برای رفع نفخ شکم این سبزیجات را بخورید
نفخ شکم یکی از مشکلاتی است که تقریبا همه ما هر از گاهی دچار آن می شویم و مواد غذایی خود را محدود می کنیم. در این مقاله به سبزیجاتی اشاره می کنیم که معمولا باعث نفخ نمی شوند. 

رفع نفخ شکم با خوردن این سبزیجات امکان پذیر است!

اگر شما مبتلا به برخی مشکلات گوارشی از جمله سندرم روده تحریک پذیر، التهاب روده و ... هستید، می توانید برخی از سالم ترین سبزیجات را بدون احساس نفخ روزانه مصرف کنید، در ادامه به برخی از این سبزیجا بی ضرر اشاره می کنیم.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری روده تحریك پذیر چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر بخوانند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خوراکی های مضر برای سندروم روده تحریک پذیر


1. رفع نفخ با کنگر فرنگی

یک عدد آرتیشو یا کنگر فرنگی اندازه متوسط حدود ۷ گرم فیبر دارد. یعنی ۳۰ درصد از فیبر موردنیاز روزانه فرد را تامین می کند. در ضمن، در سیستم گوارش نیز نقش مهمی دارد و موجب کارکرد بهتر آن می شود.


2. رفع نفخ با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم است و باعث می شود تا چربی های شکم تا اندازه زیادی از بین بروند. گوجه فرنگی لپتین* leptin نیز دارد که موجب تنظیم اشتها در انسان می شود.

* لپتین Leptin : یک هورمون پروتئینی است که نقش مهمی در متابولیسم یا همان سوخت و ساز چربی‌ها دارد و اشتها را کنترل می‌کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 دلیل برای مصرف گوجه‌فرنگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص گوجه فرنگی و خیار


3. رفع نفخ با بادمجان

بادمجان حاوی مقدار بسیار کمی سدیم است و آب زیادی دارد به همین دلیل به رفع نفخ شکم کمک بسیاری می کند.


4. رفع نفخ با خیار

حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی است که منجر به حفظ سلامت و شادابی پوست می شود. بر خلاف دیگر سبزیجات، خیار حاوی مقادیر کمتری از فیبر است و شما کمتر احتمال دارد که بعد از مصرف آن دچار ورم و نفخ شوید. ۹۵ درصد از محتوای خیار را آب تشکیل می دهد.


5. رفع نفخ با مارچوبه

برای رفع نفخ شکم این سبزیجات را بخورید

مواد غذایی پروبیوتیک که بیشتر در منابع غذایی گیاهی یافت می ‌شوند، در دستگاه گوارش تجزیه نمی ‌شوند و غذای مورد نیاز برای باکتری ‌های روده مانند بیفیدوباکتر Bifidobacteria و لاکتوباسیلوس Lactobacillus را فراهم می ‌آورند. این باکتری ‌ها که از باکتری‌ های پروبیوتیک هستند، تجزیه مواد در دستگاه گوارش را تسهیل می ‌کنند و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ‌های روده‌ ای مانند سرطان روده، بیماری ‌های التهابی روده، آلرژی و... را می ‌کاهند. یکی از پروبیوتیک ‌های بسیار مهم اینولین Inulin است و مارچوبه یکی از منابع اصلی اینولین محسوب می شود.


6. رفع نفخ با آووکادو

یکی از دلایل احساس نفخ شدید، مصرف بیش از حد سدیم است. این در حالی است که آووکادو سرشار از پتاسیم بوده و مصرف آن اثرات مخرب سدیم را از بین می برد. به علاوه آووکادو سرشار از چربی های سالم است که منجر به جذب سایر مواد مغذی در بدن می شود.


7. رفع نفخ با کدو سبز

خیلی از افراد به دلیل احساس نفخ پس از خوردن ماست، ترجیح می ‌دهند دور مصرف این محصول لبنی پرخاصیت را خط بکشند؛ در صورتی که اگر یک کدو سبز متوسط رنده شده را با چند برگ نعناع تازه و خردشده به ماست اضافه کنند، این مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد. کدو سبز یک گزینه غذایی عالی و کم کالری برای کسانی است که قصد کاهش وزن دارند.



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: avayesalamati.com