قدرت میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ
 میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ دارای یک ماده مغذی و مفید هستند که قدرت فوق العاده به این مواد غذایی بخشیده است. در ادامه با جزئیات بیشتری به این مسئله می پردازیم.

قدرت میوه های بنفش از کجا آمده است؟

در بین میوه ها و سبزیجات، رنگ بنفش اغلب نشانه یک ماده مغذی به نام آنتوسیانین anthocyanins است که مانند سایر مواد موثر گیاهی برای بدن ضروری نیستند، اما این مواد از سلول ها محافظت کرده و از آسیب دیدن آنها که باعث بروز بیماری می شود، جلوگیری می کنند. یکی از مهم ترین مزیت هایی که از خوردن غذاهای بنفش به دست می آورید محافظت از سلول هاست.


آلو

قدرت میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ آلو

یکی از اولین مواد غذایی بنفش که همه مردم به آن فکر می کنند آلو ست. هر چه میوه پر رنگ تر باشد، مقدار آنتوسیانین موجود در آن نیز بیشتر خواهد بود. به علاوه میوه های رسیده دارای بیشترین مقدار ماده مغذی قابل استفاده هستند. پوست میوه 20 برابر خود میوه آنتی اکسیدان در خود دارد.


توت ها

قدرت میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ توت ها

گرچه آنتوسیانین با رنگ بنفش در ارتباط است، اما رنگدانه ها ممکن است از قرمز تا آبی در میوه ها و سبزیجات یافت شوند. زغال اخته، تمشک، توت فرنگی و شاتوت دارای خواص مشابهی هستند. طبق بررسی های انجام شده بر روی کودکان و بزرگسالانی که از این میوه ها می خورند، مشخص شد که این میوه ها قدرت مغز و خلق و خو را بهبود می بخشند. دانشمندان تصور می کنند که آنتوسیانین به برقرارای ارتباط بین سلول های مغز کمک می کند.


سیب زمینی بنفش

قدرت میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ سیب زمینی بنفش

سیب زمینی بنفش را امتحان کنید. این نوع  سیب زمینی علاوه بر آنتوسیانین 2 تا 3 برابر سیب زمینی معمولی آنتی اکسیدان دارد و همچنین سرشار از پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و فیبر است.


گیلاس قرمز

قدرت میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ گیلاس

آنتوسیانین باعث رنگ تیره گیلاس می شود و می تواند به کاهش فشار خون کمک کرده و عروق خونی را سالم نگه دارد. به علاوه به نظر می رسد آنتوسیانین به مشکلات مربوط به مفاصل مانند استئوآرتریت و نقرس کمک می کند. به علاوه گیلاس سرشار از مواد مغذی است که می توانند از بروز سرطان، بیماری قلبی و دیابت پیشگیری کنند.


انگور

قدرت میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ انگور

آنتوسیانین موجود در انگور از قرمز تا سیاه خواهد بود. این جواهرات آبدار به خاطر داشتن رسوراترول resveratrol مشهور هستند. رسوراترول نیز یک ماده مغذی است و از این جهت بسیار مورد توجه قرار می گیرد که از سلول ها در مقابل آسیب هایی محافظت می کند که ممکن است منجر به بیماری شوند.

*رسوراترول resveratrol : آنتی اکسیدانی است که در گروهی از گیاهان به نام پولی فنول وجود دارد و به مبارزه با سرطان و جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.


گل کلم بنفش

قدرت میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ گل کلم بنفش

وجود یک ژن باعث می شود که گل کلم آنتوسیانین بیشتری را به بافت های خود جذب کند و باعث می شود این سبزی سفید به بنفش تغییر رنگ دهد. گل کلم بنفش علاوه بر آنتوسیانین تمام مواد مغذی بنفش سفید را نیز در خود دارد که عبارتند از ویتامین C و مواد معدنی. برای حفظ تمام مواد مغذی گل کلم می توانید آن را بخار پز کنید یا در مایکروویو بپزید و یا خام مصرف کنید.


هویج بنفش

قدرت میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ هویج بنفش

هویج بنفش را بپزید یا به شکل ترشی مصرف کنید و یا خام بخورید. با خوردن هویج بنفش علاوه بر دریافت آنتوسیانین می توانید بتاکاروتن و کاروتنوئیدهای موجود در هویج نارنجی را نیز دریافت کنید که به پیشگیری از سرطان و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.


کلم بنفش

قدرت میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ کلم بنفش

وقتی کلم بنفش را می پزید، جذب آنتوسیانین آن برای بدن آسانتر خواهد بود. و زمانی که کلم بنفش را به شکل ترشی مصرف می کنید، پروبیوتیک های طبیعی موجود در آن را نیز جذب می کنید که برای سلامت روده ضروری هستند. پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که در مبارزه با میکروبها و جذب مواد مغذی، هضم غذا و حتی کنترل استرس به بدن کمک می کنند.


لبو

قدرت میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ

رنگ لبو ناشی از آنتی اکسیدان های مختلفی به نام بتالائین betalains است که در برخی انواع قارچ ها نیز موجود است. این آنتی اکسیدان زمانی که پخته می شود خیلی راحت تر از آنتوسیانین تجزیه می شود، بنابراین به جای کباب کردن بهتر است آنها را بخار پز کنید. لبو باعث شیرین شدن و خوشرنگ شدن غذا یا اسموتی شما می شود. این سبزیجات برای قلب، مغز و قند خون مفید هستند.


کاپ کیک و بستنی بنفش

قدرت میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ

رنگ غذاهای فراوری شده، آب نبات ها و کیک ها مانند سبزیجات و میوه ها نیست و نمی توان از آنها انتظار همان مواد مغذی را داشت. اما معمولا آنتوسیانین برای رنگ دادن به برخی مواد غذایی مانند بعضی نوشیدنی ها و ژله ها استفاده می شود. میزان آنتوسیانین موجود در این مواد غذایی ممکن است به اندازه ای نباشد که تاثیری بر روی سلامت شما داشته باشند.



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ