ماه رمضان 97، چند نکته مهم در مورد تغذیه که باید بدانید
 ماه رمضان یکی از ماه های مبارک است که دانستن نگات تغذیه ای مهم در رابطه با این ماه به روزه داری بهتر و سالمتر کمک زیادی خواهد کرد.

ماه رمضان 97

ماه رمضان 9 امین ماه در تقویم مسلمانان است و زمانی است که مسلمانان در سراسر جهان در طول روز روزه می گیرند که این مدت 29 تا 30 روز طول می کشد.

در ماه رمضان 97 مدت زمان روزه گرفتن هر فرد در طول روز حدودا 18 ساعت طول می کشد و به این ترتیب لازم است بیشتر مراقب سلامت خود باشید اگر قرار است روزه بگیرید.


روزه گرفتن چه تاثیری بر بدن دارد؟

ماه رمضان 97، چند نکته مهم در مورد تغذیه که باید بدانید

در طول روز زمانی که فرد روزه دار هیچ غذا یا نوشیدنی مصرف نمی کند، بدن از ذخایر کربوهیدرات (که در کبد و عضلات ذخیره شده) و چربی خود استفاده می کند تا انرژی مورد نیاز فرد روزه دار را تامین کند تا وقتی که کالری غذاهای مصرف شده در طول شب به اتمام برسد.

بدن نمی تواند آب را ذخیره کند، بنابراین کلیه ها با کاهش میزان ادرار، آب بدن را نگه می دارند و از کم شدن آن جلوگیری می کنند. به هرحال بدن نمی تواند از دفع ادرار جلوگیری کرده و مقداری آب به این ترتیب از بدن خارج می شود. مقداری آب نیز از طریق پوست و با تنفس و یا عرق کردن، اگر هوا گرم باشد، از دست می رود.

بسته به آب و هوای منطقه و طول روزها در ماه رمضان، اکثر افرادی که روزه می گیرند، دچار کم آبی خفیف می شوند که منجر به سردرد، خستگی و مشکل در تمرکز می شود. با این حال بررسی ها نشان داده اند که این مسئله برای سلامت خطرناک نیست و مایعات از دست رفته بعد از افطار با نوشیدن آب و مایعات دیگر جبران می شود.

به هرحال اگر به خاطر سرگیجه قادر به ایستادن نیستید یا دچار عدم تمرکز شده اید، باید به تدریج و مقداری آب بنوشید که بهترین حالت این است کمی شکر و نمک در آب حل کنید، نوشیدنی قندی نمکی، و به این شکل به تدریج به بدن خود آبرسانی کنید. اگر به خاطر کم آبی احساس سرگیجه می کنید، پاهایتان را به کمک دیگران بالاتر از سرتان قرار دهید و بعد از بلند شدن به شکلی که توضیح داده شد به بدن تان آبرسانی کنید.

افرادی که عادت به مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه در طول روز دارند، کمبود کافئین در ساعت های روزه داری منجر به سردرد و خستگی می شوند. سردرد ناشی از کمبود کافئین در طول ماه رمضان و با سازگاری بدن به شرایط جدید –مصرف کافئین کمتر – به خودی خود برطرف می شود.

در زمان افطار آبرسانی به بدن از طریق مواد غذایی و نوشیدنی های مختلف انجام می شود. به خاطر غذا نخوردن برای مدت طولانی، بهتر است در زمان افطار به آهستگی غذا بخورید و افطار خود را با نوشیدن مایعات و خوردن غذای کم چرب و آبکی شروع کنید.

ماه رمضان 97، چند نکته مهم در مورد تغذیه که باید بدانید

نوشیدن مایعات فراوان و غذای آبکی در زمان افطار، مانند میوه، سبزیجات و سوپ بسیار مهم است چرا که به این ترتیب می توانید آب از دست رفته از بدن را جبران کنید و بدن را برای روزه گرفتن در روز بعد آماده کنید. نمک تحریک کننده تشنگی است، بنابراین بهتر است از خوردن غذاهای پر نمک اجتناب کنید.

غذایی که در هنگام سحر میل می کنید، می تواند مایعات و انرژی لازم برای روز بعد را فراهم کند، بنابراین انتخاب های سالمی داشته باشید تا بتوانید به شکل بهتری با مشکلات ناشی از روزه داری مقابله کنید.

نکته مهم دیگر اجتناب از پرخوری در هنگام افطار است. خوردن مقدار زیادی غذاهای سرخ شده، چرب و خامه ای یا غذاهای شیرین در حقیقت باعث افزایش وزن در ماه رمضان می شود. ماه رمضان فرصت خوبی است تا بتوانید تغییراتی در رژیم غذایی خود اعمال کنید و یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.


تغییرات ایجاد شده در عادت های غذایی و مصرف کمتر مایعات در طول روز باعث بروز یبوست در برخی افراد می شود. در فاصله بین افطار و سحر که می توانید غذا بخورید بهتر است مایعات فراوان بنوشید و غذاهای سرشار از فیبر مصرف کنید، از جمله کلم، غلات، سبوس، میوه و سبزیجات، میوه های خشک و آجیل و همچنین فعالیت بدنی داشته باشید، به عنوان مثال پیاده روی بعد از افطار.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تغذیه روزه اولی ها در ماه مبارک رمضان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در ماه رمضان مکمل بخوریم یا نخوریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در ماه رمضان چه ورزشی و چه زمانی؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ