نکات تغذیه ای که در سفر باید رعایت کنید
 رعایت نکات تغذیه و داشتن رژیم غذایی سالم و درست در سفر کمک می کند تا مسافرتی دلپذیرتر را پشت سر بگذارید.

نکاتی که باید برای رژیم غذایی در سفر رعایت کنید

حفظ رژیم غذایی متعادل در سفر، موضوعی است که معمولا به دلیل وجود برنامه‌های متعدد و خارج شدن زندگی از ریتم معمول فراموش می‌شود.این در حالی است که تغذیه نقش بسیار مهمی در حفظ انرژی افراد در سفر دارد. نوروز بهترین زمان سفر برای ایرانی‌هاست و بسیاری از افراد سفرهای طولانی و سفر به شهرهای دورتر از محل زندگی را به تعطیلات نوروزی موکول می‌کنند. داشتن تغذیه مناسب و حفظ آب بدن در سفرهای طولانی اهمیت به مراتب بیشتری پیدا می‌کند. گاهی به هم ریختن برنامه منظم غذایی یا کمبود بخشی از مواد مغذی در بدن، ممکن است سیستم ایمنی را تضعیف کند و مشکلاتی برای سلامت افراد در سفر یا بعد از آن به وجود آورد. بنابراین بهتر است قبل و هنگام سفر، زمانی را برای برنامه‌ریزی تغذیه‌ای در کنار گشت و گذار در نظر بگیرید.


اهمیت صبحانه در سفر

معمولا در سفر به دلیل وجود برنامه‌های متعدد و تغییر زمان خواب و وعده‌های غذایی، وعده صبحانه از قلم می‌افتد. این در حالی است که صبحانه در روزهای عادی وعده‌ای بسیار مهم به شمار می‌رود و در سفر خوردن صبحانه کامل، اهمیت دو چندان دارد. بنابراین بهتر است زمان مناسبی را برای صرف صبحانه در نظر بگیرید و از مواد غذایی مقوی در این وعده استفاده کنید. علاوه بر این، به دلیل کمبود زمان در سفر اگر چند واحد میوه یا آبمیوه برای وعده صبحانه در نظر بگیرید، می‌توانید ویتامین روزانه مورد نیاز بدن را بخوبی تامین کنید.بهتر است صبحانه کاملی در سفر مصرف کنید که شامل مواد پروتئینی مثل تخم مرغ و قارچ باشد. در مقابل تا جای ممکن سعی کنید شکر کمتری مصرف کنید.هرچه مواد غذایی تازه‌تر و سالم‌تر در وعده صبحانه مصرف کنید، سلامت و شادابی شما در طول روز تضمین شده خواهد بود. در صورت امکان مقداری میوه و سبزیجات نیز همراه خود ببرید یا در مقصد چند وعده میوه و سبزیجات تازه خریداری کنید.


نکات تغذیه که در سفر باید رعایت کنید، مصرف آب و مایعات

معمولا در زمان سفر فراموش می‌کنیم آب بنوشیم و کاهش چشمگیر مصرف آب می‌تواند مشکلاتی برای سلامت انسان به وجود بیاورد. یبوست، بارزترین مشکل ناشی از مصرف کم آب در طول سفر است. همچنین مصرف آب برای حفظ تعادل، واکنش‌های داخلی بدن و سلامت پوست ضروری است. در مجموع مصرف مایعات بیشتر در سفر، فعالیت دستگاه گوارش را در حالت طبیعی نگه می‌دارد و می‌تواند از بروز مشکلاتی مثل یبوست جلوگیری کند. مصرف مایعات بیشتر حتی به دفع ویروسی که ممکن است از مواد غذایی ناسالم منتقل شده باشد، کمک می‌کند. مصرف دوغ و آبلیموی تازه در کنار غذا می‌تواند احتمال مسمومیت یا بروز مشکلات گوارشی را در سفر کاهش دهد.

موضوع بسیار مهم این است که در طول سفر بدن خود را هیدراته نگه دارید و نوشیدن آب را در طول روز فراموش نکنید. این کار هم به حفظ انرژی شما کمک می‌کند و هم از بروز بسیاری ناراحتی‌های فیزیکی در سفر جلوگیری می‌کند.


نکات تغذیه که در سفر باید رعایت کنید،تغذیه در آب و هوای متفاوت

نکات تغذیه ای که در سفر باید رعایت کنید

اگر برنامه سفر شما، سفر به جایی با غذاها و خوراک متفاوت از محل زندگی شماست و اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تجربه طعم جدید را می‌پسندید، به چند نکته توجه کنید. غذاهای دریایی به دلیل تغذیه ماهی‌ها از آب دریا، می‌تواند مشکلات گوارشی یا روده‌ای ایجاد کند. به همین دلیل توصیه می‌شود غذاهای دریایی را با احتیاط مصرف کنید. همچنین ماهی‌های کوچک‌تر معمولا سالم‌ترند.

شیر و سایر محصولات لبنی را در سفر، پاستوریزه مصرف کنید و از مصرف لبنیات محلی به‌دلیل وجود میکروب‌هایی که ممکن است با معده شما سازگاری نداشته باشد، دوری کنید.
مهم‌تر از همه این موارد، خوردن آب تصفیه نشده و آب لوله‌کشی در بعضی شهرهاست که ممکن است باعث بروز بیماری‌های گوارشی و اسهال شدید شود. بنابراین پیش از نوشیدن آب تصفیه نشده یا آب شهر، از خوراکی بودن آن اطمینان حاصل کنید.


نکات تغذیه که در سفر باید رعایت کنید،نعمت غذای خانگی در سفر

در بسیاری از سفرها امکان تهیه غذا به صورت شخصی وجود ندارد و مسافر ناچار باید همه وعده‌های غذایی را به‌صورت آماده یا در رستوران مصرف کند. بهتر است با مصرف تنقلات سالم، کمی از نیاز بدن خود را با مصرف غذای سالم و تازه جبران کنید. اما اگر امکان طبخ چند وعده غذا یا بردن مقداری غذا، به شرطی که در مسیر فاسد نشود، دارید بهتر است این گزینه اولویت داشته باشد.

اگر وعده‌های غذایی را در سفر خودتان تهیه می‌کنید، توجه داشته باشید شرایط طبخ غذا و رعایت نکات بهداشتی در سفر اهمیت بیشتری از خانه دارد. به‌عنوان مثال در سفر باید دقت کنید مواد غذایی خام و پخته کاملا از یکدیگر تفکیک شوند. حتی ظروفی که مرغ یا گوشت خام در آن قرار دارد، نباید برای سرو مرغ و گوشت بعد از پخت استفاده شود و باید حتما شسته شود. بهتر است در سفر ظرف، قاشق، چنگال و لیوان شخصی ببرید و مواد ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن آنها را نیز همراه داشته باشید.


نکات تغذیه که در سفر باید رعایت کنید،میان وعده‌های سالم و ضروری سفر

تنقلاتی مثل آجیل و انواع شکلات و شیرینی‌ها در طول سفر و بخصوص در طول مسیر تا رسیدن به مقصد، از خوراکی‌های محبوب سفر محسوب می‌شود. آجیل می‌تواند ماده غذایی مقوی و انرژی‌بخش برای سفر باشد و شیرینی نیز عصرانه‌ای محبوب است. اما مصرف بیش از حد آجیل به‌دلیل نمک زیاد و شیرینی به‌دلیل کاهش اشتها و ایجاد سیری کاذب توصیه نمی‌شود. معمولا در سفر بسیاری از بایدها و نبایدها کنار گذاشته می‌شود و افراد و بخصوص کودکان آزادی بیشتری در مصرف تنقلات دارند. اما میزان مصرف این نوع خوراکی‌ها در طول روز باید کنترل شود و در طول سفر نیز نباید از تغذیه کودکان غافل شد، چرا که عادت‌های غذایی نامناسب ممکن است در یک سفر چند روزه به وجود آید و سال‌ها با افراد بماند. بهترین کار همراه داشتن چند میوه یا لقمه از صبحانه است تا در طول روز گرسنگی شما را برطرف و انرژی بدن را تامین کند.


نکات تغذیه که در سفر باید رعایت کنید،سبزیجات خام مصرف نکنید

سبزیجات ممکن است به‌دلیل شست‌وشوی نامناسب یا ضدعفونی نشدن، میکروب‌هایی را به انسان منتقل کند که باعث بروز اسهال یا بیماری‌های ویروسی دیگر شود. بنابراین بهتر است سالاد و سایر سبزیجات را در رستوران‌های بین راهی و جایی که به آن اطمینان ندارید، مصرف نکنید. دقت داشته باشید که کودکان و سالمندان بیشتر در معرض آسیب از این ویروس‌ها هستند.

در مجموع بهتر است در سفر، مواد غذایی از گوشت و مرغ تا سبزیجات را تا جای ممکن کاملا پخته مصرف کنید.در نهایت باید گفت خوردن غذای سالم در سفر بسیار سختتر از شرایط عادی است، اما غیرممکن نیست و می‌توانید برای آن نیز مثل برنامه بازدید از مکان‌های دیدنی، برنامه‌ریزی کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : راهنمای کامل مسافرت با کودک

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهداشت جنسی در مسافرت و تعطیلات

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان یبوست در سفر + علت یبوست در مسافرت چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در مسافرت های نوروزی چگونه از گل هایمان مراقبت کنیم؟



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir