خوردن کباب ترکی مضر است! چرا؟
 کباب ترکی که در کشورهای اروپایی دونر کباب doner kebab نامیده می شود، اخیرا از طرف کارشناسان تغذیه مضر اعلام شده است. اما علت آن چیست؟

چرا خوردن کباب ترکی مضر است؟

 پارلمان اروپا در نظر دارد استفاده از افزودنی‌های خوراکی به گوشت مورد استفاده در کباب ترکی یا دونر کباب doner kebab را ممنوع کند. فسفات یکی از موادی است که کباب فروشان در اروپا برای نگاه داشتن طعم و تردی گوشت یخ زده از آن استفاده می‌کنند. نمایندگان پارلمان اروپا پس از انتشار گزارش‌هایی از مضر بودن این ماده شیمیایی، تصمیم گرفته اند تا کاربرد آن را ممنوع کنند.

 این افزودنی مضر در کباب ترکی خوردن آن را خطرناک می کند!

حال احتمال قانونی شدن چنین ممنوعیتی در آلمان، محل تولد دونر کباب و بزرگترین مصرف کننده آن در اروپا، تبدیل به یک مساله چالش برانگیز شده است. نشریه آلمانی بیلد می‌گوید بازار کباب ترکی، ۱۱۰ هزار شغل در این کشور ایجاد کرده است.

اعضای کمیسیون سلامت پارلمان اروپا با تکیه بر نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شده، مخالفت خود را با کاربرد فسفات در گوشت‌های یخ زده اعلام کردند. با وجود اینکه نتایج پژوهش محققان دفتر امنیت غذایی اتحادیه اروپا، نتوانسته بود ارتباط مستقیمی میان چنین مواد غذایی با بیماری‌ها نشان دهد، یک تحقیق در ایالات متحده آمریکا حاکی از آن بود که ارتباط مستقیمی میان یک رژیم غذایی سرشار از فسفر با بیماری‌های قلبی وجود دارد.

با این حال طرفداران این غذای گرم و چرب معتقدند که میزان فسفات موجود در دونر کبابی که یک شهروند اروپایی به طور متوسط در سال می‌خورد، با میزان همین ماده در یک و نیم لیتر کوکاکولا برابری می‌کند و اگر قرار بر ممنوعیت است، باید از استفاده از فسفات در این نوشیدنی عالمگیر جلوگیری کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا، ۱۱ دسامبر درباره ممنوعیت استفاده از فسفات در گوشت‌های یخ زده، تصمیمگیری خواهند کرد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: fa.euronews.com