که نشان دهد دریافت ویتامین B12 می تواند به کاهش وزن کمک کند، اما وجود این ویتامین به اندازه کافی در بدن برای همه لازم است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: kermany.com