اینکه می گویند لبنیات استخوان ها را قوی می کند، چقدر صحت دارد؟
شیر فراورده ای است که مصرف آن همیشه توصیه می شود، به ویژه برای سالمندان و کودکان. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا واقعا شیر برای استخوان ها مفید است؟

آیا شیر برای بدن مفید است؟


در حالیکه این بیانیه یک شعار تبلیغاتی جذاب است، اما برخی تحقیقات جدید این اعتقاد مرسوم را که شیر باعث تقویت استخوان ها می شود، مورد سوال قرار داده اند.

یک مسئله وجود دارد، اگر شیر برای سلامت استخوان ها مهم است، پس فکر می کنید آیا افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، به میزان بیشتری از پوکی استخوان رنج می بنرد. اما بر اساس موسسات بین المللی بهداشت، شواهد مبنی بر ارتباط بین عدم تحمل لاکتوز و ضعف استخوانی در هم آمیخته شده اند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر لاکتوز لبنیات اذیت تان می کند این خوراکی ها را جایگزین کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عدم تحمل لاکتوز بیماری ژنتیکی است؟

پژوهشی که در سال 2014 در یکی از شماره های BMJ* (British Medical Journal)چاپ شد، نشان داد خانم هایی که مقدار زیادی شیر مصرف می کنند (بیشتر از 3 لیوان در روز) بیش از دیگران در معرض شکستگی استخوان هستند که این مسئله در بین آقایان دیده نمی شود. به علاوه پژوهش BMJ نوعی ارتباط بین مصرف شیر و نشانگرهای استرس اکسایشی یا استرس اکسیداتیو*  oxidative stress و التهاب پیدا کردند.

* BMJ: یک مجله علمی پزشکی است که به صورت هفتگی منتشر می شود. این مجله از قدیمی ترین مجلات پزشکی جهان محسوب می شود. و مخفف British Medical Journal می باشد.

* استرس اکسیداتیو oxidative stress : همان پیروزی رادیکال های آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی بدن است و به نوعی به حمله های بیولوژیک به ارگانیسم بدن تعبیر می شود. به بیان دیگر، استرس اکسیداتیو عدم تعادل میان تولید رادیکال های آزاد و دفاع های آنتی اکسیدانی تعریف می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ و منابع آنتی اکسیدان و مکمل های ضدپیری کدامند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 مـنـبـع آنـتـی اکـسـیـدان هـا

تمام این تحقیقات با برخی ادعاهای آنلاین – عموما بر روی وبلاگ های سلامت – سازگار می شد. این ادعاها بیان می کردند که شیر یک غذای تولید کننده اسید است و می تواند باعث التهاب و شکستگی استخوان شود.


اما مصرف شیر را متوقف نکنید

آیا شیر واقعا برای سلامت شما مفید است؟

به یک دلیل این که شیر اسید تولید می کند، یک ادعای جعلی است.

طبق گفته مجله امریکایی مطالعات تغذیه بالینی American Journal of Clinical Nutrition، در حقیقت شیر پس از هضم، اسید موجود در ادرار را  کاهش می دهد.بنابراین این نظریه که شیر اسید بدن را افزایش داده و در نتیجه به استخوان ها آسیب می زند، رد می شود.

برخی متخصصان نیز یافته های پژوهش BMJ را مورد سوال قرار دادند. برای شروع این پژوهش نوعی ارتباط بین *شیر سنگین heavy milk و برخی مشکلات استخوانی را بیان می کند. ثابت نشده که نوشیدن شیر باعث بروز این مشکلات می شود.

*شیر سنگین heavy milk: شیر سنگین یک محصول لبنی نیست که آن را مانند شیر معمولی سر میز صبحانه سر بکشید.معمولا از آن در صنعت به عنوان خامه یا کرم سنگین heavy cream استفاده می شود. شیر سنگین دارای درصد بالایی از کره است و همین وجه تمایز آن از شیر عادی است.و حتی میزان چربی آن از خامه معمولی هم بیشتر است.

پروفسور شیوانی سانی Shivani Sahni، مدیر برنامه تغذیه ای در موسسه تحقیقات افزایش سن در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد Harvard می گوید: " اگر به گفته ها و بیانات زیادی که در این باره گفته شده اند، دقت کنید اکثر آنها بیانگر این هستند که مصرف شیر هم باعث بهبود تراکم مواد معدنی در استخوان ها می شود و هم به مرور زمان از کم شدن تراکم استخوانی جلوگیری می کند."

سانی مطالعات متعددی در مورد مصرف لبنیات و سلامت استخوان انجام داده است. او می گوید مصرف شیر علاوه بر اینکه باعث بهبود تراکم مواد معدنی در استخوان ها می شود، همچنین از شکستگی های ناشی از پوکی استخوان، به ویژه شکستگی لگن، پیشگیری می کند.

طبق پژوهشی که مجله امریکایی تغدیه بالینی انجام داد، شیر به ویژه برای خانم های مسن مفید است. این پژوهش نشان داد خانم هایی که پس از یائسگی هر روز محصولات لبنی مصرف می کنند – معادل 20 اونس شیر یا 10 اونس ماست – به میزان قابل توجهی استخوان های قوی تری نسبت به خانم هایی دارند که لبنیات کمتری مصرف می کنند.

طبق گفته نویسنده پژوهش انجام شده در مجله امریکایی، دکتر رنه ریزولی René Rizzoli، پروفسور بیماری های استخوانی در دانشگاه ژنو Geneva در سوئیس: استخوان های قوی – و همچنین عضلات سالم – نیاز به کلسیم و پروتئین دارد. غذاهای دیگر نیز حاوی کلسیم و پروتئین هستند، اما لبنیات این مواد مغذی را در یک پکیج مقرون به صرفه به شما ارائه می دهند.


شیر و لبنیات چیزی بیشتر از پروتئین و کلسیم به شما می دهد

سانی موافق است که پروتئین و کلسیم برای داشتن استخوان های قوی مهم هستند – و اینکه لبنیات یک منبع عالی از هر دو ماده مغذی است – وی بیان می کند که لبنیات حاوی پتاسیم و منیزیم هم می باشد که هر دو از استخوان ها در برابر ضعف و شکستگی محافظت می کنند.

سانی ترکیبات پروبیوتیک مواد لبنی تخمیر شده مانند ماست را نیز ذکر می کند و در این باره توضیح می دهد: "این غذاها ممکن است بر روی میکروبیوم microbiom روده و چگونگی جذب کلسیم تاثیر بگذارند. " باز هم تحقیقات بیشتری در این مورد لازم است. اما این احتمال وجود دارد که به ویژه ماست برای سلامت استخوان ها مفید باشد.

*میکروبیوم microbiome: اجتماعی از جانوران کوچک میکروسکوپی (مانند باکتری ها، قارچ ها وویروس ها) که در یک محیط خاص از جمله بدن انسان زندگی می کنند.


بنابراین چه میزان شیر و لبنیات باید مصرف کنید؟

سانی می گوید فرض کنیم که شما دچار عدم تحمل لاکتوز نیستید، در این صورت مصرف سه وعده – معادل سه فنجان – شیر در روز برای بزرگسالان توصیه می شود.

او می گوید: " مشاجراتی در این باره وجود دارد و من آنها را رد نمی کنم. اما با نگاهی به تمام تحقیقات موجود، فکر می کنم مصرف لبنیات از استخوان ها در مقابل شکستگی و ضعف محافظت می کند."

اگر می خواهید بیشتر بدانید : شیر را سرد بخوریم بهتر است یا گرم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا بعد از خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می شویم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا بعد از خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می شویم؟با وجود دل پیچه بعد از خوردن شیر, شیر بخوریم یا نه؟



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ