عوارض ماهی تیلا پیا ماهی تیلا پیا بخوریم یا نه؟
ماهی تیلا پیا نیز یکی از ماهی هایی است که در بازار به مقدار زیادی فروخته می شود اما اخیرا سوالاتی در مورد مفید یا مضر بودن این ماهی مطرح شده است.

عوارض ماهی تیلا پیا

 ماهی تیلا پیا، متعلق به‌گونه‌ خاصی ازماهی‌های آب‌های شیرین است. با این که گونه‌ آزاد تیلاپیا، بومی کشورهای آفریقایی است، هم اکنون در ۱۳۵ کشور پرورش داده می‌شود.

فواید ومضرات ماهی تیلاپیا تاحد زیادی وابسته به محل پرورش آن است.


ارزش غذایی ماهی تیلا پیا

ماهی تیلا پیا منبع بسیار خوبی ازپروتئین ومواد‌مغذی است. هر ۱۰۰ گرم تیلا پیا، حاوی ۲۶ گرم پروتئین است. این درحالی است که فقط ۱۲۸ کالری دارد. این ماهی سرشارازویتامین‌ وموادمعدنی مانند نیاسین، ویتامین ب۱۲ ، فسفر، سلنیم و پتاسیم است. ماهی به‌عنوان یکی ازغذاهای سالم دردنیا شناخته شده است. یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که ماهی‌هایی مانند سالمون، ماهی قزل‌آلا، ماهی تن و ساردین منابع غنی ازچربی امگا۳ است. درواقع یک ماهی سالمون آزاد دارای ۲۵۰۰ میلی‌گرم چربی امگا۳ در هر وعده‌ ۱۰۰ گرمی است. امگا۳، چربی مفیدی است که سبب کاهش التهابات و پایین‌آمدن تری‌گلیسیرید (چربی خون) می‌شود. همچنین مصرف این نوع چربی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

 عوارض ماهی تیلا پیا ماهی تیلا پیا بخوریم یا نه؟

متأسفانه ماهی تیلاپیا فقط حاوی ۲۴۰ میلی‌گرم چربی امگا۳ در هروعده‌ مصرفی است واین میزان حدود 10 برابرکمتر از میزان موجود درماهی سالمون است. درباره چربی امگا۶ وسالم‌بودن آن اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، اما به‌طور کلی به‌ نظر می‌رسد امگا۶ کمتراز امگا۳ مفید باشد. حتی برخی افراد براین باورند که امگا۶ مضراست و مصرف بیش‌ازاندازه‌ آن سبب افزایش التهاب در بدن می‌شود. به‌طور معمول توصیه می‌شود که تاحدامکان، امگا۶  و  امگا۳ در رژیم‌غذایی به نسبت یک‌ به‌ یک وجود داشته باشد. مصرف ماهی‌هایی با میزان امگا۳ بالا (مانند سالمون) کمک می‌کند تا این نسبت در رژیم‌غذایی رعایت شود، اما درمورد ماهی تیلاپیا با میزان امگا۶ بسیاربالا به‌این نتیجه دست نخواهیم یافت.
 
کارشناسان توصیه می کنند به‌جای تیلاپیای پرورشی، ازنوع طبیعی آن استفاده کنید.  بیشترگونه های تیلاپیا ازپلانکتون‌ها و جلبک‌ها تغذیه می‌کند که تأمین آن ها دراکوسیستم های آبی بسیارساده و ارزان است.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com