ویتامین های ضروری برای سالمندان
مصرف بیشتر برخی از ویتامین ها در دوران سالمندی به دلیل کاهش جذب آن ها در دستگاه گوارش ضروری تر است و حتی شاید گاهی نیاز باشد برای تامین مقدار مورد نیاز مصرف روزانه از مکمل های خوراکی استفاده نمود.

ویتامین های مورد نیاز سالمندان

با توجه به اینکه توان هضم و جذب موادغذایی در بدن نسبت به جو‌انی به مراتب کمتر است، از این رو سالمندان، به شدت در معرض کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح از جمله ویتامین D، B12 و کلسیم هستند که نیاز به مصرف مکمل را ضروری می‌کند.


ویتامین های ضروری برای سالمندان، ویتامین B12 

از 50 سالگی به بعد، به دلیل اینکه ترشح اسید معده و فاکتور داخلی کاهش می‌یابد، کمبود B12 عارض می‌شود بنابراین توصیه شده سالمندان به جای صرفا استفاده از منابع غذایی یا مکمل غذایی، حتما ماهیانه یک مکمل تزریقی B12 دریافت کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین منابع ویتامین B12

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین B12 کلید پیری مغز

 

ویتامین های ضروری برای سالمندان ویتامینD 

ویتامین های ضروری برای سالمندان

به دلیل عدم توانایی و تحرک سالمندان و تغییرات پوستی ایجادشده در این سن جذب ویتامین D از نور آفتاب کمتر می‌شود بنابراین برای حفظ و سلامت استخوان‌ها نیاز به دریافت این ویتامین حیاتی است. در افراد بالغ دریافت 400 واحد ویتامین D کفایت می‌کند اما در سالمندان این مقدار به 600 تا 800 واحد می‌رسد. البته در برخی منابع ذکر شده در سنین 50 تا 70 سالگی نیاز بدن به این ویتامین حدود 600 واحد و سن بالای 70 سال، 800 واحد است. درواقع بعد از هفتاد سالگی نیاز بدن به ویتامین D دو برابر جوانی می‌شود.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : منابع ویتامین دی D به غیر از آفتاب کدامند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کمبود ویتامین D دی 10 اتفاق خطرناک را در بدن شما رغم می زند!


 میزان کلسیم برای سالمندان

یکی از بیماری‌های شایع در سالمندی بروز پوکی استخوان و آرتروز است، بنابراین باید به دریافت کلسیم توجه خاصی شود. یک فرد بالغ روزانه به هزار میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد که با مصرف 4 واحد شیر و لبنیات این نیاز به راحتی تامین می‌شود. ولی نیاز به کلسیم در سالمندان به 1200 میلی‌گرم افزایش پیدا می‌کند که می‌توان با مصرف 5 واحد از شیر، ماست یا پنیر میزان نیاز بدن را برآورده کرد. درصورت نیاز به برنامه رژیم غذایی برای سالمندانی که اضافه وزن دارند، ضروری است که تحت‌نظر متخصص تغذیه ارائه شود تا در کنار رژیم کاهش وزن، استفاده از مکمل‌های مناسب هم تجویز شود تا روند پوکی استخوان و آرتروز تشدید نشود. 

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : 11 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 4 نشانه اصلی کمبود کلسیم در بدن

 

میزان پروتئین برای سالمندان

نیاز سالمندان به پروتئین به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدن،0/5 گرم است. پروتئین حیوانی مورد نیاز باید از ماهی‌ها، گوشت پرندگان، لبنیات کم چرب، تخم مرغ، نخود و لوبیا، سویا و آجیل تامین شود.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : کمبود پروتئین در بدن شما باعث بروز این علایم شده است!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : موادغذایی سرشار از پروتئین را می شناسید؟

 



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamaneh.com