منابع پروتئین + میزان پروتئین مورد نیاز برای افراد مختلف
منابع پروتئین مختلف هستند که با شناخت این منابع می توانید میزان مورد نیاز پروتئین روزانه خود را تامین کنید

منابع پروتئین

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه پروتئین، ماده مغذی ضروری برای رشد، ترمیم بافت‌های بدن و ساختن سلولهای جدید به شمار می‌رود، گروه گوشت و تخم مرغ را دارای منابع تامین پروتئین معرفی کرد و بر مصرف روزانه یک تخم مرغ تاکید کرد.

گروه گوشت و تخم مرغ، منبع تامین پروتئین موردنیاز بدن است، مواد غذایی این گروه، علاوه بر پروتئین، دو ریز مغذی آهن و روی را نیز دارا است، به همین دلیل برای رشد و خون سازی در بدن لازم و ضروری هستند.

پروتئین ماده مغذی ضروری برای رشد، ترمیم بافت‌های بدن و ساختن سلول‌های جدید به شمار می‌رود، به همین دلیل، پروتئین‌ها مواد سازنده بدن نامیده می‌شوند که از اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری تشکیل شدند.

پروتئین دارای منبع غذایی حیوانی (شامل انواع گوشت‌ها و تخم مرغ ) و منبع غذایی گیاهی (شامل حبوبات و مغزها مثل پسته ، بادام ، گردو) است، پروتئین حیوانی تمام اسیدهای امینه ضروری برای رشد و ترمیم بدن را تامین می‌کند و به همین دلیل پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا نامیده می‌شود.

پروتئین تخم مرغ با ارزش بیولوژیکی 100 از نظر کیفیت در بالاترین سطح قرار دارد و پس از آن پروتئین شیر و سپس پروتئین گوشت، به ترتیب از کیفیت بالایی برخوردارند، اما پروتئین گیاهی معمولا تمام اسیدهای آمینه ضروری را ندارد، بنابراین لازم است ترکیبی از حداقل دو پروتئین گیاهی (مثل غلات و حبوبات) مصرف شود تا یک پروتئین با کیفیت بالا به بدن برسد، مثال‌هایی از این نوع ترکیب که در فهرست غذاهای سنتی ما وجود دارد، می‌توان به عدس پلو، لوبیا پلو، باقلا پلو، ماش پلو، عدسی با نان و خوراک لوبیا با نان اشاره کرد.

مصرف گوشت سفید بر گوشت قرمز ارجحیت دارد، گوشت قرمز به دلیل داشتن چربی که منجر به افزایش کلسترول مخصوصاً در افراد میانسال می‌شود، زیاد توصیه نمی‌شود و میزان یک الی دو وعده در هفته کافی است.

بهتراست، به جای گوشت قرمز، هفته ای دوبار گوشت ماهی مصرف شود، گوشت ماهی به تامین امگا سه در بدن کمک می‌کند، امگا 3 به پیشگیری از بیماریهای قلبی، عروقی کمک می‌کند به شرط آنکه با روغن فراوان سرخ نشود.

بیشتر بدانید : این خوراکی ها بیشتر از تخم مرغ پروتئین دارند


 منابع پروتئین + میزان پروتئین مورد نیاز برای افراد مختلف

سرخ کردن گوشت قرمز، مرغ و ماهی توصیه نمی‌شود چرا که مقادیر زیادی چربی وارد غذا شده و ارزش غذایی آن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است با مقدار اندکی روغن تفت داده شده یا به صورت بخارپز و کبابی تهیه شود.

تخم مرغ جایگزین مناسبی برای گوشت است، طبق توصیه‌های تغذیه ای، مردم می‌توانند روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند، زیرا غذای کاملی محسوب می‌شود، اما افرادی که دچار بیماری قلبی، عروقی بوده و یا کلسترول بالایی دارند، بیش از سه عدد در هفته نباید مصرف کنند.

مصرف تخم مرغ به صورت آب پز توصیه می‌شود، کودکان، نوجوانانی که در سن بلوغ قرار دارند و زنان باردار بیش از بقیه به مصرف پروتئین نیاز دارند، بنابراین روزی یک عدد تخم مرغ برای آنها توصیه می‌شود، افرادی که به بیماریهای قلبی، عروقی دچار هستند نیز می‌توانند سفیده تخم مرغ را مصرف کنند، زیرا زرده تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی کلسترول است.


بیشتر بدانید : چقدر پروتئین برای تقویت ماهیچه ها نیاز است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا رژیم های پر پروتئین باعث ابتلای شما به یبوست می شود؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم پروتئین و خطرات مصرف پروتئین زیاد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 9 باور غلط درباره پروتئین که باید فراموش کنید!



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: webda.behdasht.gov.ir