کالری و پروتئین قسمت های مختلف مرغ
مرغ یک ماده غذایی پرطرفدار و رایج در بین مردم است، اما آیا از میزان کالری و پروتئین موجود در بخش های مختلف مرغ اطلاع دارید؟ در این مقاله با جزئیات بیشتری به این مسئله می پردازیم

مرغ یکی از پرمصرف ترین گوشت هایی است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در میان علاقه مندان به فیتنس fitness (متناسب و خوش فرم شدن بدن) نیز، این غذا محبوبیت بالایی دارد چون حاوی پروتئین بسیار بالایی است.

غذاهای سرشار از پروتئین می توانند به شما کمک کنند به اهداف سلامت و تناسب اندام خود از جمله ساخت عضله، تثبیت عضله و سوزاندن چربی برسید. با این حال مرغ قسمت های مختلفی از جمله سینه، ران، بال و ساق دارد. هر قسمت مقدار پروتئین، چربی و کالری متفاوتی دارد. در ادامه می خواهیم به شما بگوییم:

هر قسمت از مرغ، چه مقدار کالری و پروتئین دارد؟

سینه مرغ

سینه مرغ یکی از محبوب ترین قسمت های این غذا است. یک سینه مرغ بدون پوست و پخته شده ( 172 گرم ) حاوی 54 گرم پروتئین است که برابر با 31 گرم پروتئین در هر 100 گرم می باشد. سینه مرغ همچنین حاوی 284 کالری یا 165 کالری در هر 100 گرم است. 80 درصد این کالری از پروتئین و 20 درصد آن از چربی می آید.

استفاده از سینه مرغ به ویژه بین بدنسازها و کسانی که می خواهند وزن کم کنند شایع است. پروتئین بالا و کالری پایین این قسمت از مرغ بدان معناست که بدون نگرانی درباره دریافت مقدار زیادی کالری می توانید حجم بالایی از آن را میل کنید.


ران مرغ

کالری قسمت های مختلف بدن مرغ را بدانید

ران مرغ یکی دیگر از قسمت های محبوب مرغ است که از نظر مقدار پروتئین نسبت به سینه در جایگاه پایین تری است. یک ران پخته، بدون استخوان و بدون پوست ( 52 گرم ) حاوی 13.5 گرم پروتئین است. این مقدار برابر است با 26 گرم پروتئین در هر 100 گرم. همچنین هر ران مرغ حاوی 109 کالری است که 100 گرم آن، 209 کالری می شود. 53 درصد کالری این قسمت، از پروتئین و 47 درصد آن از چربی است.

جالب است که گوشت ران مرغ نسبت به سینه مرغ رنگی تیره تر دارد. علتش این است که قسمت ران فعال تر است و حاوی *میوگلوبین بیشتری است.

* میوگلوبین Myoglobin: این مولکول کمک می کند تا به عضلات فعال، اکسیژن برسد و همچنین آن ها را قرمز تر  می کند.


ساق ران مرغ

پای مرغ دو قسمت دارد:

  • - قسمت ران مرغ
    - ساق مرغ (ساق مرغ قسمت پایینی پای مرغ است)

یک ساق پای مرغ بدون پوست و استخوان ( 44 گرم )، حاوی 12.4 گرم پروتئین است. این مقدار برابر با 28.3 گرم پروتئین در هر 100 گرم است. همچنین هر ساق مرغ برابر است با 76 کالری. یعنی 100 گرم آن، 172 کالری می شود. 70 درصد این کالری از پروتئین و 30 درصد آن از چربی می آید.

بیشتر مردم، ساق پای مرغ را با پوستش می خورند. یک ساق پای مرغ به همراه پوستش، حاوی 112 کالری است که 53 درصد آن از پروتئین و 47 درصدش از چربی می آید.


بال مرغ

بال مرغ متشکل از سه بخش است. معمولا از بال مرغ به عنوان غذایی ناسالم یاد می شود. یک بال مرغ بدون پوست و استخوان ( 21 گرم )، 6.4 گرم پروتئین در خود دارد. این مقدار برابر با 30.5 گرم پروتئین در هر 100 گرم است. همچنین هر بال مرغ حاوی 42 کالری است که 100 گرم آن 203 کالری  می شود. 64 درصد این کالری از پروتئین و 36 درصد از چربی می آید.

درست مانند ساق مرغ، بسیاری از مردم بال مرغ را نیز با پوست می خورند. یک بال مرغ همراه با پوست، 99 کالری دارد. 39 درصد این کالری از پروتئین و 61 درصد آن از چربی می آید.


کدام قسمت مرغ مناسب چه کسی است؟

قسمت های مرغی که باید بخورید، بستگی به سلامت و اهداف تناسب اندامتان دارد. با اینکه تمام قسمت های مرغ، منابعی غنی از پروتئین هستند اما برخی کم چرب تر هستند. چربی اضافه موجود در ران، ساق و بال مرغ شاید برای بعضی از اهداف مناسب تر باشد اما ممکن است با برخی دیگر آن چنان هماهنگ نباشد.

- اگر به دنبال این هستید که وزن کم کنید:

بنابراین سینه مرغ بهترین گزینه برای شما است. سینه مرغ کم چرب ترین قسمت مرغ است و بدان معناست که کمترین کالری و بالاترین پروتئین را دارد. برای مثال سینه مرغ برای یک بدنساز، بسیار مناسب است چون چنین افرادی هم برای تقویت عضله سازی به پروتئین نیاز دارند و از طرف دیگر باید درصد چربی بدنشان را نیز کاهش دهند بنابراین کالری پایین سینه مرغ نیز برایشان مفید است.

- اگر برنامه های غذایی کم کربوهیدرات یا کتوژنیک* را دنبال می کنند:

می توانند از خوردن قسمت های چرب تر مرغ بهره ببرند، چون به چربی بیشتری در برنامه های غذایی شان نیاز دارند.

* کتوژنیک Ketogenic diet : رژیم غذایی کتوژنیک یک رژیم غذایی با کربوهیدارت کم و چربی بالا است.

- اگر هدفتان افزایش حجم عضلانی یا افزایش وزن است:

بنابراین نیاز دارید از آنچه بدنتان در روز می سوزاند کالری بیشتری دریافت کنید. افرادی که در این گروه قرار می گیرند هم می توانند از قسمت های چرب تر مرغ استفاده کنند چون حاوی کالری بیشتری هستند. افرادی که می خواهند حجم عضلانی خود را حفظ کنند یا بهتر ریکاوری کنند نیز می توانند از قسمت سینه مرغ بهره ببرند. این قسمت بیشترین پروتئین را دارد که کاملا مناسب چنین هدفی است.


بیشتر بدانید : خواص انواع گوشت + مضرات مصرف مرغ ماشینی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نکاتی جالب در مورد فواید گوشت مرغ

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سینه مرغ بخوریم یا ران مرغ


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: kermany.com